CargoNet fikk ingen Green Cargo-rutene: Vurderer å søke på ledige ruter Green Cargo opererte syv daglige innenriksruter i Norge. Fem av de er snappet opp av Onrail. CargoNet er i tenkeboksen på de to siste.
Alle Green Cargo-rutene til Onrail Bane Nor har fredag tildelt fem ruteleier som Green Cargo har frasagt seg. Alle gikk til Onrail, som starter opp 1. februar. CargoNet søkte også, men fikk ingenting.
Optimist tross stadige tilbakeslag ALNABRU: Å kjøre godstog er en evig kamp om gode rammebetingelser. Nå er kundene veldig interessert i å kjøre godset på skinner, og det er viktigere enn noensinne å få rammebetingelsene på plass.
Mener regjeringen må fikse dagens skinner før det bygges nytt Vedlikeholdsetterslepet på norsk jernbane er på 23 milliarder kroner, og Jernbanealliansen mener vedlikehold må prioriteres foran nye prosjekter.
Åpner for godstog fra Narvik til New Dehli 1. mai åpnes en ny godsrute på Ofotbanen. Da går første last fra Narvik til Helsinki. Det kan gi klimavennlig transport av nordnorske varer rundt halve kloden.
Tester elektrisk reachstacker CargoNet vil kutte utslipp på terminalene, og skal prøve ut en elektrisk reachstacker fra Kalmar.
Første testtur til Padborg CargoNet sender denne helten sin første avgang fra Nord-Norge helt til den dansk-tyske grensen med fisk. Toget ble raskt fullbooket.
Kan doble antall avganger I 2022 kan det gå dobbelt så mange godstog på Nordlandsbanen i 2022 som i 2019. Nå er godsterminalen på Fauske utvidet.
Årets unge talent brenner for bransjen Han brenner for transport- og logistikkfaget og er en sterk ambassadør for kundens behov. Han bretter opp ermene og får ting gjort. Vi snakker om prisvinneren av Årets unge talent, CargoNets Michael Granquist.
Dobler kapasiteten til Malmö CargoNet øker fra én til to avganger daglig fra Alnabru til Malmö/Helsingborg.
Forsterker godstilbudet på Nordlandsbanen CargoNet øker togtilbudet gradvis fra dagens tre daglige avganger til fire daglige avganger på Nordlandsbanen.
Sender fisken på toget (nesten) til Tyskland RASKT TIL MARKEDET: Etter ønske fra kunder forlenger CargoNet sitt togtilbud med en utvidet rute til den dansk-tyske grensen.
Coop må flytte gods fra bane til vei: - Kan ikke stole på toget Etter uker med stadige forsinkelser ser Coop Faghandel seg nødt til å flytte gods fra skinner til vei mellom Oslo og Narvik.
Fjerner 1500 trailere med felles løft Grønn frakt av gips langs skinner og på sjøen skaper miljøgevinster.
Erik Røhne fra gods til folk Erik Røhne forlater sjefsjobben i CargoNet for å lede Vy tog etter Arne Fosen.
Flere godstog mellom Oslo og Skåne Mer gods på tog fra blant annet Kina, fører til flere godstog mellom Norge og Sverige.
Fisk på skinner til Malmö CargoNet begynner med ukentlige avganger fra Narvik til Malmö med sjømat. Dermed sparer laksen ett døgn.
Grønn strategi på skinner CargoNet fortsetter satsingen på en grønnere linje i sin daglige transport av frukt, grønnsaker, medisiner, sjømat og andre varer som trenger temperaturregulering.
Opptur for godstogene Koronautfordringene ser ut til å slå positivt ut for målet om mer gods på bane.
- Et stort problem GODSTOG MOT PERSONTOG: Dette er en liten historie om den stygge andungen som stadig vekk blir forbikjørt på skinnegangen
Norgips Norge overfører vogntog-gods til tog Norgips Norge AS har inngått en avtale med DSV og CargoNet om overføring av gods fra vei til tog.
Nytt laksefremstøt på skinner CargoNet er endelig i rute med transportåren for fisk fra Nord-Norge til Sør-Sverige, og videre ut i Europa.
«Korona-medisin» som funker NHO Logistikk og Transports (NHO LT) nærkontakt med myndighetene gir resultater. Samferdselsdepartementet setter nå inn flere tiltak for å bedre godsoperatørenes likviditet.
Godstogets impotente elskere hjelper ikke – selskapene må gjøre det selv Denne gangen heier jeg på CargoNet spesielt – og jernbanen som transportform for gods generelt.
Godsvarsku fra sjø og bane - Norske myndigheter har sviktet jernbanen på tiltakssiden, mens det investeres massivt i nye og bedre veier, sier adm. direktør Erik Røhne i CargoNet. - Det er paradoksalt at sjøtransport og bane, som er de mest bærekraftige transportformene vi har, taper terreng hvert eneste år, sier Trondheims havnedirektør, Knut Thomas Kusslid.
CargoNet med nytt fisketog CargoNet etablerer direktetransport av fisk mellom Narvik og Malmø, og nå tjener godstogoperatøren også penger.
60 millioner til togselskapene Fire godsoperatører på jernbanen får til sammen 60 millioner kroner i støtte i arbeidet med å få mer gods over på skinner.
Fauske – Tromsø 120 milliarder Nord-Norgebanen kan koste 120 milliarder kroner. Utbyggingen representerer også et stort konfliktpotensial.
Over 320 millioner til gods på bane I revidert statsbudsjett legger regjeringen opp til å dele ut over 300 millioner kroner til gods på bane de neste tre og et halvt årene.
Vogntog-frykten bare øker Med den kraftige økningen med over 30.000 flere lastebiler på veiene oppfordrer speditører og Spekter myndighetene til å ta grep rundt en jernbane i krise nå.
Speditør-enighet om strakstiltakene Schenker, Bring og CargoNet er enige om at Norge nå går inn i en kritisk situasjon for gods på bane.
Gir CargoNet to år å leve Administrerende direktør i CargoNet, Erik Røhne, gir selskapet to år før det må legge ned, dersom det ikke kommer drastiske tiltak som kan redde skinnegående gods i Norge.
2019: skinne-containerens skjebneår - Det kan være slutt for containertransport på bane i Norge i løpet av 2019, om det ikke kommer på plass støtteordninger.
Malmö som lakse-knutepunkt Allerede 1. juli neste år kan Malmö være det nye knutepunkt for effektiv transport av nordnorsk fisk ut i Europa.
Understreker det politiske ansvaret – Underskudds-bedriftene CargoNet og Green Cargo symboliserer en feilslått jernbanepolitikk.
- Dyrere lastebil løser skinnegods-krisen – Godstrafikken på jernbane kan styrkes ved å gjøre transporten med lastebil dyrere.
CargoNet-krisen et faktum Nå må landets største fraktoperatør på jernbane kutte en fjerdedel av antallet tog i uka.
Endringer i togtilbudet på Breviksterminalen CargoNet har innstilt togavgangen på fredager - og satser på lengre tog.
Skinnegodsets forkjemper skifter spor Konsulentselskapet Jon Austrheim Multimodal Consulting er i drift. Bak står skinnegodsets forkjemper og arkitekten bak NRE-toget, Jon Austrheim.
CargoNet iverksetter strakstiltak Adm. direktør Erik Røhne i CargoNet har foreslått syv konkrete tiltak ovenfor NSB-styret.
- CargoNet har tatt en kalkulert risiko - Den brutale virkelighet er at CargoNet er i en økonomisk situasjon hvor det ikke er rom for de omfattende tiltak som kreves.
Schenker krever millionerstatning Schenker raser over skinnegods-kollaps og krever millionerstatning av CargoNet.
Bjarne I. Wist prøver fiskelykken «Jernbanemannen» Bjarne I. Wist prøver fiskelykken som ny direktør for innkjøp og logistikk i BioMar.
På sporet til noe nytt - Dette er god næringsutvikling, sier Iveland-ordfører Gro-Anita Mykjåland som toger inn i en ny tid.
Arne Fosen fra gods til person Arne Fosen slutter som sjef for CargoNet 1. juli og overtar som ny leder for NSB Persontog.
Svetruck klare for knallharde løft for CargoNet ALNABRU: Seks nye motvektstrucker fra Svetruck er klare til mange og tunge løft på CargoNets terminaler på Alnabru, i Gandal, Trondheim og Bergen.
Kulde stoppet godstogene Både Green Cargo og CargoNet opplevde store forsinkelser på grunn av 41 minusgrader.
Tine flytter melketransport til jernbane 70 prosent av det som har gått på bil på strekningene Nord-Norge-Sør-Norge, Oslo-Stavanger og Oslo-Trondheim vil gå på tog.
- Fritak for godstogene - Dette er skikkelig grønt, sier NHOLT-sjefen Are Kjensli. Han viser til at Venstre støtter organisasjonen i synet på kjørevegsavgift, og som betyr det en opprettholdelse av jernbanens konkurransekraft.
Ingen enighet i tog-konflikten Partene møtes tirsdag for å få slutt på den snart én måned lange streiken, men møtet var resultatløst.