• Lager
  • It og supply chain
  • Godstransport
  • Mtvarebil.no
  • Stilling ledig

Meny

  • Lager
  • It og supply chain
  • Godstransport
  • Mtvarebil.no
  • Stilling ledig

Et eksempel til etterfølgelse

- Her vises verdien av samarbeid som er et eksempel til etterfølgelse.

CargoNet til Gøteborg havn

CargoNet starter ny togpendel mellom Oslo og Gøteborg havn.

Fisk på skinner til Malmö

CargoNet begynner med ukentlige avganger fra Narvik til Malmö med sjømat. Dermed sparer laksen ett døgn.

Grønn strategi på skinner

CargoNet fortsetter satsingen på en grønnere linje i sin daglige transport av frukt, grønnsaker, medisiner, sjømat og andre varer som trenger temperaturregulering.

Opptur for godstogene

Koronautfordringene ser ut til å slå positivt ut for målet om mer gods på bane.

- Et stort problem

GODSTOG MOT PERSONTOG: Dette er en liten historie om den stygge andungen som stadig vekk blir forbikjørt på skinnegangen

Krever større innsats for skinne-godset

– Samfunnsnytten av godstrafikk på bane må på dagsordenen.

Norgips Norge overfører vogntog-gods til tog

Norgips Norge AS har inngått en avtale med DSV og CargoNet om overføring av gods fra vei til tog.

Nytt laksefremstøt på skinner

CargoNet er endelig i rute med transportåren for fisk fra Nord-Norge til Sør-Sverige, og videre ut i Europa.

«Korona-medisin» som funker

NHO Logistikk og Transports (NHO LT) nærkontakt med myndighetene gir resultater. Samferdselsdepartementet setter nå inn flere tiltak for å bedre godsoperatørenes likviditet.

Godstogene fylles opp

Korona har ført til en økning på 20 prosent i godsvolumene på jernbane.

Godstogets impotente elskere hjelper ikke – selskapene må gjøre det selv

Denne gangen heier jeg på CargoNet spesielt – og jernbanen som transportform for gods generelt.

Godsvarsku fra sjø og bane

- Norske myndigheter har sviktet jernbanen på tiltakssiden, mens det investeres massivt i nye og bedre veier, sier adm. direktør Erik Røhne i CargoNet. - Det er paradoksalt at sjøtransport og bane, som er de mest bærekraftige transportformene vi har, taper terreng hvert eneste år, sier Trondheims havnedirektør, Knut Thomas Kusslid.

CargoNet med nytt fisketog

CargoNet etablerer direktetransport av fisk mellom Narvik og Malmø, og nå tjener godstogoperatøren også penger.

Pizza og Cola på skinner

Asko og Norgesgruppen skal sende pizza og Coca-Cola på Nordlandsbanen.

60 millioner til togselskapene

Fire godsoperatører på jernbanen får til sammen 60 millioner kroner i støtte i arbeidet med å få mer gods over på skinner.

Oppgitt over infrastrukturen

Det går ikke et eneste godstog mellom Oslo og Gøteborg.

- Dette går for tregt

Godstogene mellom Bodø og Oslo bruker to timer mer enn for 17 år siden.

Fra bane til fly

Kjell Ivar Maudal forlater Bane NOR til fordel for flybransjen.

Fauske – Tromsø 120 milliarder

Nord-Norgebanen kan koste 120 milliarder kroner. Utbyggingen representerer også et stort konfliktpotensial.

Over 320 millioner til gods på bane

I revidert statsbudsjett legger regjeringen opp til å dele ut over 300 millioner kroner til gods på bane de neste tre og et halvt årene.

Vogntog-frykten bare øker

Med den kraftige økningen med over 30.000 flere lastebiler på veiene oppfordrer speditører og Spekter myndighetene til å ta grep rundt en jernbane i krise nå.

Speditør-enighet om strakstiltakene

Schenker, Bring og CargoNet er enige om at Norge nå går inn i en kritisk situasjon for gods på bane.

Gir CargoNet to år å leve

Administrerende direktør i CargoNet, Erik Røhne, gir selskapet to år før det må legge ned, dersom det ikke kommer drastiske tiltak som kan redde skinnegående gods i Norge.

2019: skinne-containerens skjebneår

- Det kan være slutt for containertransport på bane i Norge i løpet av 2019, om det ikke kommer på plass støtteordninger.

Malmö som lakse-knutepunkt

Allerede 1. juli neste år kan Malmö være det nye knutepunkt for effektiv transport av nordnorsk fisk ut i Europa.

Understreker det politiske ansvaret

– Underskudds-bedriftene CargoNet og Green Cargo symboliserer en feilslått jernbanepolitikk.

- Dyrere lastebil løser skinnegods-krisen

– Godstrafikken på jernbane kan styrkes ved å gjøre transporten med lastebil dyrere.

CargoNet-krisen et faktum

Nå må landets største fraktoperatør på jernbane kutte en fjerdedel av antallet tog i uka.

Endringer i togtilbudet på Breviksterminalen

CargoNet har  innstilt togavgangen på fredager - og satser på lengre tog.

Skinnegodsets forkjemper skifter spor

Konsulentselskapet Jon Austrheim Multimodal Consulting er i drift. Bak står skinnegodsets forkjemper og arkitekten bak NRE-toget, Jon Austrheim.

CargoNet iverksetter strakstiltak

Adm. direktør Erik Røhne i CargoNet har foreslått syv konkrete tiltak ovenfor NSB-styret.

- CargoNet har tatt en kalkulert risiko

- Den brutale virkelighet er at CargoNet er i en økonomisk situasjon hvor det ikke er rom for de omfattende tiltak som kreves.

Schenker krever millionerstatning

Schenker raser over skinnegods-kollaps og krever millionerstatning av CargoNet.

- Avgiften knekker godstransporten

Bjarne I. Wist prøver fiskelykken

«Jernbanemannen» Bjarne I. Wist prøver fiskelykken som ny direktør for innkjøp og logistikk i BioMar.

På sporet til noe nytt

- Dette er god næringsutvikling, sier Iveland-ordfører Gro-Anita Mykjåland som toger inn i en ny tid.

Arne Fosen fra gods til person

Arne Fosen slutter som sjef for CargoNet 1. juli og overtar som ny leder for NSB Persontog.

Svetruck klare for knallharde løft for CargoNet

ALNABRU: Seks nye motvektstrucker fra Svetruck er klare til mange og tunge løft på CargoNets terminaler på Alnabru, i Gandal, Trondheim og Bergen.

Knytter Malmø til Alnabru

Fra onsdag er Malmø inkludert i CargoNets nettverk.

Kulde stoppet godstogene

Både Green Cargo og CargoNet opplevde store forsinkelser på grunn av 41 minusgrader.

Bytter togoperatør

Schenker bytter ut Green Cargo med CargoNet.

Tine flytter melketransport til jernbane

70 prosent av det som har gått på bil på strekningene Nord-Norge-Sør-Norge, Oslo-Stavanger og Oslo-Trondheim vil gå på tog.

- Fritak for godstogene

- Dette er skikkelig grønt, sier NHOLT-sjefen Are Kjensli. Han viser til at Venstre støtter organisasjonen i synet på kjørevegsavgift, og som betyr det en opprettholdelse av jernbanens konkurransekraft.

Togstreiken avblåst

Endelig kan både gods- og persontog gå som normalt.

Ingen enighet i tog-konflikten

Partene møtes tirsdag for å få slutt på den snart én måned lange streiken, men møtet var resultatløst.

Nytenkning kan løse togstreiken

Norsk Lokomotivmannsforbund sier de vil tenke nytt for å løse den fastlåste togkonflikten.

Flere godstog fra desember

Og fra neste år blir det enda flere.

CargoNet på kontinentet

CargoNet etablerer togrute til Skåne med direkteforbindelse til kontinentet 3. september.

CargoNet-sjefen gleder seg

- Det gleder meg at Green Cargos ledelse gjennom media lover å ta volum fra veien fremfor å ensidig fokusere på kannibalisering mellom togselskaper.

Toger inn i påsken

Green Cargos Norges-virksomhet er i gang. Selskapets første tog fra Alnabru til Bergen gikk som planlagt søndag 20. mars.

- Vi skal ikke knekke CargoNet

– I felleskap med vår sterkeste konkurrent på skinner i Norge skal vi beseire lastebilen ved å supplere hverandre.

Endelig tjener Cargonet penger

For første gang siden 2007 går Cargonet med overskudd.

Samferdselsminister på sporet

På to år er innstillinger av godstog grunnet infrastrukturproblem redusert til 1/3 av tidligere nivå.

Bjarne I. Wist på sporet

CargoNets tidligere strategidirektør, Bjarne Ivar Wist, har en sentral rolle i utviklingen av ny europeisk infrastruktur.

Kontinental hub i Brevik

CargoNet, DFDS Seaways og North Sea Terminal etablerer ny intermodal løsning i Brevik.

- Kritisk for godstransport på jernbane

Godstransport med tog fortsetter å falle. Årsaken er innstilte tog og kunder som ikke tør stole på jernbanen.

Grenseløst på skinner

CargoNet vant hederspris for grenseoverskridende samarbeid.

CargoNets «lok» takker av

Bjarne Ivar Wist (44)skifterspor og takker for seg i CargoNet.

Mer gods på Nordlandsbanen

CargoNet setter opp nytt tog på Nordlandsbanen.

Lager tiltaksplan for Cargonet

Svekket konkurranseevne og svake resultater gjør at NSB vil gjøre endringer i Cargonet.

Cargonet med «Norges lengste containertog»

Cargonet vil fredag 23. mai kjøre det selskapet mener er tidenes lengste godstog med kun containere og semitrailere i Norge.

Redaktør:
Øyvind Ludt

Ansvarlig redaktør:
Thomas Witsø-Bjølmer

Salgssjef:
Kenneth Johnsen

Selger:
Finn Mobæk

Selger:
Trine Johannessen


All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

Besøksadresse:
Sofiemyrveien 6D
1412 Sofiemyr

Redaksjon:
[email protected]

(+47) 66 82 21 21

Postadresse:
Postboks 11
1411 Kolbotn

Salg:
[email protected]

Annonsering

Tips oss

Personvernerklæring