CargoNet skal teste ut en elektrisk reachstacker fra Kalmar.

Tester elektrisk reachstacker

CargoNet vil kutte utslipp på terminalene, og skal prøve ut en elektrisk reachstacker fra Kalmar.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kalmar, en del av Cargotec, har signert en ettårig avtale med jernbaneoperatøren CargoNet om felttesting av en elektrisk reachstacker. Etter avtalen har CargoNet opsjon på å fortsette bruk av el-stackeren i vanlig kommersiell drift. Avtalen ble signert i januar 2022 og maskinen vil bli levert til CargoNet i 1. kvartal 2023.

Maskinen som skal gå i daglig drift hos CargoNet er en Kalmar ERG450-75S5XSE. El-stackeren har en akselavstand på 7,5 meter og stablekapasitet opp til 6 containerhøyder. Maksimal løftekapasitet på 45 – 45 – 34 – 23 tonn (ved 1, 2, 3 og 4. rad) er en verdensnyhet for en elektrisk reachstacker. Under daglig drift hos CargoNet vil Kalmar overvåke og analysere generell funksjon, ytelse, produktivitet og driftstid på den elektriske drivlinjen.

CargoNet sin maskinpark inkluderer allerede 18 Kalmar reachstackere og en Kalmar 30-tons gaffeltruck.

- Å gå bort fra tradisjonelt dieseldrevet løfteutstyr til helelektriske drivlinjer er et must hvis vi skal nå målet vårt om å redusere CO2-utslippene fra vår virksomhet drastisk. Kalmar er en industrileder innen miljøeffektive lasthåndtering teknologier. Vi har gjort en grundig evaluering av deres tilbud på elektriske reachstackere, og er glade for å fortsette vårt langsiktige partnerskap med Kalmar, sier Per Allan Kristensen, terminalsjef hos Kalmar.

Kalmar lanserte sin første serie med elektriske reachstackere i slutten av 2021. Serien består for tiden av åtte modeller – seks toppløftere og to kombimaskiner – med løftekapasitet på opptil 45 tonn, stabling av containere opp til 6 høyder og 4 rader dype for maskiner med akselavstand på opptil til 6,5 meter. El-stackerne drives av litium-ion-batterier tilgjengelig i fire ulike kapasiteter fra 245 til 587 kWh (til sammenligning er i dag de aller største elbil-batteriene opptil 100kWh).

- CargoNets kapasitetskrav passer perfekt med neste steg i utviklingen av vårt elektriske reachstacker-konsept, som er å introdusere en modell med 7,5 meter akselavstand. Vår bransjeledende miljøeffektive løsning vil gi CargoNet et kraftig verktøy for å hjelpe dem med å nå sine ambisiøse mål om utslippsreduksjon, sier Alf-Gunnar Karlgren, Vice President, Counterbalanced Container Handlers, Kalmar Mobile Solutions.

En tilsvarende reachstacker skal levers til Westport i Stavanger i høst, med batterikapasitet på 350 kWh.

Powered by Labrador CMS