– Vi planla dette før konkursen i BLS Rail AS, og behovet har bare økt etter at banen åpnet igjen etter den langvarige stengningen ved Otta bru. Etterspørselen har gått i taket, sier administrerende direktør Robin Olsen til Logistikk Inside.
– Jernbane er kostnadseffektivt sammenlignet med bil, og alle selskaper har miljømål som krever utslippskutt. Nå kjører vi fulle tog, mer eller mindre, legger han til.
Henning Aandal, CEO i Onrail, drømmer stadig om en fremtid der godstog kan bli lønnsomt.
Også konkurrenten Onrail starter opp en ny rute etter BLS' konkurs i sommer. De fyller hullet som oppstod på Sørlandsbanen.
- Etter konkursen i BLS Rail AS i sommer, planla vi etablering av godstog mellom Oslo og Heimdal i Trondheim, men det nye toget til CargoNet avskjærer Onrails mulighet til å være en utfordrer på denne jernbanestrekningen. Det er ikke nok gods i dag til å øke den totale togkapasiteten. Derimot lanserer Onrail et nytt godstog mellom Alnabru og Ganddal (Sandnes) fra 1. september for å fylle tomrommet etter BLS Rail AS. Da blir det to kveldstog ut fra Alnabru-terminalen, mens det på returen fra Rogaland kjøres både dagtog og kveldstog, sier CEO i Onrail Henning Aandal til Logistikk Inside.