Ingvild Storås, administrerende direktør i CargoNet, i forbindelse med et intervju på Alnarbu ifjor høst..

CargoNet fikk ingen Green Cargo-rutene: Vurderer å søke på ledige ruter

Green Cargo opererte syv daglige innenriksruter i Norge. Fem av de er snappet opp av Onrail. CargoNet er i tenkeboksen på de to siste.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag 13. januar var ingen lykkedag for CargoNet, som måtte se at de ikke fikk tilslag på noen av de fem ruteleiene de hadde søkt på da de tidligere Green Cargo-rutene ble fordelt på nytt.

Green Cargo har operert syv daglige innenriksruter i Norge mellom Oslo og henholdsvis Bergen, Trondheim og Sandnes (Stavanger). Nå er de fem mest attraktive rutene snappet opp av Onrail, med ruteoppstart allerede 1. februar. Igjen står to ruter som har litt mindre attraktive slot-tider.

Samme dag som Bane Nor kunngjorde hvem som fikk de nye rutene uttalte kommersiell direktør Carl Fredrik Karlsen i CargoNet at selskapet vil ta avgjørelsen til etterretning, og ønsket ikke å gi noen ytterligere kommentarer såpass kort tid etter at selskapet fikk den nedslående beskjeden.

Skuffet og overrasket

Da vi tar kontakt med administrerende direktør Ingvild Storås litt senere, møter vi en sedvanlig blid stemme, men fra landets klart største godsoperatør på bane er det fremdeles ordknappe kommentarer.

- Vi er naturligvis både skuffet og overrasket over at vi ikke fikk noen av de rutene vi hadde søkt om. Når det gjelder de rutene som fortsatt er tilgengelig, som vi ikke søkte på i første omgang, vurderer vi de nå, sier hun til Inside.

- Vil ikke spekulere

Green Cargo avvikler som kjent innenrikstransporten på jernbane i Norge, og vil fremover satse på det svenske markedet og grensekryssende jernbanetransport. Green Cargo har vært det største kommersielle alternativet til statseide CargoNet (en del av Vygruppen) og bidro til at viktige togstrekninger hadde to ulike godsselskaper som konkurrerte om kundenes gunst.

- Tror du beslutningen om å ikke tildele noen av rutene til CargoNet har vært en strategisk og politisk beslutning, for å stimulere til økt konkurranse for jernbanegodset?

- Jeg ønsker ikke å spekulere i det. Vi har tatt beslutningen om tildelingene til etterretning, og må bruke den nærmeste uken på å vurdere om en eller begge av de to andre rutene kan være aktuelle for oss. Det viktigste for oss og alle som jobber for å fremme gods på bane er nå er å sørge for at jernbanen skal bli et attraktivt og godt tilbud for næringslivet i Norge, avrunder Storås.

Les fra Inside-arkivet i oktober:

Powered by Labrador CMS