Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Ofotbanen via Sverige er per nå den eneste fungerende forbindelsen på skinner mellom Nord- og Sør-Norge.

Setter inn ekstra godstog og etablerer nødterminal etter Levanger-raset

CargoNet øker innsatsen på skinnene mellom Nord- og Sør-Norge. 

Publisert Sist oppdatert

Raset som forrige helg tok med seg deler av E6 og Nordlandsbanen rett sør for Levanger har ført til store logistiske utfordringer både for folk og gods. Statens vegvesens anbefalte omkjøringer går enten via Sverige eller via ferge og Fosenhalvøya, og tar flere timer ekstra. 

Nå har Vegvesenet også stengt det mulige smutthullet, nemlig fylkesvei 6854, for kjøretøy over 3,5 tonn. 

For å prøve å hjelpe på situasjonen vil CargoNet sette inn ekstra togkapasitet mellom Oslo og Narvik. 

Fra søndag 14. september kjører CargoNet to ekstra direktetog mellom Alnabru og Narvik – den såkalte Arctic Rail Express (ARE). Det er snakk om søndagspendel med nummer 41910/41911.

– To ekstra tog i uken bidrar sterkt til å løse kapasitetsutfordringene som har oppstått for godstransporten mellom Sør- og Nord-Norge. Sammen sikrer vi at det blir enklere å velge lønnsom og miljøvennlig transport, heter det i en melding fra CargoNet.

CargoNet etablerer også et nytt rutetilbud til Bodø med Steinkjer som nødterminal. Ruten har første avgang tirsdag kveld. 

Fra onsdag 10. september vil vi kjøre tog fra Steinkjer med rutetilbud nordover mot Bodø.

- Vi setter inn ekstra ressurser for å opprettholde forutsigbarhet og god flyt i en krevende situasjon. Denne midlertidige løsningen, som vi har fått på plass med god hjelp fra BaneNor, sikrer at vi får transportert varer nord for banebruddet i Levanger, heter det i en melding fra CargoNet.

Powered by Labrador CMS