Bransjeveteraner alvorlig bekymret for skinnegodset ALNABRU: Jernbaneterminalen på Alnabru trenger både et løft og avlastning, mener Tom-Erik Østreng og Einar Spurkeland som til sammen har over 80 års logistikkerfaring.
Vil gi halv milliard i støtte til CargoNet Regjeringen foreslår å gi godstogselskapet CargoNet støtte til å innfri sine forpliktelser på om lag 500 millioner kroner i Statens pensjonskasse.
Utsetter hopp i terminalavgiften Bane Nors planer om å øke terminalavgiftene for godstogselskapene er utsatt med ett år.
Dropper godsspor i Moss – Havnesporet er en forutsetning for reguleringsplanen for den nye jernbanen, har ordfører i Moss Simen Nord sagt. Men Bane Nor skrinlegger likevel bygging av jernbanespor ned til Moss havn.
Kjøper godsvogner til forsvaret – leier dem ut til sivilt bruk Gjennom et nordisk samarbeid har Bane Nor inngått en avtale med Forsvaret og den svenske Försvarsmakten, som gjør at de tre partene kan anskaffe jernbanevogner gjennom samme avtale.
Ruster opp tømmerterminal Bane Nor skal øke kapasiteten ved Kongsvinger stasjon og Norsenga tømmerterminal.
815 nestenulykker i 2023 BANE NOR: Årlig skjer det mellom 600 og 700 nestenulykker på planoverganger.
Vurderer kjempekrav mot Onrail Bane Nor vurderer om Onrail har opptrådt grovt uaktsomt under avsporingen ved Arna stasjon i mars og dermed kan ansvarliggjøres for kostnadene.
Hvert tredje godstog er forsinket Riksrevisoren kommer med krass kritikk av Samferdselsdepartementet, Bane Nor og Jernbanedirektoratet.
ColliCare lanserer sitt tredje tog I februar vil ColliCare doble kapasiteten for godstransport med tog mellom Sverige og Italia.
Åpner Randklev bro først mot sommeren Inspeksjonen av bruelementene til Randklev bro sør for Ringebu viser at skadeomfanget er begrenset, og at det er mulig å gjenbruke elementene.
CargoNet med fireårs lønnsomhetsplan Mange år med svake resultater i CargoNet skal snus til overskudd og så vekst. Planen har en horisont på fire år.
Nå ruller både tømmer og flis mot Halden Er du klar over at papiret som det eksklusive magasinet Sport Illustrated trykkes på, er laget av tømmer og sagflis fra Larvik?
Alle Green Cargo-rutene til Onrail Bane Nor har fredag tildelt fem ruteleier som Green Cargo har frasagt seg. Alle gikk til Onrail, som starter opp 1. februar. CargoNet søkte også, men fikk ingenting.
Ny togrute mot øst Nå finnes det en transportløsning på bane mellom Narvik, Sverige, Finland - og for de vareeiere som trenger det – videre til Baltikum, Europa og Asia.
Planer lagt for jernbaneterminal ved Sjursøya Oslo Havn og Bane Nor håper at det kan gå godstog fra containerhavna på Sjursøya til Alnabruterminalen innen seks år. – Det er nå eller aldri, sier Einar Marthinussen i Oslo Havn.
– Det blir en redning for oss DEN ENES DØD: Onrail hadde kjøpt inn topp moderne lokomotiver til en godsrute de plutselig ikke fikk likevel. Etter at Green Cargo nå rømmer landet, åpner det seg muligheter.
Optimist tross stadige tilbakeslag ALNABRU: Å kjøre godstog er en evig kamp om gode rammebetingelser. Nå er kundene veldig interessert i å kjøre godset på skinner, og det er viktigere enn noensinne å få rammebetingelsene på plass.
Mener regjeringen må fikse dagens skinner før det bygges nytt Vedlikeholdsetterslepet på norsk jernbane er på 23 milliarder kroner, og Jernbanealliansen mener vedlikehold må prioriteres foran nye prosjekter.
12 milliarder til jernbanesatsing i Midt-Norge Ekstra midler til jernbanen i Trøndelag skal dobling av kapasiteten for person- og godstog.
Godstog gjennom Russland går som vanlig Den russiske invasjonen i Ukraina påvirker foreløpig ikke jernbanetransitt gjennom Russland.
Venter på endelig godkjenning Dagen for åpning av den midlertidig jernbaneterminalen på Sikatomta i Larvik, nærmer seg.
Solid vekst i gods på bane - men nå nærmer det seg fullt på skinnene Godstrafikken på skinner i Norge vokste med 12 prosent i 2021, men kapasiteten er en begrensning.
Fra kuriositet til kommersielt alternativ Fra volummessig å være en litt kuriøs transportvei har godstransport på skinner fra og til Kina og Norge blitt et alternativ stadig flere vareeiere og transportører velger. Så hva er status og framtidsutsikter for dagens «silkeveier»?
Kan doble antall avganger I 2022 kan det gå dobbelt så mange godstog på Nordlandsbanen i 2022 som i 2019. Nå er godsterminalen på Fauske utvidet.
Store utslag i Cargonet Cargonets driftsresultat kan ved første øyekast minne om en skikkelig avsporing. Men konstituert administrerende direktør Carl Fredrik Karlsen forsikrer at alt er på skinner.
Dobler kapasiteten til Malmö CargoNet øker fra én til to avganger daglig fra Alnabru til Malmö/Helsingborg.
Forsterker godstilbudet på Nordlandsbanen CargoNet øker togtilbudet gradvis fra dagens tre daglige avganger til fire daglige avganger på Nordlandsbanen.
Sender fisken på toget (nesten) til Tyskland RASKT TIL MARKEDET: Etter ønske fra kunder forlenger CargoNet sitt togtilbud med en utvidet rute til den dansk-tyske grensen.
Coop må flytte gods fra bane til vei: - Kan ikke stole på toget Etter uker med stadige forsinkelser ser Coop Faghandel seg nødt til å flytte gods fra skinner til vei mellom Oslo og Narvik.
- Liv laga med godstog til Åndalsnes ÅNDALSNES: Allerede etter noen få ukes drift, konkluderer Onrail med at det vil være lønnsomt å kjøre godstog på Raumabanen.
Nye kraner gjør Alnabru grønnere og mer effektiv To nye kraner skal sørge for mer gods på bane fra Alnabru godsterminal til en rimeligere penge og med mindre utslipp.
Et dobbelt spor med tidobbel grønn gevinst KRONIKK: Bent-Joacim Bentzen i Jernbaneforum Nord tar til orde for elektrifisering av Nordlandsbanen og dobbeltspor på Ofotbanen.
Til helgen går godstogene igjen på Raumabanen Tre år er gått siden sist et godstog rullet inn til Åndalsnes. Natt til mandag er Onrail i gang med daglige avganger.
Automatiserer på Alnabru Nye automatiserte og digitaliserte systemer skal sørge for flere godstog, billigere godstog og bedre plass på terminalene.
- Realistisk med containere på tog fra Sjursøya til Alnabru Sydhavna har potensial for den største godsoverføringen fra vei til jernbane som eksisterer i Norge i dag, hevder Oslo Havn KF.
Øker frekvensen fra Narvik Schenker har økt frekvensen på North Rail Express (NRE) fra 5 til 6 avganger pr. uke.
Flere godstog mellom Oslo og Skåne Mer gods på tog fra blant annet Kina, fører til flere godstog mellom Norge og Sverige.
Presise godstog For første gang på over ti år klarte godstogene i Norge å oppnå målsetningen om punktlighet.
Søker om godstog til Larvik Havn Havnestyret i Larvik søker om å bruke en tomt ved siden av havna til mottak av godstog.
Gjør klart for tyngre godstog Nytt transformatorsystem gir høyere spenning i ledningene og dermed mer kraft til lokomotivene.
Øker godstogkapasiteten med 50 prosent Green Cargo tar i bruk de nye Eurodual-lokomotivene, som kan ta 50 prosent flere vogner og kjøre både elektrisk og med dieseldrift.
Skal kutte 400 lastebiler med grønn terminal I 2024 åpner det som skal bli Norges grønneste godsterminal i Bergen sentrum. Planen er å kutte 400 lastel i døgnet og likevel doble kapasiteten.
Fisk på skinner til Malmö CargoNet begynner med ukentlige avganger fra Narvik til Malmö med sjømat. Dermed sparer laksen ett døgn.
Opptur for godstogene Koronautfordringene ser ut til å slå positivt ut for målet om mer gods på bane.
Nytt selskap starter på Raumabanen FRISK SATSING: Fra april 2021 skal det igjen gå godstog mellom Oslo og Åndalsnes.
- Et stort problem GODSTOG MOT PERSONTOG: Dette er en liten historie om den stygge andungen som stadig vekk blir forbikjørt på skinnegangen
Intermodalt med Stena til Italia Kunder kan levere en trailer i Oslo og hente den igjen i Italia, og bare forholde seg til én aktør.
60 millioner til togselskapene Fire godsoperatører på jernbanen får til sammen 60 millioner kroner i støtte i arbeidet med å få mer gods over på skinner.
Vil bruke tog til bydistribusjon I London tenker man nytt, og bygger om gamle passasjervogner til å frakte gods til sentrum av metropolen.
Håper på ny godsgiv på Raumabanen Veslemannen har falt, og det kan bety ny giv i godstransporten på skinner.
Vil utvide godstogsuksessen på Rolvsøy ROLVSØY: Siden 2017 har ColliCare kjørt godstog fra Italia. Det er gått så bra at de fra høsten vil sette opp en ny ukentlig avgang.
Gir CargoNet to år å leve Administrerende direktør i CargoNet, Erik Røhne, gir selskapet to år før det må legge ned, dersom det ikke kommer drastiske tiltak som kan redde skinnegående gods i Norge.
Arktisk jernbane skrinlegges Norge og Finlands prosjekt med jernbane mellom Rovaniemi og Kirkenes, har ikke livets rett, mener ekspertgruppe.
Krever støtte til gods på bane På tampen av 2018 er vi vitne til at lange og tunge varetransporter i Norge blir ført over fra elektrisitet til fossil energi. Nå krever flere organisasjoner fortgang i arbeidet med å gi støtte til gods på bane.
Med Color Line til Sentral-Europa Fra januar vil Color Line tilby norske eksportører å sende gods helt til Sentral- og Sør-Europa før en sjåfør trengs.