To av Onrails nye lokomotiver som skal trekke gods Raumabanen. Foran elektriske Rc4, mens bak står dieselloket TMe som skal trafikkere opp og ned Romsdalen.
To av Onrails nye lokomotiver som skal trekke gods Raumabanen. Foran elektriske Rc4, mens bak står dieselloket TMe som skal trafikkere opp og ned Romsdalen.

Til helgen går godstogene igjen på Raumabanen

Tre år er gått siden sist et godstog rullet inn til Åndalsnes. Natt til mandag er Onrail i gang med daglige avganger.

Publisert Sist oppdatert

Lokomotiver er på plass. Vogner er på plass. Ansatte er på plass. Reachstackere er på plass. Kunder er på plass. Søndag 18.42 ruller Onrails første godstog til Åndalsnes ut fra Alnabru, tre år etter at Green Cargo la ned sin godsrute til Møre og Romsdal. Godstoget skal gå fem ganger i uka med kveldsavganger begge veier.

– Dette har vi planlagt i et år, og søndag går første avgang akkurat som planlagt, forteller Henning Aandal, en av initiativtakerne bak Onrail.

Etter et års planlegging gleder Henning Aandal i Onrail seg til å komme i gang med første avgang.
Etter et års planlegging gleder Henning Aandal i Onrail seg til å komme i gang med første avgang.

En av hovedårsakene til at Green Cargo la ned sin rute, var Raumabanens upålitelighet – takket være fjellet Veslemannen som stadig truet med å rase med den konsekvens at jernbanesporet ble stengt. Høsten 2019 raste det endelig, og nå vil det igjen være mulig å få pålitelighet på jernbanestrekningen mellom Dombås og Åndalsnes.

Fem avganger i uken

Onrail starter nå med fem ukentlig avganger i hver retning mellom Oslo og Åndalsnes. Togene vil kjøres med 12 kombivogner som gir plass til 24 semitrailere eller 48 containere hver vei. Det vil kunne bety en reduksjon på 10.000 lastebiler årlig på E6 gjennom Gudbrandsdalen og E136 i Romsdalen.

Aandal forteller at mye av plassene på toget er solgt allerede. PostNord, Asko, Freja, Yara, Greencarrier, Eimskip, Bama, Nor-log Thermo, Bring og Posten er blant kundene.

– Vi har hatt en ambisjon om at en stor del av toget skal være forhåndssolgt. Og sånn blir det. Så blir spotplassene også viktige, og det er noe ledig plass på de første togene, sier Aandal, som understreker at han har stor tro på at det vil bli helt fullt på sikt.

Det har vært stille på godsterminalen i Åndalsnes siden Green Cargo la ned sin rute. Her fra 2017 mens det fortsatt var aktivitet.
Det har vært stille på godsterminalen i Åndalsnes siden Green Cargo la ned sin rute. Her fra 2017 mens det fortsatt var aktivitet.

– Vi har kunder vi ikke har gjort avtale med enda, som etter tre år ikke helt har troen på at toget vil komme tilbake. Det er nok noen som kommer til å melde seg på når det faktisk begynner å gå, sier Aandal.

Vil bli kamp om plassen

Han tror at myndighetenes planlagte kraftige økning av CO₂-avgiften vil gjøre at det vil bli kamp om plassen på norske godstog.

– Det er nå en dreining mot gods på bane. Og Bane Nor sier til oss at det er trangt om plassen både på Alnabru og ute på sporet på de gunstigste tidspunktene. Jeg spår faktisk at togene våre og til de to andre godstogselskapene vil gå helt fulle om kort tid. Det vil bli kamp om plassen, tror Aandal.

At toget til Åndalsnes ankommer så tidlig om 02.00 gjør det også mulig å distribuere til hele Møre og Romsdal på gunstige tidspunkter. Avgang fra Åndalsnes vil være 21.35 med ankomst Alnabru 06.40.

Fikk jobben tilbake

Konekranes har levert to reachstackere til Onrail - en til Alnabru og en til Åndalsnes.
Konekranes har levert to reachstackere til Onrail - en til Alnabru og en til Åndalsnes.

Onrail har ved oppstart av togruten ti ansatte, deriblant de terminalarbeiderne i Åndalsnes som mistet jobben for da den tidligere ruten ble lagt ned i 2018. I tillegg er det ansatt lokførere, mens det brukes innleid arbeidskraft på Alnabru.

– Dessuten har det vært viktig for oss å holde administrasjonen liten, og vi i administrasjonen er også lokførere, sier Aandal.

Onrail har kjøpt inn tre lokomotiver, og vil bytte lokomotiv fra elektrisk til dieseldrevet på Dombås, siden Raumabanen ikke er elektrifisert. Dermed vil 75 prosent av strekningen gå på strøm fra norsk vannkraft.

I tillegg er det kjøpt inn to kraftige reachstackere fra Konecranes, som kan løfte både containere og fulle semitrailere, samt en reservestacker til Åndalsnes.