Profilerte stillinger fra Logistikkjobber
Motvekts-AGV til utendørsbruk
ASCHAFFENBURG: Linde presenterte denne uken sine siste løsninger innen automasjon, blant annet det som blir den første utegående motvekts-AGV-en.
På det første Linde Automation Summit, arrangert 12.–13. november 2025 i Aschaffenburg i Tyskland, ønsket den tyske produsenten å vise sine tanker og planer for kommende automasjonsløsninger.
Én av nyhetene var det som blir Lindes første automatiserte motvektstruck utviklet for utendørs bruk: Linde E-MATIC. Den første versjonen av trucken får en løftekapasitet på 2,3 tonn, litium-ion-batteri, sideskift samt avansert navigasjons- og sikkerhetsteknologi.
- Vil bli først
Å automatisere utegående trucker har vært en utfordring, og så vidt vi vet finnes det ingen slike tilgjengelige i markedet i dag. Lindes tidsplan er å gjennomføre pilotprosjekter med utvalgte kunder i løpet av 2026, med sikte på lansering i 2027.
– Med introduksjonen av den første automatiserte motvektstrucken har vi lykkes i å automatisere selve kjerneproduktet i Linde-merket. Vårt mål er å bli den første store produsenten av industrikjøretøy som setter dette kjøretøyet i serieproduksjon, sier Ulrike Just, konserndirektør for salg og kundeservice hos Linde Material Handling.
Linde E-MATIC er bygget på Lindes velkjente motvektsplattform 12xx, og er dermed lett skalerbar til flere størrelser når teknologien først er utprøvd, forteller salgssjef for automasjonsløsninger i Linde, Jan-Niklas Freund, til Moderne Transport.
Ifølge ham vil de første testene med Linde E-MATIC være relativt enkle prosesser der trucken flytter paller fra transportbånd til en lokasjon på bakken. Deretter vil systemet utvikles videre til mer kompliserte operasjoner, og til sist er tanken at trucken autonomt skal kunne laste og losse lastebiler.
Vinter'n er vanskelig
Norske utendørsforhold byr også på noen utfordringer, naturligvis, erkjenner Freund.
– Det er selvsagt grenser for hva slags vær vi kan operere i. Men det er det for manuelle trucker også. Det hender jeg spør kunder om førerne deres kjører trucker i snøvær, og da er svaret gjerne at «ja, men de får egentlig ikke lov». Er forholdene slik at det ikke er tilrådelig å kjøre trucken manuelt, vil den heller ikke kjøre autonomt, sier han.
Den norske Lindeforhandleren Hesselberg AS har fått forespørsel fra Linde om å finne kunder i Norge som kan teste E-MATIC.
– De som har litt standardiserte, repeterende oppgaver ute, vil være veldig passende kunder, sier leder for Solutions hos Hesselberg, Stig Andre Fridlund.
Hans kollega Ståle Johnsen-Nauste peker på at trucken også kan brukes av kunder som har crossdocking-operasjoner med mye flytting av paller på gulv.
– Vi har også kunder som har tøffere miljøer som ikke passer for en vanlig AGV, der det er skittent eller vått. Der vil en motvekts-AGV være et mye bedre alternativ, siden den er mer robust.
Førerplass - enn så lenge
Foreløpig har Linde valgt å utstyre AGV-en med en hytte og førerplass. Det handler først og fremst om trygghet for kunden, forteller Jan-Niklas Freund.
– Da vet de at de kan sette seg inn og kjøre trucken om det skulle oppstå utfordringer. Men på sikt kan det tenkes at hytta forsvinner helt, sier Freund.
Det som imidlertid er fjernet fra trucken, er air condition og varmeapparat. Det passer fint, siden mye av automasjonsteknologien er montert der dette utstyret vanligvis sitter på Lindes motvektstrucker.
Vi kommer tilbake med flere nyheter fra Linde Automation Summit neste uke.