Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør, og næringspolitisk rådgiver Derya Cinar Inan.

Etterlyser plan for grønn omstilling

Det trengs mer enn høyere CO₂-avgifter for å kutte utslipp, mener NHO Logistikk og Transport.

Publisert

Regjeringens forslag til transportbudsjett møter blandede reaksjoner fra NHO Logistikk og Transport. Økte bevilgninger til drift og vedlikehold får ros, men næringslivet etterlyser en mer helhetlig satsing på grønn omstilling og forutsigbare rammevilkår.

– Vi ser positivt på økningen i investeringsnivået, særlig innen drift og vedlikehold. Samtidig er det tydelig at det trengs mer langsiktige virkemidler for å støtte næringslivet i overgangen til grønn transport, formidler Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport, i en nyhetsmelding.

Krever stabile støtteordninger

Hagen peker på at miljøstøtteordningen for gods på bane videreføres, men understreker behovet for forutsigbarhet.

– Bransjen trenger langsiktige kompensasjonsordninger, ikke kortvarige tiltak som endrer seg fra budsjett til budsjett.

Digitalisering med små midler

Regjeringens satsing på innovasjon og digitalisering trekkes frem som et positivt, men utilstrekkelig steg. Pilot-T-ordningen omtales som et viktig virkemiddel for testing av nye teknologier, men midlene beskrives som for beskjedne til å gi reell effekt på sektoren.

Fylkesveier skaper bekymring

Manglende prioritering av fylkesveiene vekker uro. NHO Logistikk og Transport advarer mot økte transportkostnader og lavere effektivitet for næringslivet dersom vedlikeholdsetterslepet ikke tas på alvor.

Økende avgifter – liten grønn gevinst

Ifølge regjeringens forslag skal bompengeinntektene øke til 21,2 milliarder kroner, mens CO₂-avgiften på diesel og bensin gradvis skal trappes opp mot 2035. Samtidig fremstår den offentlige satsingen på grønne investeringer som begrenset.

– Det er vanskelig å støtte en videre opptrapping av CO₂-avgiften dersom ikke regjeringen samtidig presenterer en tydelig plan og konkrete mål for klimatiltak. Næringslivet trenger forutsigbarhet og langsiktige virkemidler for å kunne investere i utslippsfrie løsninger, uttaler næringspolitisk rådgiver Derya Cinar Inan i meldingen.

Etterlyser helhetlig tilnærming

NHO Logistikk og Transport mener at økonomiske virkemidler og grønne prioriteringer må sees i sammenheng for å sikre både effektivitet og klimaresultater.

– En helhetlig tilnærming vil styrke både konkurransekraften og klimaambisjonene i transportsektoren, fremgår det av konklusjonen i organisasjonens uttalelse.

Powered by Labrador CMS