Profilerte stillinger fra Logistikkjobber
Første helelektriske 4x4
Den nye terminaltraktoren fra Terberg er utviklet for krevende drift i havner og industri, og får gode tilbakemeldinger etter omfattende tester i Europa.
N.C. Nielsen utvider nå sitt elektriske sortiment med Terberg RT253EV – den første helelektriske firehjulsdrevne RoRo-traktoren på markedet. Modellen er utviklet for krevende drift i havner, på ferger og i tungindustri, og markerer neste steg i elektrifiseringen av terminaltraktorer, ifølge en pressemelding.
Uten støy og eksos
Et sentralt poeng i lanseringen er bedre arbeidsmiljø. Uten dieseleksos og partikkelutslipp fjernes avgasser fra arbeidsområdet, samtidig som støy og vibrasjoner reduseres. En testkunde i Skandinavia beskriver forskjellen som merkbar:
«Det er en enorm forskjell å kunne arbeide uten støy og eksos om bord. Traktoren er utrolig stabil, har sterk trekkraft og en førerhytte som føles som et moderne førerhus.»
RT253EV er utstyrt med ZF CeTrax asynkron elmotor som leverer 250 kW toppeffekt (170 kW kontinuerlig). I kombinasjon med 4x4-drift skal dette sikre kontroll ved håndtering av tilhengere på 30–60 tonn GCW, også under krevende forhold. Drivlinjen er optimalisert for RoRo-operasjoner, og traktoren justerer moment og bremsekraft automatisk for jevn manøvrering.
Modellen leveres med to eller tre batterimoduler på 100 kWh, og opptil 300 kWh kapasitet gir drift gjennom en hel arbeidsdag. Med CCS2-hurtiglading (150 kW) kan batteriet lades fra 20 til 80 prosent på rundt én time og fem minutter.
RT253EV bygger på Terbergs tredje generasjons EV-plattform, kjent fra YT203EV og BC203EV. Chassis og ramme følger produsentens etablerte konstruksjon, og N.C. Nielsen tilbyr service og vedlikehold i hele Norden.
Roterende førerplass
Førerhytten har fokus på ergonomi og sikt, med Ergoturn 180° roterende førerplass, effektiv klimakontroll og lavt støynivå. Under den internasjonale demoturneen fikk modellen positive tilbakemeldinger. Blant kommentarene var: «En svært komfortabel og stillegående kjøreopplevelse – sjåførene ville ikke gå ut igjen.»
N.C. Nielsen omtaler RT253EV som et alternativ for aktører som ønsker å elektrifisere RoRo-drift uten å gå på kompromiss med ytelse og driftssikkerhet.