Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Skredet i Levanger: 

Lørdag ble den midlelrtidige omkjøringsveien i Levanger åpnet for trafikk.

Åpnet omkjøringsveien i Levanger

E6 i Levanger er igjen farbar etter raset. For transportbransjen betyr det spart tid, penger og frustrasjon.

Publisert

Transportnæringen har lenge etterlyst en løsning på E6-stengingen i Levanger. Lørdag ettermiddag kunne de første kjøretøyene igjen passere rasområdet – én uke før planlagt åpning.

Raset som gikk 30. august ødela både den nye og den gamle E6-traseen, i tillegg til jernbanelinjen mellom Trondheim og Bodø/Fauske (Nordlansbanen).

– Dette er en gledens dag at vi nå kan åpne den midlertidige vegen forbi rasstedet, uttalte prosjektdirektør Ove Nesje i Statens vegvesen i forbindelsen med åpningen.

Kjærkommen for næringslivet

For tungtransporten har stengingen vært en stor belastning. De lange omkjøringene gjennom Trøndelag (eller Sverige) har kostet både tid, drivstoff og planleggingskapasitet. At E6 nå igjen er åpen blir sett på som en særs kjærkommen håndsrekning fra myndighetene i en krevende tid for alle som jobber med logistikk og forsyning gjennom den berørte landsdelen.

Behovet for veiforbindelsen er ekstra presserende fordi jernbanen fortsatt er ute av drift. Ifølge Bane NOR ventes Nordlandsbanen først å åpne for gjennomgående godstrafikk sommeren 2026.

Nye kjøremønstre

All trafikk – inkludert gående og syklende – må nå benytte den midlertidige E6 forbi rasområdet ved Nesvatnet. Vegvesenet ber trafikanter vise hensyn, da anlegget fortsatt er under utvikling.

Samtidig med åpningen av den midlertidige E6, ble også en del av Nye Veiers anlegg i Vassmarka tatt i bruk.

Powered by Labrador CMS