• Lager
  • It og supply chain
  • Godstransport
  • Mtvarebil.no
  • Stilling ledig

Meny

  • Lager
  • It og supply chain
  • Godstransport
  • Mtvarebil.no
  • Stilling ledig

Alt må være på stell

Cermaq i Steigen nekter å slippe vogntogene ut på veien med laks før alt er på stell.

Skrøt på seg lengde - måtte rette på utstyret

Denne ekvipasjen var ikke så lang som det ble gitt inntrykk av. Det likte ikke Statens vegvesen.

NHO LT-sjefen: - Dette liker vi

NHO LT-sjef Are Kjensli roser Havarikommisjonens forslag til økt sikkerhet for vogntog og tungtransport.

Potensielt tikkende smitte-bomber

Hva med smitte-kontrollen på lastebilsjåfører ved grensen?

Vurderer å oppheve tungbil-forbud

Statens vegvesen (SVV) vurderer å oppheve forbudet mot tunge kjøretøy i Oslofjordtunnelen.

- Vlantana Norge mister løyvene

Statens vegvesen varsler tilbakekall av samtlige av Vlantana Norges løyver fra 6. januar, melder NLFs nettsted.

Ny sjef for utekontrollen og nye systemer på vei

Kjetil Wigdel blir avdelingsdirektør for utekontrollen i Statens vegvesen – en del av etaten som media har fokus på, og som politikere og ikke minst «folk flest» har mange meninger om.

Endelig kom brua

Yrkes- og lastebilsjåfører slipper å kjøre med hjertet i halsen etter en svært etterlengtet bru- og veiåpning på Fosen i Trøndelag.

Kostnadsøkning på 10 mill. kilometeren

Utbyggingskostnadene blir 10,5 millioner kroner dyrere pr. kilometer med økt fartsgrense fra 110 til 120 km/t.

Like mange norske som utenlandske

Vegvesenet stopper like mange norske som utenlandske vogntog med feil.

Intet kan stoppe godshavn på Ågotnes

Det har vært en langdryg prosess over flere år for å komme frem til vedtaket om å flytte Bergen havn til Ågotnes. Etter vedtaket i Havnerådet 7. desember, har arbeidet for alvor startet.

Speditørene ønsker kontroller velkommen

– Vi vil ha bort de useriøse aktørene av konkurransehensyn, men ikke minst for å hindre tragiske ulykker.

- Transportkjøper må på banen

Styreleder Tore Velten i NLF ber transportkjøper ta ansvar og fortest mulig komme på banen.

Tjener på god sikkerhetskultur

– Vi har ikke hatt en utforkjøring siden 2005 og har gjort bedriften konkurransedyktig med å fokusere på skader, kjøreadferd og drivstofforbruk.

Ny prosjektsjef i Bane Nor

Elin Bustnes Amundsen er ansatt i Bane Nor som prosjektsjef for ny jernbanetunnel gjennom Oslo.

Lastebilselskapene vokser – spedisjonsselskapene stagnerer

DELT BRANSJE: Mens godstogselskapene i Norge har tapt over 300 mill. kroner de siste fire årene og spedisjonsbransjen ligger under 1 prosent driftsmargin, passerer norske lastebilselskaper en driftsmargin på 6 prosent.

Lederskifte i nord

Turid Stubø Johnsen overtak mandag som regionvegsjef nord i Statens vegvesen.

«Transportpolitiet» slo til

Både lastebiler og varebiler med gods ble stoppet i storkontroll mellom Oslofjordtunnelen og Drammen denne uken.

Umulig å lage transportregister

ERLING SÆTHER: SVs stortingsrepresentanter med den ivrige Arne Nævra i spissen har fremmet forslag om at det må etableres en registreringsplikt for alle utenlandske lastebiler som kjører i Norge. Det er umulig å gjennomføre.

Vi får 12 Vegvesen i Norge!

ERLING SÆTHER: Tro det den som kan, men Norges desidert dyktigste planleggings- og utbyggingsmiljø i samferdselen stykkes opp fra en til tolv deler fra 2020.

Modulvogntog - hva nå?

ERLING SÆTHER: Erling Sæther etterlyser fortgang i godkjenningen av nye strekninger for modulvogntog.

Samarbeid om bedre kostnadskontroll

Nye Veier og Statens vegvesen samarbeider om veiforbedringer i nord.

Vegvesenet bruker 450 mill. kroner på smarte veier

Ny æra for ekspressbussen?

ERLING SÆTHER: Denne gangen kommer en busshistorie – en historie jeg har vært sterkt involvert i.

Denne bilen er helt full

Varebilregistrerte små lastebiler har mildt sagt liten nyttelast.

– Milepeler og harde tider

Terje Moe Gustavsen innrømmer harde tider og beinhard konkurranse for landets største samferdselsorganisasjon, Statens vegvesen.

Kartlegger all godstransport

Denne uken skal Statens vegvesen samle tall for all godstransport inn og ut fra Vestlandet, blant annet gjennom å stanse samtlige tungtransporter.

Bybaner er blindspor

ERLING SÆTHER: I DN 17. mars hadde professor Hans K. Hvide en interessant artikkel om Bybanen i Bergen. Fullt utbygget til Fyllingsdalen og Åsane vil den ha en kostnadsramme på 20 milliarder kroner. Det første byggetrinnet mellom Bergen sentrum og Nesttun stod ferdig i 2010. Hvordan har det så gått med kollektivandelene sammenlignet med øvrige deler av Bergensområdet?

Bytter ut lastebilene med sykler

Mandag ble el-varesykkeltjeneste lansert på Bryggen i Bergen.

Realitetene innhenter oss

ERLING SÆTHER: De drøye fire årene den blå-blå regjeringen har hersket over oss, har det gått dem vel. Ikke minst skyldes dette samferdselssatsingen. En billion - 1000 milliarder kroner – til samferdselen fram til 2029 er rekord i satsing og prioriteringer. Det er det doble av tidligere planer. Mye er oppnådd, men her vil jeg fokusere på ­utfordringene vi møter framover.

Netthandelen eksploderer - er distribusjonsnettet godt nok?

ERLING SÆTHER: I Norge så vi trengselsproblemene nå før jul. Både PostNord og Posten hadde pustebesvær på grunn av stort pakkevolum og for liten kapasitet. Kunde­klagene nådde avisspaltene. Begge sel­­skapene melder om eksplosjonsaktig vekst i netthandelen.

Krever 200 mill. etter E18-utbygging

Entreprenørselskapet NCC Construction krever 200 millioner kroner i erstatning fra Statens vegvesen etter E18-utbygging.

Færre vogntog i grøfta

Statens vegvesen mener lastebilsjåfører er blitt flinkere til å sko seg for kjøring på norske vinterveier.

Storkontroll av varebiler og transportkjøpere

23 av 319 varebiler fikk kjøreforbud som følge av overlast da Statens vegvesen og andre etater hadde storaksjon flere steder i landet i slutten av april.

«Ole Brumm»-løsning fra Solvik-Olsen

Alle veier skal føre til Vestlandet, har samferdselsministeren bestemt, sender privatbilene en vei og godstransporten en annen. 

121 av 677 fikk kjøreforbud

Statens vegvesen har hatt storkontroll på Vestlandet med svært nedslående resultater.

Informasjonsdeling skal hindre transportkriminalitet

Nå skal Arbeidstilsynet, Politiet, Tolletaten, Skatteetaten og Statens vegvesen samarbeide bedre i kampen mot transportkriminalitet.

Transportkjøpere har et samfunnsansvar for trafikksikkerhet

Hver dag kjører i overkant av 1000 tyngre kjøretøy inn og ut av Møre og Romsdal med gods. Det er viktig for sikkerheten til alle trafikanter at det dette er gode kjøretøy kjørt av en kompetent sjåfør som har sikret lasten godt. Bedriftene som kjøper disse transportene må også ta sin del av ansvaret.

Vegvesenet: - Fortsatt sjåføren som kjører

Nye biler leveres med avanserte førerstøttesystemer. Noen sjåfører stoler for mye på disse og forårsaker ulykker, skriver Statens vegvesen på nett.

Setter transport-kriminaliteten «sjakk matt»

- Det er ikke de utenlandske sjåførene som skal tas. Men derimot det internasjonale nettverk med mafiastruktur.

NHOs nye modulvegnett

NHO-vegnettet for modulvogntog realiseres i løpet av 2016.

Nå LIKER folk bomringen

For første gang ser et flertall av befolkningen positivt på bomringen i Oslo og Akershus.

Politijakt på tre vogntog

Torsdag måtte politiet legge seg på hjul etter tre vogntog som nektet å stanse da Statens vegvesen hadde kontroll på Stord.

40 mill. til ekstra kontroller

Statens vegvesen øker kontrollstyrken på tungbiler med 30% kommende vinter.

Dobler kapasiteten på Svinesund

Gjennom å øke antall plasser på Svinesund, håper Statens vegvesen å stanse flere farlige, utenlandske vogntog.

Saksøker Vegvesenet

Veidekke har gått til søksmål mot Statens vegvesen.

Anmeldt for 200 lovbrudd

En Buskerud-bedrift er anmeldt for å ha manipulert data fra fartsskrivere og latt sjåførene sine bytte sjåførkort.

Hundrevis av militære kjøretøy på østlandsveiene

I forbindelse med Nato-øvelsen Noble Ledger 2014 vil det 2. til 15. september i perioder være omfattende militær trafikk på hovedveinettet på Østlandet.

Må droppe kontroller på grunn av plassmangel

Statens vegvesen har måttet redusere antall kontroller av tunge kjøretøy på Svinesund.

Økt innsats for tungtransport

Regionvegsjef Torbjørn Naimak vil styrke innsatsen for tungtransporten i Nord-Norge.

Tredoblet kontroller - og fant mye skummelt

Statens vegvesen har aldri kontrollert så mange kjøretøy, og de har avdekket mange farlige mangler.

På vei til Vegvesenet - blåste i kjøreforbudet

To trekkbiler med semihengere fra Giray Lojistik som satt fast ved Mortens Kro ved Gjelleråsen i Nittedal fikk kjøreforbud av politiet fordi de manglet kjettinger.

Tyrker-saken: Vegvesenet stanset «egen» last

Floken med de tyrkiske sjåførene ser ut til å være løst. Statens vegvesen hadde stanset en last som skulle til veiprosjekt med Statens vegvesen som byggherre.

Hit skulle skrekktraileren

Semitraileren med punktert dekk og umerket farlig gods i lasten, skulle til polyester-fabrikken Reichhold i Fredrikstad.

101 norske fikk kjøreforbud

- Utlendingene er ikke verre enn de norske.

Transportkjøpers ansvar

Kommunepolitikerne i Øksnes fraråder transportkjøpere å transportere godset på kjøretøy som ikke er forsvarlig skodd for vinterføre.

Enkelt å sjekke kjøreforholdene på nett

Lurer du på hvordan forholdene er der du skal kjøre? Sjekk da vel!

Nytt skilt varsler måling av gjennomsnittsfart

Statens vegvesen tar nå i bruk et nytt skilt for å varsle strekningsmåling mellom to fotobokser.

Redaktør:
Øyvind Ludt

Ansvarlig redaktør:
Thomas Witsø-Bjølmer

Salgssjef:
Kenneth Johnsen

Selger:
Finn Mobæk

Selger:
Trine Johannessen


All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

Besøksadresse:
Sofiemyrveien 6D
1412 Sofiemyr

Redaksjon:
[email protected]

(+47) 66 82 21 21

Postadresse:
Postboks 11
1411 Kolbotn

Salg:
[email protected]

Annonsering

Tips oss

Personvernerklæring