Profilerte stillinger fra Logistikkjobber
Får høyere tillatt totalvekt
– Vi har lyttet til transportbransjen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I dag kan lastebiler med slepvogn med seks eller sju aksler kjøre med en totalvekt på 50 tonn. Fra og med 1. februar 2026, økes totalvekten til 56, 55 og 54 tonn avhengig av antall aksler i vogntoget og om det er en elektrisk lastebil, eller om den går på biogass eller fossilt drivstoff.
– Vi har lyttet til transportbransjen. De høringsinnspillene som er kommet inn fra bransjen har vært positive, og derfor har vi bestemt at totalvekten skal økes for de vogntogtypene som ble foreslått, sier Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.
Forslaget har vært på høring hos Statens vegvesen. Nå økes den tillatte totalvekten for lastebil med slepvogn med seks eller sju aksler på veistrekninger som tåler vektøkningene. Dette omfatter nesten hele riksveinettet, 60 % av fylkesveinettet og rundt 20 % av det kommunale veinettet.
– For trafikksikkerheten på veiene våre og av hensyn til miljøet, er det viktig at vi både får brukt veinettet til det fulle og at vi får utnyttet kapasiteten til vogntogene. I tillegg er det viktig for næringslivets og transportbransjens økonomi, sier Nygård.
Det er derfor også bestemt å gi høyere vektøkning for nullutslipp/biogass enn for fossildrevne vogntog for å ta hensyn til den ekstra vekten drivlinjen i nullutslipps- og biogassvogntog fører til.
Transportbransjen ønsker at vektøkningene skal omfatte flere vogntogtyper og enkeltkjøretøy enn de vogntogkombinasjonene som ble foreslått av Statens vegvesen i denne høringen. Statens vegvesen kommer derfor til å få i oppdrag å utrede om totalvekten kan økes på flere vogntogtyper og lastebiler, for å se på om kjøretøyenes og vegnettets kapasitet kan utnyttes bedre.