Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

LADEPUNKTER: Den nye ladestasjonen på Gol har fem høyeffekts ladepunkter for elektriske tungbiler og busser.

Første ladestasjon på døgnhvileplass

Statens vegvesen og Fastcharge har åpnet Norges første høyeffekts ladestasjon for tunge kjøretøy på en offentlig døgnhvileplass.

Publisert

Den nye stasjonen på Gol skal gi sjåførene mer forutsigbare pauser og styrke overgangen til elektrisk langtransport.

ÅPNET: 10. desember åpnet ladestasjonen for tungbiler på Gol døgnhvileplass. Daglig leder i Fastcharge, Paal Berg, ordfører i Gol Heidi Granli og seksjonssjef Tomas Moen i Statens vegvesen deltok på åpningsmarkeringen.

Norges første ladestasjon for tungbil på døgnhvileplass

10. desember åpnet Statens vegvesen og Fastcharge en ny ladestasjon med fem høyeffekts ladepunkter på Gol døgnhvileplass langs riksvei 7.

Dette er første gang i Norge at ladetilbudet for tunge kjøretøy etableres direkte på en statseid døgnhvileplass – et grep som skal gjøre elektrisk tungtransport mer praktisk i hverdagen.

Tungbilpakken

Hva er målet?

– Flere ladeplasser for tungbil
– Utslippsfri tungtransport innen 2030

Hvor bygges det?

– Langs hovedkorridorene
– På døgnhvileplasser

Hvorfor døgnhvileplasser?

– Sjåførene stopper uansett
– Mindre tidstap
– Forutsigbar lading

Hva kreves?

– Høyeffektlading (350 kW+)
– Tett avstand mellom punkter

Hvor mange?

– Cirka 80 plasser innen 2030
– 430 døgnhvileplasser finnes i dag

Hvem bygger?

– Statens vegvesen
– Enova og private aktører

– Vi skal gjøre hverdagen enklere for sjåførene. Med lading på døgnhvileplassene får de mer forutsigbare hvilepauser og mindre tid tapt til å lete etter ladetilbud, sier seksjonssjef Tomas Moen i Statens vegvesen.

– Dette er et viktig steg for å få fart på elektrifiseringen av tungtransporten. Transportørene får større trygghet for at nullutslippskjøretøy kan fungere i praksis, sier han.

Viktig knutepunkt mellom øst og vest

Ladestasjonen på Gol er plassert der riksvei 7 møter riksvei 52 – en av landets viktigste korridorer for tungtransport mellom Østlandet og Vestlandet.

Gol døgnhvileplass er allerede et etablert stoppested med oppstillingsplasser og hvilefasiliteter.

– Gol døgnhvileplass er allerede et etablert stoppested. Nå styrkes tilbudet med ladeinfrastruktur som gjør det mulig å gjennomføre elektriske langtransporter på en mer forutsigbar måte, sier Paal Berg, daglig leder i Fastcharge AS.

Krever samarbeid – og målrettede investeringer

Etableringen på Gol er resultat av et samarbeid mellom Statens vegvesen, Fastcharge, transportører og Enova.

– Når vi planlegger og bygger i fellesskap, kan vi sørge for at ny infrastruktur faktisk treffer de transportrutene som finnes i dag. Erfaringene fra Gol viser at slike samarbeidsmodeller kan brukes andre steder i landet når tungtransporten skal elektrifiseres, sier Berg.

ASKO mener Gol vil få umiddelbar effekt:

– Et godt utbygd ladenettverk for tunge nyttekjøretøy er en viktig forutsetning for å lykkes med omstillingen til en klimavennlig og bærekraftig transportsektor.

Gol er et knutepunkt mellom øst og vest, og det nye ladeanlegget her muliggjør at enda flere av våre transportruter kan utføres med elektriske lastebiler, sier logistikksjef Marius Råstad i ASKO Norge.

ENKLERE: Den nye ladestasjonen gjør det enklere for Bjørn Tore Nyhus fra ASKO og hans kollegaer å planlegge elektriske ruter uten å gamble på kapasitet underveis.

Del av storstilt nasjonal satsing frem mot 2030

Gol-stasjonen er del av regjeringens nullutslippsløft. Det er satt av 3,7 milliarder kroner fra 2025–2036 til å utvikle døgnhvileplasser og ladeinfrastruktur.

– Vi vet at gode ladesteder må komme før transportørene kan ta steget og bytte ut bilene sine. Derfor legger vi nå til rette for det over hele landet, sier Moen.

Powered by Labrador CMS