EKTE TEST: En automatisert (selvkjørende) lastebil fra MODI-prosjektet mottar sanntidsvarsler om veiarbeid. Her er den under nattlig test på E6. Testen demonstrerer hvordan kjøretøyet reagerer på digital informasjon sendt fra Statens vegvesens meldingstjeneste.
Testet selvkjørende lastebiler på E6
AUTOMATISERING: Statens vegvesen og Volvo Trucks har testet hvordan automatiserte lastebiler mottar og reagerer på digitale varsler om veiarbeid uten at sjåførene er direkte involvert.
Statens vegvesen og Volvo Trucks gjennomførte natt til
onsdag en banebrytende test av automatisert tungtransport på E6. Målet var å
teste hvordan selvkjørende lastebiler både mottar og deler kritisk
trafikkinformasjon i sanntid.
I FØRERHUSET: Fra førerhuset overvåker sikkerhetssjåføren og en representant fra bilprodusenten hvordan den automatiserte lastebilen registrerer, og tolker varslingen om trafikkbildet. Under testen på E6 fikk kjøretøyet digital informasjon om veiarbeid, og tilpasset kjøringen automatisk.
– Teknologien fungerer! Lastebilen fikk riktig informasjon
om veiarbeidet til rett tid og med riktig posisjon, sier prosjektleder Bjor
Grønnevet i Statens vegvesen.
Under testen kommuniserte lastebilene seg imellom og mottok
digitale varsler om veiarbeid uten at sjåførene var direkte involvert.
Kjøretøyene var utstyrt med et nytt førerstøttesystem som muliggjorde
automatisert fletting i møte med veiarbeid.
Avgjørende for trygg automatisering
Informasjonsutvekslingen mellom kjøretøyene viste seg å
fungere som planlagt, noe Grønnevet mener er kritisk for fremtidens transport.
– Denne typen informasjonsutveksling er avgjørende for trygg
automatisering av tungtransporten. Nå vet vi mer om hva som må være på plass
for at autonome kjøretøy skal kunne tas i bruk på norske veier, forklarer han.
SAMHANDLER: To automatiserte lastebiler kjører side om side på E6 som del av en test av digital samhandling og automatisk fletting før veiarbeid. Testen viser hvordan kjøretøyene kan «forhandle» seg imellom og tilpasse kjøringen uten førerinngripen.
Testen inngår i det EU-finansierte MODI-prosjektet, som har
som mål å akselerere utviklingen av høyautomatisert tungtransport i Europa.
Prosjektet har 29 partnere, inkludert norske aktører som ITS Norway, SINTEF og
Transportøkonomisk institutt.
Fortsetter i Moss
Torsdag 19. juni går testene videre ved Moss havn og ASKOs
sentrallager. Her skal kjøretøyene håndtere mer komplekse trafikksituasjoner,
som hindringer i veien og uoversiktlige kryss basert på kommunikasjon mellom
bilene.
Testene representerer et viktig skritt mot fremtidens
autonome tungtransport på norske veier, hvor kjøretøyene kan tilpasse seg
trafikksituasjoner automatisk og dermed øke både sikkerhet og effektivitet.