Profilerte stillinger fra Logistikkjobber
Vil straffe både fører og firma for farlig smeltevann
Statens vegvesen og regjeringen vil stramme inn på reglene, og ansvarliggjøre transportforetak.
Hvert år havner store mengder smeltevann fra fisketransport på norske veier, noe som kan gjøre veien glatt og skape farlige situasjoner. Og det kan være skadelig for miljøet. Nå har Statens vegvesen sendt et forslag på høring som kan gi overtredelsesgebyr til både fører og transportforetak.
– Avrenning fra fisketransporter er et stort problem, og for trafikksikkerheten er det viktig at vi jobber for å forhindre dette. Heldigvis er både bransjen og Statens vegvesens kontrollører enige om at det er viktig å gjøre tiltak, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– Bedre etterlevelse
Når reglene brytes, kan både foretaket og sjåføren være ansvarlige. Derfor foreslås det at også transportforetaket kan få overtredelsesgebyr – ikke bare fører. Dette kan gi bedre etterlevelse av reglene og motivere transportforetakene til å følge opp overfor bestillere og stille krav til at transportene kan gjennomføres uten avrenning, for eksempel ved å bruke tette kasser.
Forslaget som Statens vegvesen har sendt på høring inneholder endringer i gebyrforskriften som åpner for å ilegge overtredelsesgebyr til både fører og transportforetak dersom det kjøres med avrenning fra last. Tiltaket har først og fremst som mål å styrke trafikksikkerheten, heter det i pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet. Samtidig skal tiltaket sikre rettferdig konkurranse mellom aktørene.
– Jeg er glad for at Statens vegvesen har utredet og foreslått tiltak som effektiviserer håndhevingen. Hvert år havner store mengder smeltevann fra fisketransport på norske veier. Det skaper trafikkfarlige forhold, og kan i tillegg være skadelig for miljøet. I dag er det begrensede muligheter i regelverket for sanksjoner og det gjør overtredelsene vanskelige å håndheve, sier samferdselsministeren.
De groveste tilfellene anmeldes
I dag er det vanligst å gi bruksforbud mot kjøring med ulovlig avrenning fra last. I de groveste tilfellene anmeldes forholdet. Begge deler er ressurskrevende. Dersom det gis bruksforbud, må kjøretøyene stå på kontrollplassen til det ikke renner mer. Dette forhindrer i liten grad tilbakevendende avrenning, og er således ikke et veldig effektivt tiltak. I tilfellene som anmeldelses, krever det omfattende oppfølging i rettssystemet.
Overtredelsesgebyr kan gis direkte på stedet, og det gir raskere oppfølging, frigjør ressurser til mer kontrollarbeid og sender et tydelig signal om at regelbrudd får konsekvenser. Det er fortsatt aktuelt med anmeldelse ved gjentatte eller svært alvorlige overtredelser, opplyser departementet.
Forslaget omfatter alle typer trafikkfarlig avrenning – fra transport av fersk fisk til annen væske som kan skape glatt veibane.