FORNØYDE: Fra nå skal ikke avrenning være noe problem når Runar Bakken og Bama Logistikk kjører fersk fisk. Også Kim ­Christensen i TIP Trailer som leverer de nye hengerne, er godt fornøyd med resultatet.
FORNØYDE: Fra nå skal ikke avrenning være noe problem når Runar Bakken og Bama Logistikk kjører fersk fisk. Også Kim ­Christensen i TIP Trailer som leverer de nye hengerne, er godt fornøyd med resultatet.

Samler fiskevannet

OSLO: Bama Logistikk har eliminert problemet med avrenning fra fisketransporter. Egne sluk og oppsamlingstanker på nye semitraller skal løse problemet.

Publisert
Bama Logistikk tar i bruk 30 nye Krone Cool Liner semitraller. Disse er utstyrt med renne i bakkant av hengeren og oppsamlingstank under.


Foto: Espen Braata
Bama Logistikk tar i bruk 30 nye Krone Cool Liner semitraller. Disse er utstyrt med renne i bakkant av hengeren og oppsamlingstank under. Foto: Espen Braata

Det siste året har Statens vegvesen stoppet hundrevis av fisketransporter fordi det er smeltevann fra lasset som renner ut på veien. Mange ganger blir resultatet at kjølemaskinen må brukes til å fryse ned lasset slik at avrenningen stopper før transporten får fortsette. Dermed mister transportene verdifull tid.

Bama Logistikk luftet i vår ideen om innvendige renner som leder vannet ned i tanker. Det finnes allerede løsninger på markedet, men det har vært en utfordring å få underliggende tanker på traller som kan lastes på togvogner.

I tillegg ville Bama ha tverrgående, innvendige rister over hele bredden av skapet.

Nå har selskapet etter egne ideer og tegninger fått laget det «vanntette» systemet, og de første nye trallene er på plass.

Raskt utviklet

Det var daglig leder i Bama Logistikk, Runar Bakken som tok initiativ ovenfor TIP Trailer Services. De leaser ut alle traller Bama bruker.

Han ville ha en løsning som gjorde at bilene ikke plutselig kunne risikere å bli stående langs veien tilbake til Oslo med fiskelass som skal eksporteres ut i verden.

Oppgaven med å få produsentene til å lage en slik løsning, var det Kim Christensen hos TIP som fikk. Den beste løsningen på traller som kan sendes med tog var det tyske Krone som kom opp med. De utviklet både en rist som tåler belastningen, og en tank som ikke bygger lenger ned enn at den har klaring når den lastes på togvogner.

Innvendig renne

Risten i bakkant på trallene er sju-åtte centimeter bred. Den har tre rader med hull som gjør at også små isklumper kan renne ned. Fra renna under blir vannet ledet til den 255 liter store tanken som sitter under tralla. Denne tømmes med en stor kran.

- For oss er det viktig å kunne kjøre og levere lasset til våre kunder i riktig tid. Vi føler vi har tatt grep om den delen av transporten vi råder over, sier Runar Bakken i Bama Logistikk.

OPPSAMLING: Under tralla ligger en tank på 255 liter som alt smeltevannet samles opp i. Foto: Espen Braata
OPPSAMLING: Under tralla ligger en tank på 255 liter som alt smeltevannet samles opp i. Foto: Espen Braata
BYTTER: Bama Logistikk bytter 30 av sine semitrailere med nye Krone Cool Liner med et eget sluk langs hele bakdøren og oppsamlingstank under hengeren.
BYTTER: Bama Logistikk bytter 30 av sine semitrailere med nye Krone Cool Liner med et eget sluk langs hele bakdøren og oppsamlingstank under hengeren.

Men fortsatt er de avhengige av at fiskeforedlingsbedriftene gjør sine forberedelser og kjøler ned fisken tilstrekkelig før den skal transporteres.

Kommer 30

I løpet av januar skal Bama Logistikk ta i bruk 30 nye Krone Cool Liner-traller med sluk og oppsamlingstank. Hvis trallene viser seg å innfri forventningene, blir dette den nye standarden i selskapet som totalt har 100 semitrailere som brukes både på landeveien og på skinner.

Planen er å bytte ytterligere et titall hengere frem mot sommeren.

Bama Logistikk driver med distribusjon av frukt og grønt inn og ut fra Oslo til Sørlandet og store deler av Vestlandet. Fisketransport tilbake til Oslo og Gardermoen er en viktig del av virksomheten, og i 2020 kjørte de ca. 7000 vogntoglass med fisk for flere produsenter.

På alle trallene som ble tatt i bruk i fjor, og på de nye som kommer nå, har Bama Logistikk valgt å sette på Vector HE kjølemaskiner fra Carrier. Disse kjølemaskinene bruker 30 prosent mindre drivstoff enn forrige generasjon kjølemaskiner, i tillegg til at de både er lettere og mer driftssikre.