Hundrevis av vogntog fulle av fisk kjører daglig langs norske veger. Fisken er pakket i is, og når den smelter renner en rosa saus av vann og fiskeblod ut i veibanen.
Hundrevis av vogntog fulle av fisk kjører daglig langs norske veger. Fisken er pakket i is, og når den smelter renner en rosa saus av vann og fiskeblod ut i veibanen.

Vann Stopp stopper vogntog-avrenning

Avrenning fra vogntog med sjømat kan være en saga blott.

Publisert Sist oppdatert

1111Rogaland-selskapet Tracksys AS har en enkel og genial løsning for å transportere laksen trygt fram til fiskedisken.

Vann Stopp er et såkalt modulært system designet og godt egnet for lastebil med både sideåpning og bakdører.

Vann Stopp er designet for å bygges i 20 cm høyder, eller etter behov. Materialet veier lite og monteres i vinkel og i flere ledd. Derfor er den godt egnet for lastebil. Aluminiumkonstruksjonen har også lang levetid og krever minimal lagringsplass.
Vann Stopp er designet for å bygges i 20 cm høyder, eller etter behov. Materialet veier lite og monteres i vinkel og i flere ledd. Derfor er den godt egnet for lastebil. Aluminiumkonstruksjonen har også lang levetid og krever minimal lagringsplass.

Bak patenten står Robert Kvilhaug, regionsansvarlig i Tracksys Rogaland.

Den kreative patentløseren poengterer at løsningen også er svært motstandsdyktig mot store vannmasser og flom.

Robert Kvilhaug ble trigget til å finne en løsning på avrenningsproblemet fra vogntog med laks.
Robert Kvilhaug ble trigget til å finne en løsning på avrenningsproblemet fra vogntog med laks.

Godt egnet for lastebil

Vann Stopp er designet for å bygges i 20 cm høyder, eller etter behov.

Materialet veier lite og monteres i vinkel og i flere ledd. Derfor er den godt egnet for lastebil. Aluminiumkonstruksjonen har også lang levetid og krever minimal lagringsplass, forteller Kvilhaug til Mtlogistikk som i likhet med andre medier har skrevet side opp og side ned om avrennings-problemet ved laksetransport med vogntog.

Trafikkfarlig transport

Sjømatbedriftene, NLF og Statens vegvesen mener avrenning fra isen som smelter inne i vogntog skaper farlige situasjoner og speilglatte veier.

Daglig kjører hundrevis av vogntog fulle av laks og sjømat rundt på norske veier. Lasten er pakket i is, og når den smelter renner vannet rett ut i veibanen og skaper svært farlige situasjoner både sommer og vinter, med en plutselig og uforutsigbar glatt veibane.

Problemet skader også omdømmet til norsk sjømat.

Ny nasjonal standard

Avrenning fra vogntog med sjømat er ingen ny problemstilling, særlig har Statenes vegvesen påpekt dette flere ganger, men har ikke nådd frem med sin kritikk.

Det er nå tatt initiativ til å få laget en nasjonal standard for hvordan norsk sjømat skal fraktes på norske veier, og det er nedsatt en hurtigarbeidende gruppe bestående av representanter fra relevante organ. Målet er at arbeidsgruppen skal presentere et forslag til en bransjestandard for Samferdselsministeren i løpet av høsten.

Administrerende direktør i Sjømatbedriftene, Robert Eriksson, mener at situasjonen med avrenning har forverret seg, og at det aldri har vært verre enn nå.

– Derfor har vi startet et samarbeid mellom sjømatnæringen og lastebilnæringen for å få til en standard som skal forhindre trafikkulykker og bedre trafikksikkerheten, sier Eriksson.

Ble trigget

Robert Kvilhaug har lenge grublet over løsninger for å stoppe problemet med avrenning fra lastebiler som frakter Laks.

- At dette har vært nyhetssaker over flere år uten at det er gjort noe med saken har virkelig trigget meg til å finne en løsning. Konklusjonen er Vann Stopp som den beste og mest effektive løsningen, forteller han og fortsetter:

- At vi har så mye god teknologi, men ikke kan ha bedre løsninger når det gjelder trafikksikkerhet i 2020, gjorde meg ekstra engasjert.

Tracksys AS leverer flåtestyring og systemer innen biladministrasjon til transportører, entreprenører og andre med kjøretøy og maskiner.

I den forbindelse er Kvilhaug ofte i samhandling med aktører innen transport og trafikk.

- Det er slik det hele begynte, forteller Robert Kvilhaug.