Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland deler ut blomster til den første bilen som kjørte sørover etter den offisielle åpningen av veien onsdag 2. juli.Foto: Eirik Natlandsmyr / Statens vegvesen
Den siste delstrekningen på Hadeland – mellom Almenningsdelet og Lygnebakken – ble åpnet 2. juli. Den fem kilometer lange delstrekningen er bygget på ett år og fire måneder, og markerer avslutningen på tolv år med gradvis utbygging på strekningen Roa–Lygnebakken.
– Det er en gledens dag å endelig være ferdig med den siste delstrekningen som gir sammenhengende vei med høy standard og god trafikksikkerhet, uttalte statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet i forbindelse med snorklippingen onsdag formiddag.
Kutter tid og risiko for tungtransporten
Utbyggingen har resultert i 13 km firefeltsvei og 12 km to-/trefeltsvei med midtdeler og forbikjøringsfelt – en løsning som gir bedre flyt, færre farlige forbikjøringer og økt kapasitet.
– Denne veien er viktig både for næringstransport, pendlere og fritidsreiser. Den store nytten ser vi først når hele strekninger står klar til bruk, kommenterer vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Strekningen knytter Oslo sammen med viktige industri- og logistikkområder i Innlandet. Redusert reisetid og økt sikkerhet er ventet å gi både lavere kostnader og bedre regularitet for godstransporten.
Den neste flaskehalsen står for tur: Strekningen mellom Roa og krysset mot Gardermoen ved Grua er inne i Nasjonal transportplan, og skal planlegges for utbygging i tiden fremover.
Statssekretær Tom Kalsås (f.v.), utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik og prosjektleder Pål Steinar Karlsen, kunne i dag markere åpningen av ny riksvei-strekning på Hadeland. Foto: Eirik Natlandsmyr / Statens vegvesenFoto: Eirik Natlandsmyr / Statens vegvesen