HEDRET: Bosch stakk av med seieren i Truck Innovation Award.Anlegg&Transport
Trafikksikkerhets-funksjon ble årets «Truck Innovation»
LYON: Det var Bosch som stakk av med trofeet som bevis på at deres «Road Hazard Service» var kåret til den beste teknologiske innovasjonen i år i lastebilbransjen.
Bosch har vunnet tittelen Truck Innovation Award 2026 for sin Road Hazard Service, kåret til årets mest fremragende teknologiske innovasjon. Juryen overrakte den prestisjetunge prisen til Bosch-toppene under gallamiddagen på Solutrans i Lyon onsdag kveld.
DEMO: Her er en typisk varsel som føreren kan få opp i displayet.Foto: Torbjørn Eriksen
Truck Innovation Award – som anerkjenner den dype teknologiske transformasjonen og energiomstillingen i bilindustrien – deles ut av juryen bak International Truck of the Year (IToY). Den internasjonalt sammensatte juryen består av 25 fagjournalister fra ledende bransjemedier for nyttekjøretøy i Europa og Sør-Afrika.
Boschs «Road Hazard Service» gir trafikanter sanntidsinformasjon om potensielle farer som tåke, kraftig regn, ulykker eller kjøretøy med havari. Tjenesten har siden juni 2024 vært i bruk i millioner av personbiler over hele Europa. Siden desember 2024 har den også vært tilgjengelig i lastebiler fra Mercedes-Benz Trucks.
Sanntidsvarsling av hendelser på veien
Sanntidsdata fra kjøretøy, myndigheter og partnere kobles i skyen og sendes tilbake som presise advarsler på ruten. Dermed vil Bosch Cloud bli et hjelpemiddel for å bedre sikkerheten for både trafikanter og andre som befinner seg langs veien.
Bosch’ skybaserte Road Hazard Service sender sanntids-varsler om akutte farer på ruten. Det kan være blant annet ulykker, møtende kjøretøy (feil vei på motorvei) stillestående kjøretøy, veiarbeid, ekstremnedbør, tett tåke og glatte veier. Tjenesten har vært i bruk i Europa siden juni 2024 og rulles nå også gradvis ut i lastebiler, først ut er Mercedes-Benz. Poenget er å gi sjåfør og kjøretøy tidlig, pålitelig informasjon før situasjonen blir kritisk.
Slik virker det – i praksis
Løsningen er en hybrid ombord-/sky-tjeneste. Kjøretøy sender posisjon og hendelser til skyen, Bosch’ plattform fletter dette med tredjeparts- og myndighetsdata og returnerer presise varslingspunkter til kjøretøy i nærheten. Ifølge Mercedes-ingeniører som bruker løsningen i dag, kombineres data fra egen flåte, Bosch og veimyndigheter, og relevante hendelser sendes tilbake til bilene nær hendelsen.
Hva sjåføren ser – og når
I Mercedes-lastebiler presenteres varslene via navigasjonskart (ikon/avstand), pop‑up i hoveddisplay og akustisk varsel i god tid før hendelsen. Målet er tydelig, tidlig informasjon uten at sjåføren skal bli påvirket av «alarmtretthet». Under testinger er det vist at popup‑varsler og lyd bør gis rundt 10 sekunder før man når faresonen, slik at føreren rekker å redusere fart, velge fil og unngå risiko.
Kjøretøy i feil retning-varsling på sekunder
Kjøretøy i feil retning er blant de mest kritiske scenarioene. Mekanismen varsler både den som kjører feil (om de har systemet) og kjøretøy i faresonen, ved å kontrollere innkjøringsposisjon mot digitalt veikart i skyen. Mercedes-eksperter oppgir responstid på rundt 10 sekunder, langt raskere enn tradisjonell varsling over radio, som ofte tar flere minutter.
Hvorfor dette betyr noe for drift og sikkerhet
Tidlig reaksjonstid: Varsler før sving, tunnel eller bakketopp gir sjåføren sekunder som kan redde liv og redusere nedetid, skade og forsinkelse.
Fungerer i blandet trafikk: Nyttig uansett drivlinje og på tvers av merker når flere produsenter er tilknyttet systemet.
Støtter ADAS/AD: Dataene kan være «ekstra sanser» for førerassistenter og fremtidige autonome funksjoner, særlig der sensorer sliter.
«Road Hazard Service» bruker anonymiserte sværmdata fra tilkoblede kjøretøy, samt informasjon fra værtjenester og veimyndigheter, for å oppdage kritiske situasjoner på et tidlig stadium.
Sensorer i kjøretøyene leverer data som temperatur, vindusviskeraktivitet eller inngrep fra stabilitetskontrollen. Algoritmer utleder mulige risikoer som vannplaning eller redusert sikt fra disse dataene, og sjåførene får tidsriktige advarsler via navigasjonssystemet. Tjenesten er en del av Bosch Connected Map Services, som kobler kjøretøydata for å forsterke førerassistentsystemer som adaptiv cruisekontroll og nødbremsassistent, slik at kjøretøyene kan reagere bedre på skiftende veiforhold. I tillegg spiller Connected Map Services en viktig rolle for automatisert kjøring ved å fungere som en slags ekstra sensor. De gir svært nøyaktige data om veiforhold, kjørefeltgeometri og posisjonering, noe som gjør at automatiserte kjøretøy kan kjøre sikrere, jevnere og mer proaktivt.
Vant foran Volvos selvkjørende lastebiler
Med totalt 66 jurypoeng gikk Bosch seirende ut foran Volvo VNL Autonomous, som allerede opererer fullt autonomt på amerikanske veier.
Juryen anerkjente den betydelige effekten på trafikksikkerhet og reduksjonen av potensielle ulykkesrisikoer, som alvorlige ulykker forårsaket av glatte veier eller dårlig sikt, samt det enorme fremtidspotensialet i bruk av sværmdata.
International Truck of the Year
Organisasjonen bak International Truck of the Year (IToY) feirer 50-årsjubileum i 2026.
IToY ble grunnlagt i 1976 av den britiske journalisten Pat Kennett.
I dag representerer de 24 jurymedlemmene ledende nyttekjøretøy-medier over hele Europa.
De siste årene har IToY-gruppen utvidet sin innflytelse ved å utnevne assosierte medlemmer i Australia, Brasil, Kina, India, Iran, Israel, Japan, Malaysia, New Zealand, Sør-Afrika og USA, og sikrer dermed global representasjon av nøkkelmarkeder innen veitransport.
Den samlede rekkevidden til de 24 jurymedlemmene og 10 assosierte medlemmene på tvers av alle mediekanaler overstiger 50 millioner.
Anlegg & Transport, ved Torbjørn Eriksen, er norsk representant i juryen.