Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet.

Korn på batteri – Felleskjøpet tester grønnere frakt

Et nytt frakteskip på strøm skal frakte korn og gjødsel langs kysten. 

Publisert

Batteriteknologien modnes stadig. Enova deler nå ut 612 millioner kroner til elleve prosjekter for batteridrevne skip og ladeanlegg. Dersom alt realiseres, kan utslippene kuttes med rundt 18 600 tonn CO₂ i året – et beskjedent, men konkret bidrag i et sektorutslipp på flere millioner tonn.

Blant mottakerne er Felleskjøpet Agri og K. Sætre Rederi, som planlegger et batterielektrisk frakteskip for korn og gjødsel. Skipet skal gå 91 prosent på strøm og får ladestasjoner på Kambo i Moss og i Vestnes i Romsdal. 

100 millioner i støtte

Gjennom prosjektet Grønn Fraktallianse for Framtida skal K. Sætre Rederi bygge et batterielektrisk frakteskip, mens Felleskjøpet etablerer landstrømanlegg på Vestnes og Kambo for å sikre tilgang til fornybar strøm. Prosjektet har fått over 100 millioner i støtte fra Enova – hvor K. Sætre Rederi mottar 100 millioner til bygging av skipet, og Felleskjøpet får 8,9 millioner til etablering av landstrømanleggene.

– Skipet kan seile rundt 400 nautiske mil på én lading og frakte opptil 5000 tonn last, forklarer Frode Sætre i K. Sætre Rederi AS.

– Samarbeidet mellom Felleskjøpet og K. Sætre Rederi er et godt eksempel på hvordan grønn teknologi og nytenking kan gjøre både miljøet og logistikken bedre. Dette er et tydelig eksempel på hvordan vi sammen kan få fart på det grønne skiftet og forhåpentlig inspirere flere, uttaler Andreas Forsnes Jahn, konstituert leder i maritim transport i Enova.

– Samarbeidet mellom Felleskjøpet og K. Sætre Rederi er et godt eksempel på hvordan grønn teknologi og nytenking kan gjøre både miljøet og logistikken bedre. Dette er et tydelig eksempel på hvordan vi sammen kan få fart på det grønne skiftet og forhåpentlig inspirere flere, legger han til.

Forsyningsskip

Lenger nord planlegger rederiet Northshore AS to batterielektriske forsyningsskip til offshorefelt i Barentshavet. Skipene får en rekkevidde på 655 nautiske mil - tilsvarende 1200 km og avstanden Oslo-Tromsø - og kan kutte nesten 3800 tonn CO₂ per fartøy per år. Plug AS skal levere ladeanlegg ved Polarbase i Hammerfest.

Powered by Labrador CMS