Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Oversiktsbilde fra St1 Lonelier med nytt biogassanlegg til venstre og stasjonsbygg med lading og drivstoff til høyre.

Første flytende biogass fra St1 i Norge

På Lonelier i Søgne samler St1 nå biogass, lading og drivstoff for tungtransport på samme punkt.

Publisert
Tim Klarpås er salgsansvarlig for flytende biogass i St1 Norge.

St1 har åpnet sin første fyllestasjon for flytende biogass i Norge, på Lonelier i Søgne. Satsingen markerer en tydelig investering fra selskapet, der flytende biogass, lading for tungtransport og tradisjonelle drivstoff samles på samme punkt. Stasjonen er samtidig omprofilert fra Shell til St1. Ifølge pressemeldingen ble anlegget allerede ved etableringen i 2023 lagt til rette for nye energibærere, og området har fra før døgnhvileplasser og flere tilbud for transportnæringen.

St1 formidler at flytende biogass (LBG) nå får større oppmerksomhet i markedet. 

- Vi har merket stor forskjell de siste par årene. Biogass har gått fra å være helt uinteressant for mange, til å bli noe som transportaktørene vurderer sterkt å investere i. Nysgjerrigheten og etterspørselen er blitt betraktelig større, forteller Tim Klarpås, storkundeansvarlig i St1. Han fremhever at flytende biogass gir en betydelig reduksjon av klimagassutslipp. 

- LBG som drivstoff reduserer klimagassutslippene med opptil 90 prosent sammenlignet med fossilt. Når flytende biogass i tillegg er fornybart, har man et godt alternativ, mener Grønbekk. De viser også til at biogass blir sidestilt med nullutslippsløsninger i offentlige anskaffelser, noe som ifølge Klarpås gjør drivstoffet relevant for transportaktører med krav om «grønne» løsninger.

St1 uttrykker at biogass vil være en viktig del av energimiksen i transportnæringen. Klarpås viser til at det i dag finnes drøye 2000 gasslastebiler over 3,5 tonn i Norge, og at tallet er spådd å stige. Grønbekk understreker at infrastrukturen for biogass er under utbygging, og at stasjonen på Lonelier er et steg i dette arbeidet. Han peker videre på kommende etableringer på Koppang og Åsland i Oslo, samt planer knyttet til større byer og hovedfartsårer.

Powered by Labrador CMS