Profilerte stillinger fra Logistikkjobber
Her står den klar med 600 km rekkevidde
VISES PÅ SOLUTRANS: Større batterier, ny drivlinje og megawattlading skal løfte Renaults E-Tech T inn i neste fase av elektrisk tungtransport – med opptil 600 kilometer mellom hver lading.
Renault Trucks tar et stort steg inn i langtransportmarkedet med lanseringen av E-Tech T 585 og E-Tech T 780, to nye elektriske trekkvogner som får en oppgitt rekkevidde på henholdsvis 460 og 600 kilometer.
Samtidig oppgraderes den eksisterende E-Tech T 540 til 450 kilometer. Dermed utvider produsenten sitt elektriske tungbilsortiment fra regional distribusjon til å dekke flere typer langtransport.
Ny e-aksel
Kjernen i rekkeviddeøkningen er en ny elektrisk bakaksel (E-aksel), der motorer og girkasse er integrert bak i kjøretøyet. Dette frigjør plass mellom rammevangene og gir plass til flere og større batteripakker. Renault bruker høyenergipakker av typen NCA-lithium-ion, formet i en egenutviklet L-konfigurasjon tilpasset den nye arkitekturen. Batteriene leveres med garanti på 8 år eller 1 million kilometer.
Modelloversikt:
– E-Tech T 540: 540 kWh – 450 km
– E-Tech T 585: 585 kWh – 460 km
– E-Tech T 780: 780 kWh – 600 km
Lading
De nye modellene er forberedt for Megawatt Charging System (MCS) med ladeeffekt opptil 720 kW. Renault oppgir at dette gir rundt 350 kilometer ekstra rekkevidde i løpet av en 45-minutters pause. Ved depot er bilene klargjort for CCS-lading opptil 350 kW.
Komfort
E-Tech T 585 og T 780 leveres som 6x2-trekkvogner med full luftfjæring, styrbar og løftbar aksling og forbedret manøvrerbarhet ved rygging inntil ramper. Den løftbare styrbare akslingen bidrar samtidig til redusert dekkslitasje ved lav last.
Oppetid
Renault Trucks utvider også sitt digitale tjenestetilbud. Flåtestyringssystemet Optifleet samler ruteplanlegging, sanntidssporing, analyse av forbruk og ladehåndtering. Serenity Pack gir proaktiv teknisk oppfølging gjennom bilens første år.
Sjåførene kan følge ladestatus og starte forvarming via Driver App. I tillegg tilbyr Renault E-Tech-rådgivning som hjelper transportørene med å analysere ruter, energibehov og depotløsninger.
Bilene bygges ved Renault Trucks-fabrikken i Bourg-en-Bresse i Frankrike, der produksjonen av de elektriske E-Tech-modellene startet i 2023.