Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

ÅRETS LASTEBIL: Vinneren er kåret under utstillingen Solutrans i Lyon i Frankrike.

Nederlandsk jubel - vant «Truck of the Year 2026»

VINNER: DAF vant Truck of the Year 2026 med de elektriske varianten av XD ogXF.

Publisert

DAFs nye XD og XF Electric er kåret til International Truck of the Year 2026 av en jury bestående av 24 medlemmer fra hele Europa. Det er tredje gang DAF vinner tittelen med sin New Generation-serie, etter XF, XG og XG+ i 2022 og XD i 2023. Troféet ble overlevert til Harald Seidel, president i DAF Trucks, under International Awards Gala Evening på Solutrans-messen i Lyon.

BEVISET: Allerede på plass på vinnerbilen.

Med 92 poeng vant den nederlandske produsentens tunge elektriske modeller foran konkurrentene. Dieselmodellen MAN D30 PowerLion ga DAF sterk konkurranse, mens helelektriske SANY e435 sørget for en historisk plassering som første kinesiske lastebil som kom til finalen.

De nominerte:

- DAF XD / XF

- MAN D30 PowerLion

- MAN eTGS

- SANY e435

- SCANIA Super 11

Retningslinjene for utdelingen

I tråd med IToY-reglene tildeles prisen årlig til kjøretøyet som har gitt størst bidrag til effektivitet i veitransport det siste året. Juryen vurderer blant annet teknologisk innovasjon, komfort, sikkerhet, kjøreegenskaper, energieffektivitet, miljøprestasjon og totale eierkostnader.

2026 markerer tredje år på rad at en elektrisk lastebil vinner. Av de fem finalistene var tre batterielektriske, noe som understreker at energiomstillingen er ledende i bransjen – samtidig som forbrenningsmotoren fortsatt utvikles.

I løpet av en omfattende prøvekjøring fikk XD og XF Electric ros for raffinerte drivlinjer og nesten umerkelige girskift. Rekkevidden drar nytte av en aerodynamisk forbedring på ni prosent i den nyeste lastebilgenerasjonen. Juryen fremhevet også det modulære elektriske konseptet med mange batteri- og akselkonfigurasjoner, som gir stor fleksibilitet for transportørene.

– Med de nye XD og XF Electric viser DAF at kombinasjonen av en sentral elektrisk motor og en tradisjonell bakaksel kan være like energieffektiv som en e-aksel. Denne løsningen gir dessuten en balansert plattform som dekker nær sagt alle bruksområder med én teknisk løsning, sa juryformann Florian Engel.

Prøvekjøring

SAMARBEID: En av Milence ladestasjonene som europeiske lastebilprodusenter har investert i.

Nylig hadde juryen mulighet til å kjøre bilene «Nederland rundt». Her fikk man satt bilene på prøve med både nattlading, pauselading i et depot og langkjøring med elektriske lastebiler. Både XD og XF Electric oppleves som svært modne produkter, ikke som tidlig generasjon el-lastebiler. Responsen fra motoren er myk og velbalansert, og i kombinasjon med den klassiske bakakselen – som muliggjør ulike utvekslinger tilpasset behov – gjør dette at bilen har en kjent karakteristikk som mange sjåfører vil sette pris på. Under landeveiskjøringen er det særlig fraværet av vibrasjoner som imponerer; hytta er rolig, og drivlinjen jobber nærmest umerkelig.

DEPOT: Hos e van Wijk, en av Nederlands største distribusjonstransportører, fikk vi testet depot-lading.

I by- og distribusjonskjøring føles XD Electric lettstyrt og forutsigbar, mens XF Electric viser mer stabilitet under typisk regional transport. Den aerodynamisk utformede hytta bidrar til mindre vindstøy, bedre flyt og en følelse av at hytta faktisk er mer «lukket» og raffinert. Regenereringen er også godt balansert og gir en naturlig retardasjon som gjør at man sjelden savner tradisjonell motorbrems.

Batteripakkene og modulkonseptet ble forklart grundig på stedet, og det er tydelig at DAF har lagt vekt på fleksibilitet. Alt fra ren nærdistribusjon til krevende tung distribusjon kan bygges på samme plattform. Flere journalister som kjørte bilene, inkludert oss i A&T, satt igjen med den samme opplevelsen: XD og XF Electric er stillegående, sterke, enkle å håndtere og fremstår som gjennomarbeidede verktøy klare for hverdagen.

KOMPONENTER: Selv om motoren er flyttet blir det ikke tomt under hytta. Her finner vi i tillegg til et batteri, kjøling og andre elektriske komponenter.

Sikkerhet

DAF har tatt et markant steg på sikkerhetssiden med sine nye elektriske modeller. Den lave siktlinjen gjennom frontruten kombinert med fortausvinduet i sidedøren på typiske by-modeller gir føreren svært god direkte sikt, noe som gjør det langt lettere å få øye på fotgjengere og syklister i bytrafikk. Det digitale kamerasystemet erstatter speilene og eliminerer flere klassiske blindsoner.

I tillegg er de elektriske modellene utstyrt med et avansert sikkerhetssystem for høyspenningssystemet. Det er tre separate nød-kuttpunkter, et break-wire-system som umiddelbart bryter strømmen dersom hytta forskyves i en kollisjon, og en servicebryter som gjør bilen strømløs under vedlikehold. Sammen med DAFs øvrige aktive sikkerhetssystemer – som Turn Assist, Drive-Off Assist og avansert AEBS – har DAF XD og XF Electric tatt ytterligere et skritt fremover.

En-pedal-systemet

DAF har lagt ned mye arbeid i å få One-Pedal-Drive-systemet intuitivt. Systemet lar føreren regulere både akselerasjon og retardasjon med gasspedalen, og responsen er godt avpasset slik at overgangen fra drift til regenerering oppleves naturlig. Systemet kommer spesielt til sin rett i bytrafikk, i kø og ved manøvrering, samtidig som regenereringen utnyttes maksimalt. Sammen med DAFs tretrinns integrerte girkasse gir det en kjøreopplevelse som er både roligere og mer kontrollert, samtidig som det bidrar til lavere energiforbruk uten at føreren må legge om kjørestilen i særlig grad.

 

Powered by Labrador CMS