Profilerte stillinger fra Logistikkjobber
Stativet som kan revolusjonere automasjon av gamle lagre
ASCHAFFENBURG: Vanlige trucker utgjør fortsatt mesteparten av omsetningen til Linde, men den tyske leverandøren kommer nå med løsninger som kan senke terskelen til automasjon betraktelig.
Over hele Europa står virksomheter midt i et teknologisk skifte der automatisering av lager og internlogistikk går fra å være langsiktige visjoner til praktiske og lønnsomme prosjekter. På det første Linde Automation Summit, arrangert i Aschaffenburg i november, var budskapet tydelig: Det har aldri vært enklere – eller mer kostnadseffektivt – å ta steget mot høyere grad av automasjon, ifølge Linde Material Handling
– Det har aldri vært et bedre tidspunkt å investere i automatisering av materialflytprosesser, sa Ulrike Just, Executive Vice President Sales & Services i Linde MH EMEA.
Løsningsingeniør Piotr Kwiatkowski viste Nvidia og Lindes løsning for enkelt å lage en 3D-scan av et eksisterende lager.
Hun pekte på at både systemene og prosjektløpene har blitt vesentlig enklere:
– Planlegging og implementering tar betydelig kortere tid. Dette gjør det enklere å komme i gang og åpner for økt konkurranseevne, sa Just.
Digital tvilling som kan transformere gamle lagre
AI-delen av presentasjonen, som Linde selv omtaler som «fysisk AI», var det som vakte størst oppmerksomhet. Sentralt sto selskapets integrasjon av NVIDIA Omniverse for digital tvilling-simulering av logistikkmiljøer.
Ved hjelp av et bærbart system med LiDAR og SLAM-teknologi kan lagre skannes på 40–60 minutter. Resultatet er en høyoppløselig, tredimensjonal representasjon av et eksisterende anlegg – inkludert avstander, gulvhellinger og reolgeometri. Linde hevder at dette gir et beslutningsgrunnlag som gjør ekstra befaringer overflødige. Dersom dette viser seg å stemme, kan teknologien bli et gjennombrudd for modernisering av eldre anlegg, der fysisk kartlegging ofte er den største tidstyven.
– Dette hjelper oss å vite hva vi kan og bør levere til en kunde. Tidligere kunne vi bare teste å optimalisere etter installering av et anlegg, nå kan vi gjøre det før vi har utstyr på gulvet, fortalte Piotr Kwiatkowski, løsningsingeniør automasjon hos Linde etter en demonstrasjon av systemet.
At alle involverte kan samarbeide direkte i den realistiske modellen, markere flaskehalser i flyten og teste løsninger virtuelt, gjør at innkjøringsfasen kan bli betydelig kortere. Linde varsler at de første kundeprosjektene med fullskala bruk av 3D-visualisering settes i gang neste år.
Fra målebånd til 3D-scan
Hos den norske Linde-forhandleren Hesselberg AS, klør de litt i fingrene etter å få ta i bruk verktøyet.
– Dette vil gjøre prosessen mye kortere og mer effektiv. Å bygge automasjonsanlegg er lange prosjekter. Her vil 3D-scanningen hjelpe oss i gang med prosessene. I dag flyr vi med målebånd og meterstokk. En 3D-scan vil bli en helt annen opplevelse for oss, og for kunden, sier Stig Andre Fridlund som leder solutions-avdelingen hos Hesselberg.
Selv om automatisering og alle former for roboter er på alles lepper, er det fortsatt tradisjonelle løsninger og gode gamle gaffeltrucker som fortsatt står for brorparten av omsetningen til Linde, både i Norge og i resten av Europa.
– Ja, gaffeltrucker står fortsatt for den største omsetningen, mens investeringene våre er langt høyere på automasjonssiden, forteller Linde-topp Ulrik Just til MT.
Hesselbergs salgssjef Ståle Johnsen-Nauste istemmer:
– Den vesentlige delen av omsetningen vår er fortsatt på tradisjonelle maskiner, sier salgssjef Ståle Johnsen-Nauste
– Men, det er mulig fremtiden blir annerledes. Automasjon er et satsingsområde hos Linde og dermed hos oss, smiler automasjonssjef Stig André Fridlund.
Raskere skreddersydd automasjon
På Linde Automation Summit var det naturlig nok automasjon i fokus over hele linja. Her fantes ingen løsninger som var avhengig av en fører av kjøtt og blod.
Linde har de siste to årene redesignet en rekke av sine nøkkelprodukter for automasjon, inkludert motvektstrucker og skyvemasttrucker. Disse inngår nå i et modulært økosystem sammen med AMR-er, skyttel-løsninger og fastmonterte automasjonssystemer. Selskapet understreker at rådgivning og praktisk ekspertise er et av deres sterkeste konkurransefortrinn:
– Vår styrke ligger i de mange erfarne fagfolkene vi har, sa Just.
En annen løsning Linde presenterte var programvareplattformen MATIC:move som skal bidra til å redusere kompleksiteten ytterligere. Den gir mulighet til å bygge prosesser som krever minimalt med programmering. Linde hevder at systemet kan redusere oppstartstid fra uker til dager. Under en demonstrasjon fikk tilhørere prøve, og lykkes, med å omprogrammere AMR-ruter i løpet av et par minutter med et intuitivt «drag and drop»-system. For mer avanserte behov finnes MATIC:move+, som tilbyr intelligent trafikkstyring og bred integrasjon gjennom VDA-5050-standarden.
Robotarm og motvekts-AGV
Blant de mest konkrete produktnyhetene var Linde RoCaP, som kombinerer en automatisert pallestabler med en robotarm utviklet i samarbeid med apotekkjeden Rossmann. Løsningen kan plukke varer direkte fra reol og plassere dem på pall eller rullecontainer – og er designet for å jobbe i samme område som manuelle trucker.
For de som følger utviklingen av slike løsninger, vil løsningen minne veldig om norske Solwrs Grab. Etter det vi kan se har Solwr foreløpig et forsprang når det gjelder kapasitet og hastighet. Solwr oppgir å oppnå opp mot 150 plukk i timen med sin Grab, mens RoCaPs hastighet foreløpig ligger på 60 plukk i timen. Den skal snarlig økes til oppimot 100, får vi opplyst under demonstrasjonen i Tyskland.
Også forhåndsvisningen av E-MATIC, Lindes første automatiserte motvektstruck for utendørs bruk, fikk stor oppmerksomhet. Den kan du lese mer om her.
Kombinasjonen av digitale tvillinger, fysisk AI og designede automasjonsløsninger, viser tydelig at Linde ønsker å ta skrittet fra truck-leverandør til en aktør som ikke bare leverer kjøretøy, men komplette systemer for fremtidens internlogistikk. Dersom teknologien fungerer like effektivt i praksis som i demonstrasjonene, kan spesielt 3D-skanningen og Omniverse-integrasjonen bli en nøkkel som oppgraderingen av eksisterende lagre mye enklere og mer lønnsomme.