Profilerte stillinger fra Logistikkjobber
Foreslår kompensasjon til godstogselskapene
Regjeringen vil kompensere godstogselskaper etter rasene på Raumabanen og Nordlandsbanen og jobber også med en mer permanent og varig ordning som kan gi forutsigbarhet.
Samferdselsdepartementet foreslår å kompensere godstogselskapene for tap etter stengte jernbanestrekninger som Folge av ras og skred i 2025.
– Det er ingen tvil om at de siste årene har vært krevende for godstogoperatørene. Særlig når uforutsette hendelser har gjort det nødvendig å stenge strekninger i lengre perioder. For godstog er det få eller ingen omkjøringsmuligheter. Da må varene som regel bli fraktet på vei mens jernbanen blir reparert. Dette fører til tapte inntekter for godstogselskapene. Vi ønsker en konkurransedyktig godstognæring. Derfor foreslår vi å kompensere selskapene for tapene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
70 millioner kroner skal også dekke Raumabanen
I 2025 er det bevilget 70 millioner kroner på den aktuelle posten. Denne summen dekker allerede kompensasjon til godstogselskaper for perioden Otta bro på Dovrebanen var stengt vinteren og våren 2025, i tråd med Prop. 146 S (2024–2025).
Samferdselsdepartementet foreslår nå at den samme bevilgningen også skal brukes til kompensasjon etter at Raumabanen var stengt som følge av et jordras ved Verma 19. juli 2025. Strekningen mellom Dombås og Åndalsnes var stengt fram til 6. oktober.
Ifølge proposisjonen legger departementet opp til at kompensasjonen etter raset på Raumabanen utbetales i 2025, men utbetalingene kan bli forsinket. Departementet foreslår derfor å tilføye stikkordet «kan overføres» på posten.
Midlertidig ordning for Nordlandsbanen: 150–200 millioner kroner
Et kvikkleireskred ved Nesvatnet i Levanger 30. august 2025 førte til full stans i godstransporten på Nordlandsbanen mellom Trondheim og Bodø. Bane Nor har etablert en midlertidig godsterminal på Steinkjer for trafikk nord for rasstedet.
Foreløpige vurderinger fra Bane Nor tilsier at banen tidligst kan være åpen igjen sommeren 2026, men tidspunktet er usikkert. Departementet vil derfor opprette en midlertidig kompensasjonsordning etter modell fra tidligere ordninger. Det er anslått et behov på 150–200 millioner kroner, og regjeringen vil komme tilbake til det endelige beløpet i revidert nasjonalbudsjett våren 2026. Som for tidligere tiltak må EFTAs overvåkingsorgan (ESA) godkjenne ordningen før støtte kan utbetales.
Jobber med permanent ordning
I en proposisjon til Stortinget datert 21. november skriver samferdselsdepartementet også at det arbeider med en generell kompensasjonsordning for godsselskaper på jernbanen ved framtidige hendelser. Noe mer konkret om en slik ordning foreligger imidlertid ikke.