Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

I sommer gikk det ras som tok med seg deler av Raumabanen. Først denne uken er togtrafikken i gang igjen, og godstogselskapet Onrail er fortatt i det uvisse om det får noen form for kompensasjon for nedetiden.

- Mangler viktige gods-grep

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 har noen positive elementer, men mangler viktige grep for godstransporten, mener Godsalliansen.

Publisert

Godsalliansen

Godsalliansen er en sammenslutning av organisasjoner innen sjø-, jernbane- og veitransport som arbeider for at mer godstransport overføres fra vei til sjø og bane. Bra for miljøet, færre ulykker, mindre veislitasje og mindre kø. 

Disse er med: Vy, CargoNet, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Norges Rederiforbund, Kystrederiene, Maritimt Forum, Norske Havner, Sjømat Norge, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Det Norske Maskinistforbund og Yrkestrafikkforbundet.

Regjeringen foreslår 102,1 milliarder kroner til samferdsel i statsbudsjettet for 2026. Av dette går 50,4 milliarder til vei, 35,7 milliarder til jernbane, 7,1 milliarder til byområder og 4,9 milliarder til luftfart.

Godsalliansen (se faktaboks) mener at budsjettet mangler viktige grep for å løfte godstransporten, og etterlyser spesielt  kompensasjon til godsselskapene for nedetid på jernbanenettet. Dette har godstogselskapene merket kraftig det siste året, med stengninger på Raumabanen, Dovrebanen og nå sist på Nordlandsbanen i forbindelse med Levanger-raset.

Godsalliansen påpeker at 90 prosent av utgiftene for godsselskapene er faste utgifter som opprettholdes selv om toget blir kansellert på grunn av nedetid i sporet. Alle inntektene forsvinner mens 90 prosent av utgiftene opprettholdes.

- Dette er en systemfeil som er i ferd med å drepe kombitransport på tog i Norge. Vi er nødt til å få tilbake en rettighetsbasert kompensasjonsordning for nedetid på jernbanenettet, sier Jahn Cato Bakken, leder i Godsalliansen og nestleder i Norsk sjømannsforbund.

Ikke nok med støtte til godsoverføring

Tilskuddsordningen «Godsoverføring fra vei til bane» økes tilsvarende økningen som kom på revidert nasjonalbudsjett i 2025. Det anser alliansen som positivt og bedrer rammebetingelsene for gods på bane, men det er likevel ikke nok til å kompensere for mange store og små brudd på linjene.

Jahn Cato Bakken, leder i Godsalliansen og nestleder i Norsk sjømannsforbund.

- I juli gikk togene omtrent som normalt og da gikk godsselskapene med overskudd. Men det var unntaket. Store og små brudd blir stadig hyppigere, og systemet er ikke innrettet for det. Derfor må en kompensasjonsordning på plass, sier Bakken.

Regjeringen foreslår en økning på én milliard til vedlikehold og fornying av jernbanen. Likevel fortsetter vedlikeholdsetterslepet å øke.  For å stanse forfallet i jernbanen beregner Nasjonal transportplan at det trengs 8,6 mrd i året i satsing på vedlikehold. Dette budsjettet er 1,1 mrd unna det målet.

- Vi er i en infrastrukturkrise med kontinuerlige brudd på jernbanen. Dette blir forsterket av klimaendringer som fører til mer ekstremvær og nedbør. Veksten i vedlikeholdsetterslepet må stanses i år, sier Bakken.

Positivt for havn

Regjeringen øker støtten til ordningen «Effektive og miljøvennlige havner» og kommer med en tilsagnsfullmakt på 266 millioner i 2026. Samtidig styrker regjeringen arbeidet med forsyningssikkerhet på tvers av sektorer med 5 millioner.

- Det er positivt med økt satsing på havneinfrastruktur. Havet vil alltid være den ultimate redundansen for forsyningssikkerhet. Selv om andre tilpasninger for ekstremvær, naturkatastrofer og krig er viktig, må vi bygge maritim infrastruktur som kan erstatte vei og jernbane på kort varsel, sier Bakken.

Fire konkrete ønsker

Godsalliansen har derfor fire helt konkrete ønsker til stortinget for å styrke Samferdselsbudsjettet:

  • 150 mill til kompensasjonsordning for nedetid i jernbanenettet
  • Startfinansiering for nye kryssingsspor på Ofotbanen
  • 1,1 mrd i økt satsing på vedlikehold på jernbanen
  • Lønns- og prisjustering av tilskuddsordningen for norske sjøfolk
Powered by Labrador CMS