Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

HELT VILT STUNT: Under ett sekund har syklisten på seg til å hoppe gjennom disse to selvkjørene, kryssende Scania semiene.

Viser autonom presisjon med sykkelstunt

SPEKTAKULÆRT: Red Bull-utøver Matt Jones hoppet gjennom åpningen mellom to selvkjørende Scania-lastebiler i fart. Spektakulært! Og det viser presisjonen i autonom teknologi.

Publisert

Utfordringen involverte to autonome lastebiler som beveget seg mot hverandre i perfekt synkronisering for å skape et vindu på under ett sekund. 

UNDER ETT SEKUND: Det er tiden Matt Jones hadde på å komme seg gjennom to hengere.

Red Bull-utøver Matt Jones hoppet gjennom åpningen i vognene på to selvkjørende kjøretøyene mens de var i fart. Han ble selv trukket opp i fart av en personbil, og det med ekstrem presisjon når det kommer til hastighet selvsagt.

Stuntet ble nøye planlagt og gjennomført, med avansert programvareutvikling, øvingsøkter og sikkerhetskontroller som foregikk over flere måneder i forkant. Bragden forenet kreativiteten, ingeniørmessig dyktighet og besluttsomhet fra team fra Scania, Red Bull og PlusAI.

Allerede i drift i gruver

Scanias autonome løsninger for gruvedrift og hub-til-hub-logistikk har som mål å forbedre effektivitet og sikkerhet, redusere driftskostnader og minimere miljøpåvirkning, samt avhjelpe den globale sjåførmangelen.

– Transport er en hjørnestein i våre daglige liv, og med det følger et enormt ansvar for å få varene til riktig person eller selskap på den tryggeste og mest effektive måten. Denne utfordringen var et glimt av hva som er mulig når banebrytende autonom teknologi leverer presisjon og sikkerhet du kan stole på, uttaler Peter Hafmar, leder for autonome løsninger hos Scania.

TEKNOLOGI: Nede på bilen.

Snart på motorveiene

Selskapets autonome gruvebiler er allerede tilgjengelige for kundene. Selvkjørende teknologi vil snart bevege seg over på motorveiene, noe som muliggjør godstransport fra knutepunkt til knutepunkt, melder Scania.

Scania er allerede aktiv på europeiske veier med sikkerhetsførere, i samarbeid med det Silicon Valley-baserte selskapet PlusAI. Scanias lastebiler og interne programvarefunksjoner, kombinert med den AI-baserte teknologien levert av PlusAI, skal levere trygge, skalerbare og fabrikkbygde autonome løsninger for veien.

SELVKJØRENDE: Begge lastebilene er selvkjørende.
BIL: Selvkjørende semi.
TEKNOLOGI: Oppe på bilen.
Powered by Labrador CMS