Profilerte stillinger fra Logistikkjobber
Lønnsomme bedrifter automatiserer – etternølerne sliter digitalt
Kunstig intelligens er en selvfølge og transportledelse er sentralt for åtte av ti aktører.
Det viser Descartes' niende årlige «Annual Global Transportation Management Benchmark Survey». Undersøkelsen er resultatet fra intervjuer med over 600 deltakere i USA, Canada og Vest-Europa, jevnt fordelt mellom logistikkleverandører og vareeier (produsenter, distributører og handlere) i ulike bransjer.
Hele 81 prosent av respondentene oppgir at transportledelse er en differensierende faktor eller et direkte konkurransefortrinn. Det er det høyeste nivået siden studiens oppstart. Samtidig faller andelen som anser transport som en grunnleggende eller uviktig funksjon til rekordlave 19 prosent.
– Årets undersøkelse viser at det gjøres betydelige fremskritt i å gå fra å se på transport som bare en kostnad til en strategi for økt kundeverdi og forretningsvekst, sier Mike Hane, Director, Product Marketing, Transportation Management i Descartes.
Han peker på økte investeringer i teknologi, automatisering og kunstig intelligens som viktige drivere for endringen.
Store digitale gap
Selv om transport management-systemer (TMS) blir stadig mer sentrale, avslører undersøkelsen tydelige mangler i digital modenhet. Bare 17 prosent av selskapene beskriver prosessene sine som fullt automatiserte. Over en tredjedel er fortsatt sterkt avhengige av manuelle prosesser.
Forskjellen mellom selskap med sterke økonomiske resultater og dem som ligger bak, er markant: Blant de med best resultater har over halvparten (51 %) full automatisering, mens kun 5 prosent av virksomhetene med svake resultater kan si det samme. Studien viser dermed en kobling mellom automatisering, bruk av AI og økonomisk ytelse.
Så sier ikke undersøkelsen så mye om hva som er årsak og hva som er virkning her, men sammenhengen er tydelig.
Generativ AI blir normalen
AI har for alvor gjort sitt inntog i transportledelse. Hele 96 prosent av respondentene oppgir at de bruker generativ AI i driften. De mest utbredte bruksområdene er:
- Dataregistrering (41 %)
- Rute- og lastoptimalisering (39 %)
- Fraktprognoser og automatisert lastmatching (begge 35 %)
De fire prosentene som ikke bruker generativ AI, er også betydelig mer tilbøyelige til å se transportadministrasjon som et nødvendig onde og forventer minimal vekst de neste årene.
Investeringer, risiko og vekst
Studien avdekker også flere framtidsrettede prioriteringer:
- Fortsatt høyt investeringsnivå: 80 prosent planlegger å øke sine IT-budsjetter for TMS, særlig innen avkastningsmåling, synlighet og ruteplanlegging.
- Økt fokus på sikkerhet: Overvåking av transportører er blant de tre viktigste funksjonene i et moderne TMS. Særlig nordamerikanske aktører vektlegger dette – 7 prosentpoeng mer enn europeerne.
- Optimisme i markedet: 72 prosent forventer en årlig vekst på minst 5 prosent de neste to årene.
Om studien
Undersøkelsen er gjennomført av Descartes i samarbeid med SAPIO Research, og omfatter 616 deltakere fordelt jevnt mellom logistikktjenesteleverandører og vareeiere fra en rekke bransjer. Målet var å kartlegge virksomheters syn på transportadministrasjon, hvilke funksjoner og teknologier som gir størst utslag på resultatene, og hvilke strategier som vil forme transportsektoren de kommende årene.