Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Avrenning fra fisketransporten er et problem for trafikksikkerheten.

NLF reagerer på forslag: - Som å gi tannlegen skylden for hullene

Norges Lastebileier-Forbund mener myndighetenes forslag for å hindre avrenning fra fisketransporter er både feilslått og farlig. 

Publisert

Myndighetene har fått nok av vogntog som legger igjen en stripe av smeltevann og fiskeavfall på norske veier, og regjeringen og Statens Vegvesen foreslår nå å ilegge både sjåfør og transportselskap gebyr for å stanse problemet.

Helt feil strategi, mener Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

– Å bøtelegge sjåførene for dette er som å gi tannlegen skylden for hullene, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF, som kaller forslaget urimelig og uakseptabelt.

NLF mener myndighetene skyver ansvaret over på transportørene, selv om problemet ligger helt utenfor deres kontroll. Ifølge NLF  er avrenning ikke et transportproblem, men et emballasje- og produksjonsproblem.

- Krysspress

I en pressemelding skriver NLF at «fisken pakkes på is etter krav fra Mattilsynet, og når isen smelter, renner vannet ut gjennom hullene i kassene. Samtidig kan transportørene få reaksjoner fra både politiet og Statens vegvesen. Den eneste måten å hindre avrenning på er å senke temperaturen under Mattilsynets krav, noe som bryter ett regelverk for å oppfylle et annet.»

– Transportørene er fanget i et krysspress mellom Mattilsynet, vegmyndighetene og politiet. Uansett hva de gjør, bryter de reglene. Dette er uholdbart, sier Gravråk.

– Dersom denne forskriften blir vedtatt, vil våre medlemmer måtte avvise fisken på rampa dersom sjåføren vurderer at den kan føre til avrenning, sier administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk.

Mange transporter mottar fisk som ikke er kjølt godt nok ned, og som pakkes i kasser med åpning til at smeltevannet kan renne ut, påpeker han.

Gravråk påpeker at sjømatindustrien er rett adressat for å løse problemet, og at løsningen er tette kasser med absorbent. Kostnaden er liten, men sjømatindustrien har hittil ikke tatt ansvaret, fremholder Gravråk. 

– Problemet kunne vært løst enkelt og rimelig, men noen frykter å tape noen øre per kasse. Da legges regningen på transportørene. Det er helt galt, sier Gravråk. 

Krever tette kasser

NLF støtter bedre trafikksikkerhet, og har i årevis engasjert seg i å få bukt med fiskeavrenningen. Men de er tydelige på at ansvaret nå plasseres hos feil aktør. 

– Transportørene bestemmer verken emballasje, kjølekjede eller fiskeprosess. De kan derfor ikke straffes for feil som skjer før fisken når bilene. Forslaget er både feilslått og farlig, sier Gravråk.

NLF krever nå rask innføring av tette kasser og en overgangsordning som hindrer at transportører bøtelegges for forhold de ikke kan rette. 

 – Dersom denne forskriften blir vedtatt, blir våre medlemmer nødt til å avvise fisken på rampa dersom sjåføren vurderer at det vil føre til avrenning. Derfor bør næringen snarest gå over til tette kasser. Kun slik kan vi sikre trafikksikkerhet, matsikkerhet og en rettferdig konkurranse, sier Gravråk. 

Powered by Labrador CMS