UTREGNING: Slik ser de ulike faktorene i kalkylen ut. Alle disse variablene kan man benytte for å få et så korrekt bilde som mulig for din bedrift.Skjermbilde: Enovakalkulator
Enova har laget et enkelt verktøy som viser hvilket kjøretøy som lønner seg for din bedrift.
Kalkulatoren er den første i sitt slag og er uavhengig av bilmerke. Her kan du teste den.
Med den nye kalkulatoren får du raskt sammenlignet kostnadene for diesel- og elektriske lastebiler. Den tar utgangspunkt i ferske tall for blant annet strømpris, nettleie og lastebilpriser. Du kan selv justere verdiene slik at analysen blir tilpasset din drift.
– Vi ønsker å gjøre det enklere for små og mellomstore bedrifter å ta gode valg. Vi håper at dette kan være et nyttig verktøy når du vurderer å kjøpe ny lastebil, og et supplement til bilprodusentenes egne verktøy, heter det i meldingen.
Stadig flere oppdragsgivere stiller krav til utslippsfri transport. For å være konkurransedyktig kan elektrisk drivlinje være en fornuftig løsning.
Kalkulatoren er nyttig for lastebileiere, transportkjøpere og andre som ønsker å ta kloke valg. Enova tror flere vil bli overrasket når de ser hvor raskt en elektrisk lastebil kan bli økonomisk lønnsom.
Kalkulatoren
Kalkulatoren viser kostnadene ved å kjøpe og bruke nye kjøretøy over tid. For elektriske kjøretøy tar beregningene hensyn til at du kan få støtte fra Enova. Den legger til grunn at kjøretøyet kjøpes med lån og selges etter noen år.
Kalkulatoren kan ta hensyn til inflasjon. Ved å velge «Bruk diskontering» beregnes at penger har en tidsverdi – en krone i dag er mer verdt enn en krone i fremtiden.
STØTTE: En planbil med 60% Enovastøtte. Klikk på bildene for stor versjon.
UTEN STØTTE: En planbil uten Enovastøtte. Klikk på bildene for stor versjon.Skjermbilde: Enovakalkulator
Drivstoffkostnader beregnes ut fra hvor mye kjøretøyet bruker per kilometer, hvor langt det kjører i året, og prisen på diesel eller strøm. Vedlikehold og bompenger regnes per kilometer og øker dersom kjøretøyet brukes mer.
Kostnadene fordeles over antall år kjøretøyet eies. Da får du et gjennomsnitt per år som inkluderer både kjøp og drift – minus det du får igjen når kjøretøyet selges.
Kalkulatoren tar ikke med lønn, investering i lader eller inntekter fra transport. Kostnadene er oppgitt ekskl. mva.
Potensielt stor besparelse
Vi har testet kalkulatoren for en elektrisk lastebil med plan. Vi benytter dataene Enova bruker som utgangspunkt for beregningene.
Vi legger inn en årlig kjørelengde på 50.000 kilometer og 75 prosent hjemmelading, med maks Enova-støtte på 60 prosent. Det gir en reduksjon i årlige utgifter på nær 200.000 kroner.
Deretter bruker vi de samme faktorene, men uten støtte fra Enova. Da viser kalkulatoren at det fortsatt er lønnsomt, med en årlig besparelse på nesten 20.000 kroner – rundt 1.500 kroner i måneden for en enbilseier.
I test nummer to la vi inn en trekkvogn med en årlig kjørelengde på 100.000 kilometer. Her fordelte vi 50 prosent hjemmelading og 50 prosent hurtiglading.
Med 60 prosent Enova-støtte viser kalkulatoren at bileieren sitter igjen med drøyt 240.000 kroner mer i året – eller hele 20.000 kroner ekstra i måneden – ved å kjøre elektrisk.
Fjerner vi Enova-støtten, er regnestykket fortsatt positivt med nesten 70.000 kroner i året, eller om lag 6.000 kroner i måneden.
Dersom vi fjerner hjemmeladingen helt, får vi fortsatt et positivt regnestykke med 50.000 kroner i årlig besparelse (med Enova-støtte).
Men om vi også fjerner støtten, bikker det over til rundt 120.000 kroner i favør av dieselbilen.