Profilerte stillinger fra Logistikkjobber
Flaggskipet leverer som lovet
THEO TESTER: Jungheinrichs nye ETV 3i-serie setter ny standard for intensiv truckdrift med høy ytelse, lavt energiforbruk og solid førerkomfort, viser vår test.
I tillegg til den effektive ETV 214i/216i-serien lanserer Jungheinrich nå ETV 3i-serien. Denne flaggskip-serien er utviklet for krevende 24/7-drift. I vår test lever den nye modellen opp til alle forventninger. Vi opplever en svært forutsigbar skyvemasttruck med høy ytelse, et ergonomisk førermiljø og lang driftstid.
Bredt modellutvalg
I 2024 introduserte Jungheinrich sine nye skyvemasttrucker i ETV 2i-serien – to modeller med løftekapasitet på 1,4 og 1,6 tonn, spesielt tilpasset mellomtung bruk. De er gunstigere priset enn toppmodellene, ettersom ikke alle har behov for maksimal ytelse. Dette er basert på omfattende dataanalyse fra Jungheinrichs Fleet Management System.
Som supplement til ETV 2i-serien lovet produsenten at ETV 3i-serien var på vei. Denne serien er utviklet for intensiv, døgnkontinuerlig drift. Den ble vist offentlig for første gang på LogiMAT-messen i Stuttgart, og vi har nå testet den.
Fem modeller – høyere løftekapasitet og ytelse
I motsetning til 2i-serien består ETV 3i-serien av fem modeller, med løftekapasitet fra 1,4 til 2,5 tonn (1.4 / 1.6 / 1.8 / 2.0 / 2.5 tonn). Maks løftehøyde er økt fra 10,7 til 14 meter, og restkapasiteten i høyden er også forbedret. Det samme gjelder alle ytelsesparametere: akselerasjon, løftehastighet og kjørehastighet – alt er merkbart kraftigere. Dette gir høyere produktivitet, samtidig som energiforbruket forblir svært lavt.
Den ekstra kraften kommer fra sterkere kjøremotor og løftepumpe, samt et større drivhjul. I tillegg har programvaren fått ny parameterstyring. ETV 3i-serien har dessuten samtidig styring av mastens hydraulikkfunksjoner som standard.
To innstegsalternativer
Der 2i-serien hadde lavere gulvhøyde for lettere innsteg, er gulvet i 3i-serien hevet for å gi plass til det større drivhjulet og kraftigere motor/pumpe. Testtrucken vår hadde ikke ekstra trinn, og gulvhøyden var 510 mm. Det er ikke lavt, men heller ikke upraktisk – særlig fordi slike trucker i intensiv drift brukes over lengre økter, der føreren ikke går av og på trucken så ofte.
For de som ønsker enklere inn- og utsteg, tilbyr Jungheinrich 3i-serien også med et ekstra trinn. Under testen brukte vi en ETV 318i for å prøve denne løsningen i praksis. Trinnet er 325 mm høyt og gjør adkomsten lettere. Vi merket likevel at trinnet tar litt plass fra fotplaten – ikke mye, men nok til at man har litt mindre fotfrihet. På trucken uten trinn oppleves bevegelsesfriheten større. Dette bekrefter også tilbakemeldinger fra førere som bruker truckene intensivt, både i feltprøver og tidligere ETV 214i/216i-modeller.
Integrert litium-ion-batteri
Som i ETV 214i/216i er batteriet i 3i-serien integrert i chassiset. Dette gjør trucken kompakt og gir føreren svært god sikt i alle retninger. Siden 3i-serien er beregnet på mer krevende drift, kan den bære opptil tre 230 Ah-moduler (690 Ah totalt), mot to i 2i-serien.
I vår test oppnådde ETV 314i en praktisk driftstid på over 15 timer i høyeste kjøremodus (P3). Ved 24-timers drift kan batteriet enkelt lades i pauser. På program P2 fikk vi 17 timers brukstid, og på P1 hele 23 timer.
Produktiviteten varierer naturlig nok mellom de ulike innstillingene. På P3 nærmer trucken seg rekorden satt av Jungheinrichs tidligere toppmodell, som hadde systemet loweringPRO for ekstra rask senkingav masten. I P3-modus er ETV 314i 15 prosent mer produktiv enn gjennomsnittet av alle testede skyvemasttrucker. På P2 ligger den 11,4 prosent over, mens den i P1 er på nivå med markedssnittet.
Moderne førermiljø
Førerplassen og øvrige forbedringer er i hovedsak som på ETV 2i-serien. Den nye, fargerike skjermen gir tydelig informasjon om blant annet løftehøyde og vekt. Systemet har et digitalt lastdiagram som varsler ved fare for overbelastning.
Rattet og styresystemet er uendret – med 180/360-graders styring som standard, og samme forutsigbare kjørefølelse Jungheinrich er kjent for.
Konsollen er justerbar i dybden, men høydejustering er dessverre kun tilgjengelig som ekstrautstyr. Mens ETV 216i tidligere hadde tre faste posisjoner, har 3i-serien kun én – som etter vår mening sitter litt for høyt, slik at armen må holdes noe hevet. Den andre testtrucken vår hadde høydejustering, som fungerte utmerket. Den var enkel å justere og svært solid. Etter vårt syn burde høydejusterbar konsoll vært standard på en truck laget for intensiv bruk.
Mindre trekk, mer komfort
I kabinen finner vi bedre oppbevaringsløsninger og et større panoramavindu i taket. På takkanten sitter den karakteristiske SmartStripe LED-enheten, som fungerer som kjørelys (hvitt), blinklys (oransje) og bremselys (rødt). Snart skal også batteriets ladetilstand vises med lysfarge.
En nyhet for skyvemasttrucker er et nytt Plexiglass-vindu mellom mast og kabin. Det er høyere og dekker et større område, slik at fartsvind reduseres. Vi er imidlertid ikke helt fornøyde med utformingen – kanten er foreløpig skarp, og armen kan komme borti når man henter noe fra oppbevaringsrommet ved armlenet. Jungheinrich har lovet å forbedre dette.
Mer robust og ryddig design
De nye ETV 2i- og 3i-seriene er mer robuste enn forgjengerne. Dekselet over drivhjulet forenkler service og gir trucken et mer helhetlig utseende. Små lakkskader er enklere å utbedre.
Alle truckene har forbedret skulderbeskyttelse. Som på 2i-serien kan 3i-modellene leveres med gule hjuldeksler på lastehjulene – de gir ekstra beskyttelse og bedre kontrast, noe som reduserer kollisjonsfare. Dekslene kan enkelt tas av ved vedlikehold.
Et annet sikkerhetstiltak er det patenterte Exit Signalling-systemet: Dersom føreren forlater trucken før den har stoppet helt, utløses et tydelig varsel.
Konklusjon
Med sin økte ytelse er den nye 3i-serien Jungheinrichs nye flaggskipe blant skyvemasttrucker. Den er utviklet for intensiv bruk og leverer på alle områder – produktivitet, driftstid og komfort. Ekstra innstegstrinn fås som tilvalg, og valget vil bero på førerpreferanser.
Som små forbedringspunkter nevner vi den foreløpig uferdige vindbeskyttelsen og mangelen på standard høydejustering av rattkonsollen.