BRØDRE: EP Equipments KPL201 til venstre og RPL201H til høyre, har mange likheter, men også hver sine fordeler.

Tøffinger

THEO TESTER: EP Equipments RPL201H og KPL201 er to sterke og solide palletrucker. I denne testen setter vi dem på prøve og får se både en produktivitetsrekord og to robuste trucker.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den kinesiske produsenten EP Equipment har lenge vært kjent for sine enkle og solide elektriske trucker med litium-batterier. Nesten samtlige modeller er blottet for overflødige dikkedarer, med fokus på de grunnleggende oppgavene, men utstyrt med bekymringsfri og enkel batteriteknologi. Rosinen i pølsa er at truckene er tilgjengelig til ekstremt konkurransedyktige priser.

Dette gjelder også begge truckene i denne testen. EP RPL201H med nedfellbar plattform og EP KPL201 med fast plattform med vegger.

LITT SNAUT: Det er sparsomt med oppbevaring. Kun en papirklype og en koppholder - og på KPL-modellen mangler til og med koppholderen.

Forskjellene på de to truckmodellene er i hovedsak at RPL er mer kompakt, spesielt når ståplattformen er vippet opp. Da er trucken rund 50 cm kortere, som kan være nyttig når plassen er liten. Når plattformen er slått ned er forskjellen i lengde kun 10 cm.

Jobber du ofte på trange områder foretrekker du nok den mest kompakte trucken. Takket være at det er enkelt å veksle mellom å stå på trucken til å gå med den, er nok RPL da det beste valget. Dersom størrelsen er mindre viktig, vil KPL med sin avrundede ende være det beste valget. Vår personlige favoritt er KPL. Det er lettere å holde seg innenfor truckens rammer og man kan lene seg behagelig mot sideveggen – samtidig som sikkerheten er betydelig bedre.

STANDARD: Styret er likt på begge truckene. Knapen for å senke gaflene er litt for langt unna for førere med små hender.

Kraftig H-versjon

LITEN OG KJAPP: EP RPL201H er kraftig og kompakt med de innfellbar plattform og sidestøtter. Men ledehendelen er litt for kort til at det blir behagelig å gå med trucken.

Andre ulikheter vi merker i testen er H-versjonen av RPL201H. Denne høy-ytelses-varianten har en kraftigere kjøremotor på 2,5 kW i stedet for 1,6 kW. RPL finnes også i standardversjon, mens KPL kun finnes med 1,6 kW-motor. Forskjellen i ytelse er svært merkbar. RPL201H akselererer og kjører raskere enn kompisen, og effektiviteten blir betydelig bedre. H-versjonen klarer 21 prosent flere paller i løpet av en time. Resultatet på 98 paller i timen er rekord i denne truck-klassen.

MER Å GÅ PÅ: Batterirommet er overdimensjonert i forhold til det vedlikeholdsfrie litium-batteriet. Truckene kunne faktisk vært enda mer kompakte.

Ulempen med den kraftigere og raskere motoren, er at RPL-en blir litt rastløs. Den bremser også mye bråere enn KPL. Noen ganger er den så kraftig at gaffelhjulene letter fra bakken når man kjører uten last i plattformretningen. En litt mykere innstilling på bremsene er anbefalt, og dette kan heldigvis gjøres av en servicetekniker.

Rask og kraftig betyr også gjerne høyere energiforbruk. RPL-modellen suger 10,6 prosent mer ut av litiumbatteriet. Men dette er egentlig ikke et problem, siden reell driftstid likevel blir på seks og en halv time som er mer enn nok. I tillegg er klattlading både godkjent og anbefalt. Og batterivedlikehold finnes ikke på EPs trucker.

Mange likheter

SIKKERHET: Takket være side- og bakvegger står føreren trygt plasser på KPL-modellen.

De to modellene har flere likheter. De er begge solid bygget, og nesten alt er laget av stål. Chassiset er stivt og helt klart bygget for tøff bruk. RPL-ens sidestøtte er sterk og behagelig. Den nedfellbare plattformen er også robust, og holder seg nede når man går av. På KPL-en føles stålveggene også solid, og den er kledd innvendig med mykere men holdbar plast.

Begge truckene er utstyrt med samme ledehendelhode, som vi kjenner igjen fra tidligere EP-modeller. Styringen er enkel og forutsigbar, men knappen for å senke gaflene er montert ørlite grann for langt unna håndtaket, slik at man må strekke seg litt for å nå den.

BESTE RESULTAT: EP RPL201H viser seg å være svært effektiv, og setter rekord i vår test.

Begge truckene har tandemgaffelhjul og et drivhjul i polyuretan. Begge har også elektrisk servostyring og en merkbart redusert hastighet i svinger. Denne sikkerhetsfunksjonen fungerer utmerket og korrekt, men KPL-modellen mangler den ekstra kraften H-versjonen har for en myk overgang etter svingen.

En annen likhet: Det er vanskelig å oppbevare ting i begge truckene. På RPL finner vi både en papirklype og en koppholder. På KPL bare papirklypen.

En liten ønskeliste

En siste likhet er at begge EP-modellene gir rom for litt forbedring. Det virker som om batterirommet på begge truckene opprinnelig ble tegnet for et blybatteri. Spesielt på KPL er det mye plass til overs for det mindre litiumbatteriet. Om EP baserte truck-konseptet på litium og integrerte batteriet bedre, er det store muligheter for å spare plass. Dette kunne gjøre det mulig for KPL-modellen å ha samme kompakte størrelse som RPL-en med foldbar plattform. I så tilfelle ville vi foretrukket modellen med den faste plattformen og sikkerhetsvegger hver dag hele uka.

Det kunne også vært mulig å justere opp motorkraften i den minste modellen. 1,6 kW er litt snaut for en 2-tonns truck.

Sist på ønskelisten er det å ha en servostyring som justerer seg etter farten. I høye hastigheter burde styringen på begge modellene vært litt tyngre, noe som ville gjort dem enklere å kjøre rett frem. Slik det er nå er begge litt «nervøse».

Konklusjon

Med RPL201H og KPL201 kommer EP Equipment med to sterke og tøffe trucker uten noe tøys og tull. De gjør som de lover, er bygget av sterke materialer og er enkle å forstå. Truckene er også svært konkurransedyktig priset. Styrken til RPL201H er svært god produktivitet sammenlignet med andre sniler, mens styrken til KPL201 er et høyere sikkerhetsnivå.

Powered by Labrador CMS