Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Nye beregninger: Sjøtransport slipper ut langt mindre CO₂ enn antatt - og langt mindre enn lastebil
Oppdaterte klimadata gir sjøtransporten et klart konkurransefortrinn i kampen om fremtidens transportoppdrag.
En ny pilotstudie fra Statens vegvesen og Kystrederiene viser at sjøtransport gir vesentlig lavere klimautslipp enn vegtransport – og at utslippene fra skip faktisk er bare halvparten av det som tidligere har vært beregnet.
De nye beregningene bygger på oppdaterte livsløpsanalyser og standarder for miljødeklarasjon (EPD), som gir et mer presist bilde av utslippene i hele transportkjeden. Resultatene dokumenterer at sjøtransport kommer enda bedre ut enn det som har vært lagt til grunn tidligere.
– Dette er et gjennombrudd for mer rettferdige og presise klimaregnskap. Nå kan vi slå fast at skip, og særlig nyere og mer miljøvennlige skip, har et betydelig fortrinn fremfor lastebiler når det gjelder utslipp per transportert tonn, sier administrerende direktør i Kystrederiene, Tor Arne Borge i en felles melding fra Kystrederiene og Statens vegvesen.
Halverte utslippstall
I de tidligere beregningene ble et skip som frakter 1500 tonn last over 100 kilometer, beregnet til å slippe ut 12,1 tonn CO₂. De nye tallene viser at utslippet i realiteten er 5,5 tonn – altså mer enn en halvering.
Ifølge pilotstudien er utslippene fra skip mellom 30 og 45 prosent lavere enn tidligere beregnet, og for enkelte fartøy enda lavere. Analysen er gjennomført som en del av Grønt Skipsfartsprogram, et samarbeid mellom rederier, byggenæringen, forskningsmiljøer og offentlige etater.
Dokumenterer reelle utslippskutt
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i Statens vegvesen mener de nye beregningene gir et viktig grunnlag for utslippskutt også i transport av bygge- og anleggsmaterialer.
– For at vi skal lykkes med utslippskutt også innenfor transport av asfalt, er det viktig å dokumentere hva som virker. Disse nye analysene viser at leverandørene våre vil tjene på å investere i nye og mer klimavennlige fartøy, sier Hovland.
Hun peker på at Statens vegvesen allerede har halvert CO₂-utslippene fra asfaltproduksjon siden 2020, blant annet gjennom miljøkrav i kontrakter. De samme prinsippene skal nå brukes for å redusere utslipp i transportleddet.
Kravene fra Statens vegvesen har også bidratt til at det er inngått kontrakt om bygging av verdens første hydrogendrevne lasteskip som skal frakte asfalt og masser langs norskekysten.
Konkurransefortrinn for sjøtransport
Fra 2024 skal klima og miljø vektes med minst 30 prosent i alle offentlige anskaffelser. Dermed får de nye EPD-verdiene stor betydning for transportsektoren.
Mer presise utslippsdata gir sjøtransport et reelt konkurransefortrinn, spesielt i anbud der transport av bulkvarer som asfalt, tilslag og masser inngår. Offentlige og private byggherrer får nå et bedre beslutningsgrunnlag for å velge klimavennlige løsninger.
– Dette viser at det grønne skiftet også handler om riktige data. Nå har vi tall som tydelig dokumenterer at sjøveien er et klimavennlig alternativ til lastebilen, sier direktør for Grønt Skipsfartsprogram, Eirill Bachmann Mehammer.
Med oppdaterte klimadata i hånden kan både transportkjøpere og tilbydere nå dokumentere miljøgevinsten av å flytte mer gods fra vei til sjø. For bransjen innebærer det et tydelig signal: sjøveien er ikke bare energieffektiv – den er nå også statistisk best på klima.