Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

EU vil ha felles regelverk for førerløse lastebiler
SATSINGSOMRÅDE: Autonome lastebiler skal bli en del av EUs nye strategi for konkurransekraft og teknologi.
EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen varsler et kraftig løft for utvikling og innføring av autonome lastebiler i Europa. Under Italian Tech Week i Torino 3. oktober ba hun medlemslandene om å samle seg om et felles regelverk og en felles visjon for førerløs transport.

– Autonome kjøretøy er allerede en realitet i USA og Kina. Det bør de være i Europa også, sa von der Leyen ifølge Reuters. Hun mener selvkjørende lastebiler og busser vil spille en nøkkelrolle i å redusere sjåførmangel, øke effektiviteten og kutte utslipp i transportsektoren.
Vil ha felles EU-regler for selvkjøring
EU-kommisjonen ønsker å harmonisere de mange nasjonale regelverkene som i dag gjør testing og bruk av førerløse kjøretøy fragmentert. Ifølge von der Leyen skal Kommisjonen legge til rette for felles typegodkjenning og standardiserte prosedyrer for autonome kjøresystemer i hele EU.
Hun uttalte at målet er å «skape ett europeisk marked for autonome mobilitetsløsninger» slik at produsenter som Volvo, Scania, MAN og Daimler Truck kan teste og godkjenne sine systemer på tvers av landegrensene.
EU-arbeidet inngår i et bredere initiativ for kunstig intelligens og digital mobilitet, der førerløse kjøretøy skal utvikles parallelt med nye regler for datahåndtering, ansvar og sikkerhet.
Sikkerhet og ansvar først
Von der Leyen understreket at EUs «AI-first-strategi» må bety «safety-first» i praksis. – Selvkjøring må utvikles trygt og ansvarlig, slik at folk stoler på teknologien, sa hun i Torino.
Hun foreslår også å etablere et nettverk av europeiske testbyer for autonome kjøretøy. Ifølge Reuters har over 60 italienske ordførere allerede meldt interesse for å delta i slike pilotprosjekter.
Kommisjonen ønsker samtidig å avklare ansvar ved ulykker, datasikkerhet og overvåking, og har varslet at et forslag til nytt regelverk for automatiserte kjøresystemer skal legges fram i løpet av 2026.
Industrielt løft og global konkurranse
Bak initiativet ligger et tydelig industrielt motiv. – Kjøretøyene må være “made in Europe, and made for European streets”, sa von der Leyen. Hun peker på at Europa må unngå å bli avhengig av teknologi fra USA og Kina, og i stedet bygge egne verdikjeder og løsninger.
Flere bransjeaktører ser initiativet som en mulighet for europeiske produsenter til å ta ledelsen innen selvkjøring. Samtidig advares det mot at EU kan tape terreng dersom reguleringene drøyer for lenge.
Von der Leyen avsluttet med en klar oppfordring: – Europa må være AI-first i mobilitet – men alltid safety-first i praksis.