SKRED: E6 forsvant i et skred som dessverre også kostet menneskeliv. Ny omkjøringsvei bygges nå, og skal stå ferdig innen midten av november.
E6-omkjøring klar neste måned
LEVANGER: Anleggsarbeidene er godt i gang, og målet er å åpne den midlertidige veien forbi rasstedet i midten av november.
Et kvikkleireskred ved Nesvatnet i Levanger 30. august tok
med seg både ny E6, gammel E6 og jernbanen. Siden den gang har Norge i praksis
vært delt i to, med omkjøringsveier via fylkesvei 755 over Fosen og E14 gjennom
Sverige.
Nå er anleggsarbeidene på den midlertidige omkjøringsveien
godt i gang, og de neste ukene blir det arbeidet for fullt langs hele traseen
for å få klar midlertidig E6 forbi rasstedet. Målet er å kunne åpne veien i
midten av november 2025, formidler Statens vegvesen i nyhetsmeldingen.
Valgte lengste trasé
Statens vegvesen har de siste ukene jobbet for å finne en
trygg trasé for å bygge midlertidig vei forbi området der raset gikk. Flere
alternativer ble undersøkt og forkastet på bakgrunn av usikre grunnforhold.
Traseen som ligger ovenfor bebyggelsen er det alternativet
som er vurdert til å kunne være egnet som midlertidig vei forbi rasstedet.
Dette er alternativet som er tettest på fast fjell, og med fast fjell mellom ny
vei og rasområdet.
Den valgte traseen er halvannen gang så lang som det
korteste alternativet Statens vegvesen vurderte, opplyser assisterende
prosjektleder Odd Jostein Haugen til Trønder-Avisa. Det er grunnen til at
fristen har blitt flyttet fra opprinnelig 31. oktober til 15. november.
50-70 millioner kroner
Statens vegvesen signerte 15. september kontrakt med Letnes
Entreprenør AS for å bygge den lokale omkjøringsveien. Totalkostnad for
kontrakten er stipulert til mellom 50 og 70 millioner kroner eksklusiv
merverdiavgift.
Omkjøringene er ikke dimensjonert for trafikkmengden, og
tungtrafikken har i dag lange omkjøringsveier via Fosen og Sverige. Det er
derfor behov for ny E6 forbi rasområdet så raskt som mulig.
Parallelt med planleggingen av midlertidig vei, pågår også
arbeidet med å kartlegge skadene på den opprinnelige E6-traseen. Dette arbeidet
er omfattende og vil trolig ta tid, og gjøres i samarbeid med Bane Nor.
Kartleggingen i samarbeid med Bane Nor vil avgjøre hva som blir den permanente
løsningen for E6 Levanger.