Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

TUNGTRANSPORT: Trafikktallene viser en urovekkende stor økning i trafikken av tunge kjøretøy over Svinesund og gjennom tollstasjonen der.

Enorm trafikkøkning over Svinesund

FLASKEHALS: Svinesund «kneler» under rekordtrafikk med 2953 tunge kjøretøy daglig. Digital tollklarering og overføring til jernbane er nødvendig.

Publisert

Trafikken over Svinesund har nådd et nytt rekordnivå. I løpet av 2024 ble det registrert en total trafikkmengde på 23.600 kjøretøy per døgn, noe som er høyere enn noen gang tidligere, viser fersk statistikk fra Statens vegvesen.

- NAVET FOR HANDELEN: Linn Laupsa, leder for Svinesundskomiteen og varaordfører i Halden kommune.

Særlig bemerkelsesverdig er økningen i tungtransport, som har økt med 19 prosent fra 2023 til 2024. Totalt passerer 2953 tunge kjøretøy daglig over den største og viktigste grenseovergangen mellom Norge og Sverige. Trafikkvolumet har ikke vært så høyt siden den nye brua ble åpnet i 2005.

Svinesund er navet for handelen mellom Norge og Sverige, og er inngangs- og utgangsporten til EUs tollunion, noe som stiller ekstra krav til grenseovergangen, formidler Linn Laupsa, leder for Svinesundskomiteen og varaordfører i Halden kommune, i nyhetsmeldingen.

Digital tollklarering

Sverige bør starte arbeidet med å digitalisere tollklareringen siden mangelen på digitale verktøy hemmer handelen mellom landene, ytrer Svinesundskomiteen. Norge er godt i gang, og det fungerer mellom Frankrike og Storbritannia, viser en rapport fra komiteen.

- VIKTIG GRENSEOVERGANG: Kent Hansson, nestleder i Svinesundskomiteen og ordfører i Strömstad kommune.

At trafikken nå er rekordstor, viser hvor viktig denne grenseovergangen er for næringsliv, arbeidsmarked og hele regionens utvikling, sier Kent Hansson, nestleder i Svinesundskomiteen og ordfører i Strömstad kommune.

Men den raske økningen i godstrafikken legger stort press på infrastrukturen og skaper flaskehalser. Dette gjelder særlig over den nye brua hvor kilometerlange køer med vogntog er mer regel enn unntak på ettermiddagene. Svinesundbrua som allerede er hardt belastet, risikerer dermed å rammes av økte køer ved tollstasjonene og lengre ventetider.

- TRENGER MER PÅ JERNBANE: Cecilia Nilsson, daglig leder i Svinesundskomiteen.

Potensial i jernbane

For å møte den stadige veksten og sikre smidige transporter over grensen, kreves det offensive satsinger for å flytte mer gods fra vei til jernbane, forklarer komiteen. En overføring til jernbanetransport vil ikke bare redusere presset på bruene og korte ned køene, men også bidra til reduserte utslipp og et mer bærekraftig transportsystem.

Det finnes et stort potensial i å utvikle jernbaneforbindelsene mellom Norge og Sverige. Den såkalte Mulighetsstudien Oslo–Göteborg peker på at relativt enkle og samfunnsøkonomisk lønnsomme tiltak i jernbanesystemet i Dalsland kan flytte gods over på jernbane, sier Cecilia Nilsson, daglig leder i Svinesundskomiteen.

Belaster gamle brua

Køene over den nye brua øker belastningen på den gamle brua. En stor del av den daglige arbeidspendlingen går over den gamle brua, som nå har det høyeste trafikkvolumet siden 2006. Statistikken viser at 37 prosent av trafikken går over den gamle steinbrua.

Det er gledelig at samhandelen mellom landene er på topp, men det stiller også krav om nasjonal respekt for de lokale behovene, sier Kent Hansson.

Powered by Labrador CMS