Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Dobler el-transporter med Einride
PostNord Norge og Einride utvider samarbeidet om elektriske transporter i Oslo-regionen.
PostNord Norge dobler nå sine elektriske transportoperasjoner i samarbeid med den svenske teknologileverandøren Einride. Utvidelsen innebærer at PostNord hvert år vil frakte varer mer enn 1,3 millioner kilometer med utslippsfrie, elektriske lastebiler på sentrale ruter i og rundt Oslo. Tiltaket markerer et nytt steg i selskapets mål om å bli fossilfritt innen 2030.
Samarbeidet mellom PostNord og Einride startet i 2023, da de første elektriske lastebilene ble satt i drift på utvalgte strekninger. Erfaringene har vært gode – både miljømessig og operasjonelt.
- Fungerer i praksis

Tiltaket har allerede bidratt til å redusere CO₂-utslipp med anslagsvis 2100 tonn over tre år, opplyser PostNord. Med den nye utvidelsen forventes utslippsreduksjonene å øke betydelig.
– Dette er et viktig skritt i arbeidet vårt for å gjøre transportene mer bærekraftige og kostnadseffektive, sier May-Kristin S. Willoch, Head of Environment & DPO.
– Ved å elektrifisere en større del av flåten vår, reduserer vi ikke bare utslippene – vi viser også at klimavennlige løsninger fungerer i praksis, også i et krevende logistikkmarked.
Teknologi og innovasjon på vei mot nullutslipp
De elektriske kjøretøyene inngår i Einrides digitale transportsystem, som bruker kunstig intelligens og dataanalyse til å planlegge og optimalisere transportene. Samarbeidet gjør at PostNord kan utnytte kjøretøyene mer effektivt, med bedre kapasitetsutnyttelse og lavere driftskostnader.
– PostNord har vært en viktig partner i arbeidet vårt for å elektrifisere tungtransporten i Norden. Sammen viser vi at det er mulig å kombinere nullutslipp med høy effektivitet og pålitelighet, sier Roozbeh Charli, administrerende direktør i Einride.
I september gjennomførte PostNord og Einride også en verdensnyhet: den første førerløse, elektriske og autonome grensekryssende transporten – uten menneskelig sjåfør om bord. Transporten var en del av EU-prosjektet MODI, og demonstrerte hvordan elektriske og autonome løsninger kan integreres i fremtidens logistikksystemer på tvers av landegrenser.
Les mer om det her: