VIKTIG: Yrkestrafikkforbundet (YTF) frykter at useriøse aktører får fritt spillerom uten sterkere midler til kontrollarbeidet. Dette er et illustrasjonsbilde, og saken har ikke noe med disse transportselskapene å gjøre.Foto: Thomas Möller
- Regjeringen svekker kontrollarbeidet
KRITISK: Yrkestrafikkforbundet advarer om økende arbeidslivskriminalitet i transportsektoren og mener regjeringen ikke gir tilstrekkelige midler til kontroll.
Regjeringen legger frem et budsjett uten økte midler til
kontroll, og Yrkestrafikkforbundet (YTF) frykter at useriøse aktører får fritt
spillerom. Dette melder YFT etter at forslag til statsbudsjett onsdag ble lagt
frem.
Arbeidslivskriminaliteten i transportbransjen er et alvorlig
problem, men regjeringen legger frem et statsbudsjett uten tilstrekkelige økte
midler til kontroll og oppfølging. YTF mener dette er et alvorlig feilgrep som
undergraver arbeidet for et seriøst arbeidsliv.
I dag mener YFT det er økonomisk lønnsomt å bryte lønns- og
arbeidstidsbestemmelser i transportbransjen. Statens vegvesen gjennomførte i
2024 om lag 96.000 kontroller av tungtransporten og avdekket 54.300 brudd.
Samme år utførte Arbeidstilsynet til sammenligning 910 tilsyn innenfor
transport og lagring. Bare 293 av disse gjaldt allmenngjort lønn og diett på
gods- og turbilsiden.
Fritt spillerom
IKKE FORNØYD: Statsbudsjettet ble lagt frem onsdag, og det var ikke bare hyggelig lesning for Trude Sande, forbundsleder i YTF.
– Når kontrollene er så få, får useriøse aktører fritt
spillerom. Det er ikke mangel på regelverk som er problemet, men mangel på
oppfølging, sier Trude Sande, forbundsleder i YTF.
YTF mener Arbeidstilsynet ikke har tilstrekkelige ressurser
til å følge opp den alvorlige utviklingen i transportsektoren, og at
samarbeidet mellom Statens vegvesen og Arbeidstilsynet må styrkes ytterligere.
– Statens vegvesen er der sjåførene er. De har kompetanse,
infrastruktur og erfaring til å avdekke lovbrudd. Arbeidstilsynet må fortsatt
fatte vedtak, men Vegvesenet bør få ansvar for å samle inn og sammenstille
dokumentasjon. Det vil gi mer effektiv kontroll, sier Sande.
Rammer seriøse aktører
Manglende oppfølging rammer både seriøse arbeidsgivere og
sjåfører. Flere av YTFs medlemmer rapporterer om ekstremt lange arbeidsdager og
press på å omgå hviletidsreglene.
– De useriøse vinner kontrakter fordi de bryter loven, mens
de som følger reglene taper. Det er urettferdig, og det svekker hele bransjens
omdømme. Her må staten ta ansvar, sier Sande.
YTF ber regjeringen øremerke midler til tverretatlig og
operativt samarbeid mellom etatene. Dette vil bidra til mer effektiv håndheving
av allmenngjørings- og arbeidstidsregelverket og styrke kampen mot sosial
dumping.
– Regjeringen sier de vil ha et seriøst arbeidsliv. Da må de
gi etatene verktøyene som trengs for å håndheve loven, sier Sande.