Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

ARKIVBILDE: Vinterveier kan by på utfordringer så gode dekk er en nødvendighet. Nå blir det litt strengere gjennom Sverige, men fremdeles ikke kjettingpåbud i nabolandet.

Sverige innfører strengere vinterdekkregler for lastebiler

Fra 10. november 2025 må alle tunge lastebiler, busser og tilhengere i Sverige være utstyrt med vinterdekk. Kravet gjelder uavhengig av vær og føre, og varer frem til 10. april hvert år. 

Publisert

Transportstyrelsen skriver at tydeligere regler skal gjøre det enklere for både sjåfører og kontrollmyndigheter å vite hva som faktisk gjelder.

Tre typer godkjente vinterdekk

For tunge kjøretøy defineres vinterdekk som dekk merket med ett av følgende:

  • 3PMSF – symbolet med alpetopp og snøfnugg (Three-Peak Mountain Snowflake)

  • POR – merking for Professional Off Road

  • Piggdekk 

MERKING: Selv om 3PMSF ikke er en garanti for gode vinterdekk er det i hvertfall et skritt på veien mot strengere krav i nabolandet.

Disse tre typene må benyttes på foraksel og drivaksel på lastebiler, busser over 3 500 kg.

På andre aksler og på tilhengere kan det brukes dekk merket M+S, M.S, M-S, MS eller Mud and Snow.

Mønsterdybde og tidsrom

Alle tunge kjøretøy skal ha minst 5 mm mønsterdybde når vinterføre råder. For tilhengere er kravet 1,6 mm.

Piggdekk er tillatt i perioden 1. oktober – 15. april, men kan også brukes utenom denne tiden dersom det er, eller forventes, vinterføre.

Det er ikke lov å blande pigg- og piggfrie dekk på samme aksel.

Unntak i spesielle tilfeller

Selv om kravet gjelder uavhengig av føre, finnes enkelte unntak – for eksempel ved:

  • prøvekjøring eller sleping i forbindelse med reparasjon

  • korteste vei til verksted eller kontroll

  • kjøring med saluvognslicens (grønt prøvekjennemerke)

  • anleggsarbeid og militær bruk

  • kjøretøy som er 30 år eller eldre

Et tidligere forslag om å påby kjettinger ble fjernet etter høringsrunden. Det blir dermed ikke krav om å medføre kjetting i den endelige forskriften.

Nye svenske vinterdekkregler

Trer i kraft: 1. november 2025 Kravperiode: 10. november – 10. april Gjelder for: Tunge lastebiler, busser og tilhengere > 3 500 kg
Godkjente dekk driv og styreaksler: 3PMSF, POR eller piggdekk
Andre aksle: rDekk merket M+S, M.S, M-S, MS eller Mud & Snow
Min. mønsterdybde: 5 mm (kjøretøy) / 1,6 mm (tilhenger)
Piggdekk tillatt: 1. oktober – 15. april (eller ved vinterføre)
Unntak: Reparasjon, kontroll, anleggsarbeid, forsvar, eldre kjøretøy

Mildere enn norske vinterkrav

De nye svenske reglene er strengere enn tidligere, men fortsatt mildere enn vi har i Norge. Her gjelder krav om vinterdekk på alle hjul i perioden 1. november – 31. mars ( Nordland, Troms og Finnmark kreves det minst 5 millimeter mønsterdybde mellom 16. oktober og 30. april.), og tunge kjøretøy må ha vinterdekk med minst 5 mm mønsterdybde på alle hjul, mens Sverige kun krever 1,6 mm på hengere.

I Norge må dessuten alle lastebiler og busser over 3,5 tonn ha med kjettinger, mellom tre og sju kjettinger for bil og henger avhengig av kjøretøykombinasjon.

Når det gjelder merking, er kravene i Norge mer detaljerte:

  • På styrende og drivende aksler må dekk være 3PMSF-merket (alpetopp/snøfnugg).

  • På øvrige aksler, samt på tilhengere, kan dekk merket M+S fortsatt brukes dersom de er beregnet for vinterkjøring.

Dette betyr at norske kjøretøy må ha 3PMSF-godkjente vinterdekk på foraksel og alle drivaksler, mens Sverige også tillater POV (Professional Off Road).

For norske transportører som kjører inn i Sverige vil kravene som regel allerede være oppfylt.

Powered by Labrador CMS