Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Nissan Interstar-e: Lett å like på flere måter
NISSANS STØRSTE: Den har vokst, i dobbelt forstand, Interstar er ikke seg selv lik lenger, på en god måte.
At Nissan Interstar er en helt ny bil har de fleste fått med seg. Det er en bil bygget i samarbeid med Renault og er den samme som Renault Master med noen små forskjeller.

Nye Interstar er dermed tilnærmet identisk med Master som i fjor ble kåret til International Van of the year 2025. Det er en annen grill, men hovedlys og støtfanger er de samme som vi også finner i den Franske broderen.
Understellet er også helt nytt med en forbedret fjæring som blant annet reduserer krengning i kurver, en vesentlig forbedret svingradius og mer effektive bremser. Alt dette er faktisk ting du vil legge merke til som sjåfør og nye Interstar skiller seg klart fra sin forgjenger på en positiv måte her. Men alt annet er som sagt også nytt på denne bilen.
Vi har fått ta en liten tesrunde med en Interstar-e med utstyrsnivået N-Connecta. Karosseriformen er L2H2 registrert som 3,5-tonner.
N-Connecta er det midterste utstyrsnivået og her mangler du ting som adaptiv cruise control, navigasjon, ryggekamera og har stoffseter. Prisen på denne er 642.600 kroner eks. mva.
Batteriet er på 86 kWt og gir en oppgitt rekkevidde på 405 kilometer WLTP.
Interstar har framhjulstrekk og motoreffekten på 141 hestekrefter (105 kW) og dreiemoment på 300 newtonmeter holder fint på en slik varebil. Maks tilhengervekt er to tonn, som er relativt positivt til å være en elektrisk varebil. Nyttelasten på en L2H2 ligger på mellom 856 og 896 kg som ikke er fullt så imponerende.

Kjøreopplevelse

Vi kjørte først en Interstar-e ulastet på norske sommerveier og kunne jo vente oss at bilen var relativt stiv, men nei da. Om den var på motorveien eller små svingete landeveier var bilen rett og slett en nytelse å kjøre. Bra med kraft og en imponerende styring som gjør bilen lett å manøvrere i de trangeste svingene men også i parkeringssituasjoner. Ifølge Nissan er svingradiusen redusert med 1,5 m til 12,8 m. Styringen er assistert av en ny elektrisk styresnekke som er mye lettere og raskere enn i den gamle bilen som hadde en mekanisk styresnekke.
Som nevnt tidligere er også fjæringen helt ny og gjør kjøreturen mer komfortabel. Det er et behagelig støybilde inne i bilen med forholdsvis lite vind og dekkstøy.
Nå har også Nissan fått flere funksjoner i rattet som for øvrig er skikkelig fint å holde i. Det er mer sportslig og kompakt enn i den gamle Interstar. Her har Nissan også gått for girhendel på høyre side av rattstammen som også brukes til å veksle mellom de to regenereringsmodusene.

Under vanlig kjøring virker ikke B-modusen så kraftig, men bilen har et dynamisk bremsesystem så om du bremser lett med pedalen vil regenereringsystemet stå for mesteparten av bremsingen, mens når du trykker hardere så er det bilens bremser som overtar. Systemet kan regenerere inntil 95kW energi. Det er to kjøremodus, Normal og Eco. Sistnevnte reduserer motorens kraft med 30 % for å redusere energiforbruket, men heldigvis så påvirker den ikke klimakontrollen.
Stor forbedring bak rattet
Det nye dashbordet har en utforming som kan minne om en S, og har en form som gjør at førerplassen minner mer om en lastebilhytte hvor midtkonsollen vender mot føreren med en touchskjerm som er delvis vendt mot føreren. Ergonomien for føreren er kraftig forbedret fra forrige modell, noe vi kan bekrefte.

I testbilen var det likevel det meste av nødvendig utstyr som automatisk klimaanlegg og infotainmentskjerm med trådløs tilkopling av Apple CarPlay eller Android Auto.
Genistreken
En liten genistrek, som andre produsenter (av både varebiler og personbiler) bør lære av, er Nissans egne knapp som aktiverer "My Safety Perso", eller sagt på en annen måte, dine personlige ADAS-innstillinger. Ved å trykke to ganger på denne knappen får du dine ønskede innstillinger, som for eksempel at du demper eller fjerner varsel om for høy hastighet, om du ønsker filskiftassistent og flere andre ADAS-innstillinger. Lastebiler har også begynt å få disse fysiske knappene og det gjør alt mye lettere og mye mer trafikksikkert. Dette applauderes fra undertegnede.

Masse oppbevaring
Totalt er det hele 135 liters lagringsplass inne i førerhuset, dette er 25 % mer enn det som er i den utgående Masteren. Noen av disse er nyttigere enn andre, blant annet er søppelkassen i dørene plassert lavt og vanskelig å nå fra forsetene. Det er en hylle i toppen av dashbordet, og hanskerommet er erstattet av en skuffeløsning.
Det midterste setet felles ned slik at det blir et skrivebord, og en løsning for å oppbevare en bærbar datamaskin i tillegg til USB-porter.

Et par geniale, men kanskje ikke så innovative løsninger er de kraftige koppholderne plassert i hver ende av dashbordet. Disse fungerer også som gripehåndtak for å komme inn i førerhuset.
Den første versjonen av Interstar kom på markedet i 2002 og ble fornyet og fikk nytt navn NV400 i 2011. I 2021 ble alle Nissans varebiler igjen døpt om og Interstar navnet kom tilbake.
PLUSS:
Kjørekomfort og Ergonomi
Kjøreegenskaper
Hengervekt
Rekkevidde
Minus:
Nyttelast
Ikke adaptiv cruise
Ikke så mange versjoner (enda)