Bare 3,6 prosent av
nye lastebiler i EU var utslippsfrie første halvår 2025. For å nå klimamålene
må antallet nullutslippskjøretøy øke til over 400 000 innen 2030, viser en ny
rapport fra ACEA. Bransjen advarer mot et voksende gap mellom politiske mål og
virkeligheten på veien.
Utvikling av mellomstore lastebiler, for det tyngre segmentet går det saktere.
Krever eksplosiv vekst i
nullutslippslastebiler
Den europeiske
bilprodusentforeningen ACEA har i oktober lansert rapporten «Decarbonising
Heavy-Duty Road Transport – State of the Enabling Conditions». Denne gir
en oppdatert status for Europas grønne tungtransport, og viser at tempoet i omstillingen
ligger langt under det som kreves for å nå EUs vedtatte mål for reduksjoner i CO₂-utslipp.
Per første halvår 2025 hadde nullutslippslastebiler – el- og hydrogenbaserte –
kun 3,6 prosent markedsandel i EU. Det er en viss framgang fra 2,1 prosent i
2024, men langt unna nivåene som trengs for å nå 2030-målet på 45 prosent
CO₂-reduksjon fra tunge kjøretøy.
For å oppnå dette kreves det ifølge ACEA at om lag 400 000
nullutslippslastebiler er i drift i 2030, tilsvarende mer enn en tredel av alle
nyregistreringer. Av disse må rundt 330.000 være batterielektriske og 70.000
hydrogenbaserte.
Sverige og Nederland i tet – Norge
fortsatt foran EU
ØKNING: Økningen i registreringer er tildels stor men det blir ikke så mange enheter når grunnlaget er lavt.
Blant EUs medlemsland
er det Sverige (7,1 prosent) og Nederland (6,3 prosent) som har kommet lengst i andelen nye
nullutslippslastebiler. Deretter følger Østerrike (3,2 prosent), Danmark (2,9 prosent) og
Frankrike (2,1 prosent).
Utenfor EU gjør nabolandene det betydelig bedre: Norge har 8 prosent og Sveits
hele 12,4 prosent nullutslippsandel i tungtransporten. ACEA trekker frem
stabile rammevilkår, gunstige insentiver og helhetlig infrastrukturpolitikk som
nøkkelfaktorer bak fremgangen i disse landene.
Kraftig etterslep i lade- og
hydrogeninfrastruktur
En hovedkonklusjon i
rapporten er at mangelen på infrastruktur er det største hinderet for
elektrifisering. Ifølge ACEA finnes det i hele EU bare rundt tusen ladepunkter
som er egnet for tunge kjøretøy, definert som 350 kW eller mer.
Hva ACEA mener må på plass for å oppfylle målene
For å møte behovet i 2030 må Europa bygge ut omtrent 500 nye HDV-ladere hver
måned de neste fem årene. Totalt kreves minst 50.000 offentlige ladepunkter og
700 hydrogenstasjoner med kapasitet på seks tonn per dag. Av disse må om lag 35.000 være MCS-ladere (megawattladere) for langtransport.
I tillegg må et stort antall depotladere etableres, siden opptil 80 prosent av
energipåfyllingen for lastebiler skjer på transportørenes egne baser.
"Uten en massiv utbygging av infrastruktur vil vi ikke klare å få
nullutslippslastebilene ut på veiene i den skala som trengs", skriver ACEA
i rapporten.
Økonomisk ubalanse bremser
etterspørselen
Selv om teknologien
finnes, er kostnadsforskjellen fortsatt en utfordring. En beregning fra
McKinsey, gjengitt i rapporten, viser at driftskostnaden for en
batterielektrisk trekkvogn i Tyskland ligger på 1,20 euro per kilometer, mot
1,14 euro for diesel. ACEA peker på at lastebiltransport er et B2B-marked med
små marginer, og at kostnadsparitet er avgjørende for at transportørene skal
velge elektrisk.
Bare Tyskland og Belgia har fullt bompengefritak for nullutslippslastebiler,
mens ti land tilbyr delvis rabatt. Uten sterkere økonomiske virkemidler – som
CO₂-basert veiprising, kjøpsinsentiver og tilpasning av vekt- og
dimensjonsregelverket – vil overgangen gå for sakte, er konklusjonen.
Politiske flaskehalser i Brussel
ACEA mener politiske
prosesser i EU i praksis forsinker utslippskuttene. Flere sentrale regelverk –
som Weights & Dimensions-direktivet og Energy Taxation-direktivet – er
fortsatt fastlåst i EU-rådet. Samtidig er AFIR-forordningen (Alternative Fuels Infrastructure
Regulation) under implementering, men mangler krav til depotlading og
tungtransportspesifikke standarder. Den kommende ETS-2-ordningen skaper
usikkerhet om drivstoffpriser, og MCS-standarden for megawattlading er
forsinket.
«Disse manglende brikkene begrenser markedet og gjør at 2030-målene ikke kan
nås», er den nådeløse konklusjonen fra ACEA.
ACEA etterlyser en samordnet
politikk
Bilprodusentene
understreker at de teknisk er klare, over 45 nullutslippslastebilmodeller fra
europeiske merker finnes allerede i serieproduksjon. Men politiske og
økonomiske rammevilkår henger etter. ACEA foreslår derfor en samordnet plan som kombinerer:
– raskere infrastrukturbygging,
– målrettede insentiver for kjøretøy og depotlading,
– tydelige CO₂-baserte avgifter og bompengefritak,
– og harmoniserte regler for vekt og dimensjon.
Bare slik kan Europas tungtransport bevege seg mot klimamålene, hevder
organisasjonen.