Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Bransjeorganisasjon med dyster konklusjon:

INFRASTRUKTUR: Det må mye til for å bygge ut en ladeinfrastruktur som tillater at 1/3 av Europas lastebiler skal gå på strøm eller hydrogen.

ACEA: - Klimamålene i EU ryker

Bare 3,6 prosent av nye lastebiler i EU er utslippsfrie. Bransjeorganisasjonen ACEA advarer om at 2030-målet ryker uten kraftige tiltak.

Publisert

Bare 3,6 prosent av nye lastebiler i EU var utslippsfrie første halvår 2025. For å nå klimamålene må antallet nullutslippskjøretøy øke til over 400 000 innen 2030, viser en ny rapport fra ACEA. Bransjen advarer mot et voksende gap mellom politiske mål og virkeligheten på veien.

Utvikling av mellomstore lastebiler, for det tyngre segmentet går det saktere.

Krever eksplosiv vekst i nullutslippslastebiler

Den europeiske bilprodusentforeningen ACEA har i oktober lansert rapporten «Decarbonising Heavy-Duty Road Transport – State of the Enabling Conditions». Denne gir en oppdatert status for Europas grønne tungtransport, og viser at tempoet i omstillingen ligger langt under det som kreves for å nå EUs vedtatte mål for reduksjoner i CO₂-utslipp. 

Per første halvår 2025 hadde nullutslippslastebiler – el- og hydrogenbaserte – kun 3,6 prosent markedsandel i EU. Det er en viss framgang fra 2,1 prosent i 2024, men langt unna nivåene som trengs for å nå 2030-målet på 45 prosent CO₂-reduksjon fra tunge kjøretøy. 

For å oppnå dette kreves det ifølge ACEA at om lag 400 000 nullutslippslastebiler er i drift i 2030, tilsvarende mer enn en tredel av alle nyregistreringer. Av disse må rundt 330.000 være batterielektriske og 70.000 hydrogenbaserte.

Sverige og Nederland i tet – Norge fortsatt foran EU

ØKNING: Økningen i registreringer er tildels stor men det blir ikke så mange enheter når grunnlaget er lavt.

Blant EUs medlemsland er det Sverige (7,1 prosent) og Nederland (6,3 prosent) som har kommet lengst i andelen nye nullutslippslastebiler. Deretter følger Østerrike (3,2 prosent), Danmark (2,9 prosent) og Frankrike (2,1 prosent). 

Utenfor EU gjør nabolandene det betydelig bedre: Norge har 8 prosent og Sveits hele 12,4 prosent nullutslippsandel i tungtransporten. ACEA trekker frem stabile rammevilkår, gunstige insentiver og helhetlig infrastrukturpolitikk som nøkkelfaktorer bak fremgangen i disse landene.

Kraftig etterslep i lade- og hydrogeninfrastruktur

En hovedkonklusjon i rapporten er at mangelen på infrastruktur er det største hinderet for elektrifisering. Ifølge ACEA finnes det i hele EU bare rundt tusen ladepunkter som er egnet for tunge kjøretøy, definert som 350 kW eller mer. 

Hva ACEA mener må på plass for å oppfylle målene

For å møte behovet i 2030 må Europa bygge ut omtrent 500 nye HDV-ladere hver måned de neste fem årene. Totalt kreves minst 50.000 offentlige ladepunkter og 700 hydrogenstasjoner med kapasitet på seks tonn per dag. Av disse må om lag 35.000 være MCS-ladere (megawattladere) for langtransport. 

I tillegg må et stort antall depotladere etableres, siden opptil 80 prosent av energipåfyllingen for lastebiler skjer på transportørenes egne baser. 

"Uten en massiv utbygging av infrastruktur vil vi ikke klare å få nullutslippslastebilene ut på veiene i den skala som trengs", skriver ACEA i rapporten.

Økonomisk ubalanse bremser etterspørselen

Selv om teknologien finnes, er kostnadsforskjellen fortsatt en utfordring. En beregning fra McKinsey, gjengitt i rapporten, viser at driftskostnaden for en batterielektrisk trekkvogn i Tyskland ligger på 1,20 euro per kilometer, mot 1,14 euro for diesel. ACEA peker på at lastebiltransport er et B2B-marked med små marginer, og at kostnadsparitet er avgjørende for at transportørene skal velge elektrisk. 

Bare Tyskland og Belgia har fullt bompengefritak for nullutslippslastebiler, mens ti land tilbyr delvis rabatt. Uten sterkere økonomiske virkemidler – som CO₂-basert veiprising, kjøpsinsentiver og tilpasning av vekt- og dimensjonsregelverket – vil overgangen gå for sakte, er konklusjonen.

Politiske flaskehalser i Brussel

ACEA mener politiske prosesser i EU i praksis forsinker utslippskuttene. Flere sentrale regelverk – som Weights & Dimensions-direktivet og Energy Taxation-direktivet – er fortsatt fastlåst i EU-rådet. Samtidig er AFIR-forordningen (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) under implementering, men mangler krav til depotlading og tungtransportspesifikke standarder. Den kommende ETS-2-ordningen skaper usikkerhet om drivstoffpriser, og MCS-standarden for megawattlading er forsinket. 

«Disse manglende brikkene begrenser markedet og gjør at 2030-målene ikke kan nås», er den nådeløse konklusjonen fra ACEA.

ACEA etterlyser en samordnet politikk

Bilprodusentene understreker at de teknisk er klare, over 45 nullutslippslastebilmodeller fra europeiske merker finnes allerede i serieproduksjon. Men politiske og økonomiske rammevilkår henger etter. ACEA foreslår derfor en samordnet plan som kombinerer:
– raskere infrastrukturbygging,
– målrettede insentiver for kjøretøy og depotlading,
– tydelige CO₂-baserte avgifter og bompengefritak,
– og harmoniserte regler for vekt og dimensjon. 

Bare slik kan Europas tungtransport bevege seg mot klimamålene, hevder organisasjonen.

Du finner rapporten her.

Powered by Labrador CMS