Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

eActros trekkvogn med tre aksler
FLERE VALG: Med over 40 kombinasjoner av aksler, hytte og batteripakker fremstår eActros-familien nå som en mer komplett lastebilserie.
Med introduksjonen av det de kaller 2. generasjon eActros hos Mercedes-Benz, er de største endringene at eActros 400 nå kommer med nye batteripakker og ny drivlinje, samt at det er mulig også å velge det strømlinjeformede ProCabin førerhuset som hittil kun har vært levert med eActros 600 og Actros L. Med endringen vil også eActros 300 forsvinne ut av porteføljen med produksjonsstopp ved utgangen av 2025.
Samme teknologi
eActros 400 har tidligere benyttet en sentermontert motor, men går nå over til å benytte den samme drivlinjen som eActros 600 med e-Aksel og de samme batteripakkene, men med to i stedet for tre batteripakker og derav 400 (414 kWt batteri). Det betyr at hovedforskjellen mellom de to modellene vil være batteripakkene. Motorene yter 400 kW kontinuerlig og med toppeffekt på 600 kW. Drivlinjen har en integrert firetrinns girkasse.
En av de andre store endringene for eActros 400, er batteriene som nå endres til LFP-celleteknologi som har en vesentlig bedre utnyttelse av batterikapasiteten. Disse kan nyttiggjøre en høyere andel av energien i batteriet enn endel andre batteriteknologier.

Rekkevidde
I tung distribusjonskjøring oppgir Mercedes at eActros 400 vil ha en rekkevidde på inntil 480 km (en 6×2-bil som delvis kjøres lastet og delvis er lettere på retur ved 20° C). Som toakslet trekkvogn (40-tonn) med semihenger, to batteripakker og L-hytte vil den ha en rekkevidde på inntil 330 km. For eActros 600 oppgir de 500 km uten mellom-lading, og opptil 560 km under gunstig langtransport ved 40 tonns totalvekt.
Med 400-bilens to batteripakker synker egenvekten, og dermed øker nyttelasten slik at denne vil ha ca. tre tonn høyere nyttelast enn en 600-bil. Det betyr ifølge Mercedes at bilen vil ha en nyttelast som er omtrent identisk med en dieselbil.
Hytte
Med utvidelsen kan kundene nå velge mellom en L-hytte (2,30 m) med lavt innsteg for hyppige stopp, eller ProCabin (2,50 m) for langtransport med flatt gulv og 3% bedre aerodynamikk.
Innvendig er hyttene mer eller mindre «identiske», med MirrorCam som standard, Multimedia Cockpit Interactive 2 med EV-navigasjon, tydelig SOC, rekkevidde-visning og stemmestyring som lar føreren holde hendene på rattet for en sikrere håndtering.
Vi fikk prøvekjøre bilene med de siste PPC-oppdateringene med TruckLive. Her har Mercedes integrert Bosch-informasjon om hendelser langs veien, noe som gjør at ulike kjøretøy fanger opp hendelser automatisk. Når en hendelse er varslet inn nok ganger, vil den automatisk varsle føreren et stykke før man kommer til det aktuelle stedet. Slik kan man enten redusere hastigheten, eller i det minste være klar til å handle.

Chassis og hjulbaser
Det er også foretatt en rekke utvidelser i ulike chassis og akselavstander som det nå er mulig å bestille. For norske kunder er det kanskje mest aktuelt med eActros 400 som 6x2 trekkvogn med 3700 mm akselavstand, og eActros 600 som blir tilgjengelig i 6x2 med en akselavstand på 4000 mm. Utvalget av modeller omfatter ellers 4×2 trekkvogn fra 3700 mm hjulbase, 4×2 chassis med akselavstander på 4000/5500/5800/6100 mm, og 6×2 chassis mellom 4000–5800 mm akselavstand. Samlet gir batteri-, hytte- og chassisvalg mer enn 40 ulike kombinasjoner. Slik kan man tilpasse rekkevidde, komfort og nyttelast etter behov.
Diesel
Selv om det er mye fokus på de elektriske lastebilene hos Mercedes, har de ikke helt glemt dieselbilene som hverken vil bli faset ut med det første, eller lagt på hyllen når det gjelder utvikling. En tid tilbake ble Actros L vist med den strømlinjeformede Pro-hytta. Nå har de også oppgradert drivlinjen med 3. generasjon OM471 som reduserer forbruket med inntil 4% og har en utvidet momentkurve. I enkelte konfigurasjoner har de også en ny girkasse (G291-12) og en ny bakaksel (RAR 2.278d) som gir bedre akselerasjon i stigninger og lavere turtall i 80 km/t.
Sikkerhet
Sikkerhetssystemene er de samme på tvers av Actros L og eActros-familiene, og utvides fra 2026: Dagens biler leveres med Active Brake Assist 6, Active Sideguard Assist 2, Front Guard Assist og Active Drive Assist 3 (SAE L2). Alt er systemer som overoppfyller deler av EUs GSR-krav som gjelder siden 2022/2024. Disse bygger på en ny elektronikkplattform med seks sensorer og 270° dekning (20 ganger høyere datakraft enn før).
Fra februar 2026 kommer en oppgradert pakke for å møte GSR-kravene som trer inn fra juli 2026 og i september 2028: Attention Assist 2 innfører IR-kamera som fra 20 km/t følger pupiller/blikk og varsler distraksjon, mens Active Brake Assist 6 Plus benytter 270° sensorfunksjon med raskere respons, bedre fotgjenger-/syklistdeteksjon og forbedret respons i svinger, spesielt inntil 90 km/t.
Samme sikkerhetsarkitektur og innfasing gjelder for både Actros L ProCabin og eActros, slik at flåter får lik funksjonalitet uavhengig av drivlinje.

Norge
I Norge har importør Bertel O. Steen hatt stor tro på de toakslede trekkvognene, så de har foreløpig ikke tenkt så mye på de nye treakslede trekkerne som bygges om ved anlegget i Molsheim.
Markeds og kommunikasjonssjef Thore Kjetså forteller at med den ekstra vekten som batteriene gir også ved tomkjøring, tror de at toakslede trekkere vil fungere bra, og at det kun vil gi tap av nyttelast med den ekstra akselen.
De har planer om å teste dette mer til vinteren, og med den første eActros trekkvogn de har tilgjengelig i Norge. Han legger også til at med hele 4000 mm akselavstand på eActros 600 blir det en veldig lang trekkvogn, men det stiller seg litt annerledes på e-eActros 400 hvor den «kun» blir 3700 mm.
Opplevelsen
Da vi fikk prøve bilen i Tyskland for kort tid siden, startet vi med å kjøre nye Actros L med dieselmotor, og ble mektig imponert over den siste generasjonen av kartverk og integrering av dette inn mot bilens prediktive cruisekontroll. Vi kan kjøre gjennom rundkjøringer uten å røre hverken gass eller brems. Bilen slakker av på hastigheten og tilpasser farten inn i rundkjøringen helt perfekt. Det eneste vi måtte passe på, var om det kom annen trafikk vi måtte ta hensyn til i rundkjøringen, samt å styre bilen naturligvis.
Deretter satte vi oss inn i en eActros 600 med en toakslet trekkvogn og semihenger som hadde 40 tonns totalvekt. Når det gjelder kraften i motoren ble ikke denne satt på spesielt stor prøve langs de flate veiene vi kjørte, slik at vi viet mer oppmerksomhet til de nye assistansesystemene. Mercedes har integrert levende trafikkoppdateringer hvor man hele tiden får beskjed om trafikksituasjoner langs ruten. Blant annet sto det en bil med nødlys langs motorveien. Denne sto der også da vi passerte med Actros L en liten halvtime tidligere. Da Shadde ikke systemet rukket å fange den opp, men med eActrosen hadde tilstrekkelig mange biler registrert at den sto der og rapportert inn slik at vi tidlig kunne se at her er det en potensiell fare langs veien.
Den siste bilen vi kjørte var en eActros 400 4x2 trekkvogn med L-hytte. Her finner vi det samme dashbordet og motoren hadde den samme kraften som hos storebroren, men denne var utstyrt med en smidig toakslet citytralle med sving på bakre aksel. Dette gjorde at den fulgte svært så godt med gjennom de noe trange gatene utenfor fabrikken. Her kjenner vi at det er godt med overskuddskraft, samt at vi sitter noe lavere og har bedre oversikt rett foran bilen. Vi ser også hvordan speilkameraet følger langs siden av hengeren, gjennom noen av de skarpeste svingene, slik at vi hele tiden kan følge med på hvor hengeren er selv om den er utenfor normalt speilområde. Dette er en god funksjon når det skal manøvreres i trange bygater eller på andre trange plasser.