Lastebilregistreringer:
EL: Mercedes hadde en sterk el-andel i september.
Foto: Torbjørn Eriksen
El-lastebilene gjør seg gjeldende i et svakt lastebilmarked
REGISTRERINGSTALL: Etter tredje kvartal er lastebilsegmentet (over 3,5 tonn) ned 15 prosent fra i fjor, men el-bilandelen er økende.
Med en markedsandel hittil i år på nær 54% holder Scania stø kurs som landets mest populære lastebilmerke i klassen over 16 tonn. Nærmeste utfordrer til tronen er Volvo med en markedsandel på 33,6 prosent for de tyngre lastebilene.
September i tall
Ved utgangen av september er det registrert 15 prosent færre lastebiler over 3,5 tonn enn på samme tid i fjor. Selve september-tallene er enda mørkere: totalmarkedet faller med hele 33 prosent sammenlignet med 2024.
Scania har en nedgang på 35 prosent, Volvo på 30. Mercedes går derimot mot strømmen og leverer en sterk måned – med 36 prosent flere registreringer enn i fjor.
Ellers er det glissent: DAF har riktignok tredoblet antallet – fra én til tre biler – men også det sier mest om hvor tøft markedet er.
Lette lastebiler og varebiler
I segmentet for elektriske varebiler registrert som lastebil ble det kun registrert 18 biler i september.
Mercedes leder an med åtte biler, foran Ford (6) og Renault (2).
Mellomsegmentet (4,2–15,9 tonn)
Her er det registrert 34 biler, omtrent som i fjor (35).
Mercedes tar halve kaka med 17 biler, mens Iveco og MAN deler andreplassen med åtte hver. Den siste registreringen går til Fuso.
Blant de elektriske er det kun Iveco som har levert – to biler.
Tunge lastebiler over 16 tonn
For de tyngste kjøretøyene er markedet ned 14 prosent hittil i år.
Scania har faktisk økt 3 prosent, mens alle andre – bortsett fra DAF – har tilbakegang. DAF har en oppgang på 31 prosent, men fjoråret var så spesielt at tallene vanskelig lar seg sammenligne direkte.
Drivstoff og teknologi
Diesel dominerer fortsatt med en andel på nær 80 prosent i klassen over 16 tonn.
Gass står for 11 prosent, mens elektriske lastebiler nå har bikket 9 prosent – en andel som vokser måned for måned.
I september ble det registrert 16 elektriske lastebiler fra Volvo, 12 fra Scania og 8 fra Mercedes.
Hittil i år har de fleste importører med elektriske modeller hatt vekst, men Volvo har en liten tilbakegang på 11 prosent.
Ser man bort fra MAN, som ikke hadde registreringer i fjor, er det Mercedes som vokser mest i prosent – fulgt av Renault og Scania. I antall biler har Scania og Renault økt med 12 biler hver, mens Mercedes har økt med 10.
Gasslastebiler
Totalt er det registrert 352 gassbiler hittil i år.
Scania dominerer også her med 231 biler, foran Volvo (113). Iveco har registrert fire, mot 18 i fjor. Faun og Renault står med to biler hver.