Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Elektrisk milepæl i Vestby:

MILEPÆL: Marius Råstad, logistikksjef for utgående transport i Asko Norge (f.h) og salgsdirektør John Lauvstad i Norsk Scania markerte 15. oktober en ny milepæl for elektrisk tungtransport i Norge.

Åpnet ladestasjon med megawatt-lading – Scania har bilen på plass

VESTBY: Asko åpnet 15. oktober landets første ladestasjon med støtte for Megawatt Charging System (MCS), utviklet for lynrask lading av tunge kjøretøy. 

Publisert

Det nye anlegget er levert av Kempower, og markerer et viktig gjennombrudd for utslippsfri langtransport – ikke bare i Norge, men også internasjonalt.

Fakta: MCS (Megawatt Charging System)

  • Felles internasjonal standard utviklet av Charging Interface Initiative, en global industriforening med base i Tyskland som utvikler og vedlikeholder standarder for lading av elektriske kjøretøy.

  • Skal muliggjøre hurtiglading av tunge kjøretøy med effekt fra 750 kW til over 1 MW.

  • Bruker trekantformet kontakt for sikker høystrøms-overføring.

  • Kompatibel med eksisterende CCS2-systemer i overgangsperioden.

Fakta: CCS2

  • CCS2 står for Combined Charging System type 2, og er i dag den mest brukte standarden for hurtiglading av elbiler og elektriske nyttekjøretøy i Europa. 

  • CCS2 er en europeisk standard for hurtiglading som kombinerer vanlig vekselstrømlading (AC) og hurtiglading med likestrøm (DC) i én kontakt.

  • Den ble utviklet av Charging Interface Initiative som en del av det globale CCS-systemet, og brukes av de fleste bilprodusenter – fra Volkswagen, BMW og Mercedes til Volvo, MAN og Scania.

  • For tunge kjøretøy har CCS2 lenge vært standard for hurtiglading, men den har tekniske begrensninger: maks effekt på rundt 500–600 kW og strømstyrke opptil ca. 500 ampere.

  • Derfor kommer MCS (Megawatt Charging System) som «arvtaker»: en ny standard som kan levere opptil 1000 ampere og 1,2 megawatt – altså mer enn dobbelt så rask lading for store lastebiler.

Anlegget på Vestby har to ladepunkter for MCS og fire for CCS2, og gjør det mulig for lastebiler å lade med effekt på inntil 1,2 megawatt per punkt. For de som ikke har begrepene MCS og CCS2 under huden, sjekk faktaboksen i artikkelen for en kjapp introduksjon.

– Dette anlegget er mer enn bare kabler og koblinger. Det er et symbol på hva vi kan få til når teknologi og samarbeid drar i samme retning, sa Marius Råstad, logistikksjef for utgående transport i Asko Norge, under åpningen ved Asko Øst på Deli Skog i Vestby.

Han fortalte at Asko nå har mottatt sin første Scania 40 R – den første lastebilen i verden levert til kunde med MCS-lading – og at bilen skal gå i trafikk i Oslo og omegn. Bilen vil inngå i ASKOs ordinære drift i Østlandsregionen, og skal brukes til å teste hvordan hurtiglading påvirker logistikkflyt, sjåførplanlegging og kapasitetsutnyttelse.

– Har dere flere lastebiler i bestilling? 

– Nei. Nå er vi først og fremst på jakt etter å bygge erfaring. Dette er et viktig steg mot å finne ut hvordan hurtiglading kan fungere i praksis, og hva det betyr for fremtidige investeringer, sa han.

Første kundebil i verden

PRESSES FREMOVER: – Hadde vi ikke hatt Asko som pusher oss hver eneste dag, både på produkt og service, så hadde vi aldri stått her i dag, sa John Lauvstad i Norsk Scania under sin tale hos Asko.

MCS-lading ventes å kunne revolusjonere markedet for el-drevne lastebiler. Det er en teknologi som fortsatt er under utvikling, de fleste steder kun i pilotprosjekter. Finske Kempower er en av de ledende aktørene i markedet for ladeteknologi til tungtransport. Selskapet har levert over 200 ladepunkter til Asko, fordelt på 13 lokasjoner, men dette er den første MCS-ladestasjonen.

PILOT-MODELL: Det er Scania Pilot Partner som har utviklet Scania-lastebilen som er tilpasset MSC-ladesystemet.

I slutten av august åpnet Kempower en hurtigladestasjon ved truckdepotet til den svenske transportøren Alfredsson Transport i Norrköping. Transportselskapet har en egen lastebilflåte, samtidig som selskapet har åpnet ladestasjonen for andre aktører. Også hos Alfredsson Transport var det en Scania-lastebil som ble brukt i den første testen, men selskapet har ikke sikret seg en egen lastebil for MCS-lading ennå.

Asko er den første kunden i verden som tar i bruk en Scania-lastebil med MCS-lading. Den aktuelle bilen, en Scania 40 R, leveres av Scania Pilot Partner – enheten som utvikler og tester ny teknologi i tett samarbeid med utvalgte kunder. Det er med andre ord snakk om en modell som ikke er satt i serieproduksjon. Fra Norsk Scania får vi opplyst at de vil begynne å ta imot bestillinger for MCS-tilpassede lastebiler fra våren 2026.

Fra 20 til 80 prosent på en halvtime

Bilen hos Asko har 400 kW kontinuerlig effekt og batterikapasitet på 624 kWh, og kan lades fra 20 til 80 prosent på under 30 minutter. For Asko betyr det en ny type fleksibilitet – og et reelt bruksområde for elektrisk tungtransport også på lange ruter, og ikke kun for biler som går i distribusjonskjøring.

– Hvis man ikke klarer å få nok strøm på batteriet i pausene, får man ikke arbeidsdagen til å gå opp. Det er det som gjør denne teknologien så spennende – og som kan gjøre dette til en gamechanger for transportnæringen, sa John Lauvstad, salgsdirektør i Norsk Scania.

Han pekte på Asko som en avgjørende drivkraft bak utviklingen av den nye lastebilen:

– Hadde vi ikke hatt Asko som pusher oss hver eneste dag, både på produkt og service, så hadde vi aldri stått her i dag, sa han.

– Det var ingen som trodde dette var mulig i 2020. Da snakket alle om distribusjonskjøring – nå snakker vi om langtransport Oslo–Bergen, 70 tonn totalvekt og lang rekkevidde, påpekte Lauvstad.

Globalt fotavtrykk

Asko har i over ti år hatt en nøkkelrolle i utviklingen av elektrisk tungtransport – både i Norge og internasjonalt. Samarbeidet med Scania startet i 2020, og har siden vært en katalysator for teknologi som nå settes i kommersiell drift.

– Dette er ikke et prosjekt som bare handler om Norge. Det vi lærer her, legger føringer for hvordan tungtransporten elektrifiseres globalt, sa Lauvstad. Han understreket at utviklingen går raskt:

– Jeg har lang fartstid, men har aldri vært med på en teknologisk utvikling som beveger seg så fort som den gjør innen eldrift, sa han.

– Dette er nok det som gjør at vi nå tar neste steg inn i å elektrifisere lastebilbransjen. Nå kan vi kjøre Oslo–Bergen, og vi kan begynne å ta de lengre strekningene – eller de tunge lastene, fortsatte Lauvstad.

Teknisk milepæl for grønn logistikk

Den nye Scaniaen hos Asko Øst er bygget med enmotors drivlinje og firetrinns girkasse, samt styrbar sisteaksling. Påbygget fra SKAB gir plass til 20 paller, mens Thermo King leverer reefer-anlegget.

GRØNT INITIATIV: - Dette anlegget er mer enn bare kabler og koblinger. Det er et symbol på hva vi kan få til når teknologi og samarbeid drar i samme retning, sa Marius Råstad i ASKO Norge.
HØY KAPASITET: Ladeanlegget hos ASKO Øst i Vestby har totalt seks ladepunkter. To for MSC-lading og fire for tradisjonell CSS2-lading.
KUTTET KABELEN: Når man innvier en ladestasjon er det ikke en snor, men en kabel som kuttes.
Powered by Labrador CMS