Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Ikea tar logistikkgrep for å få til dramatiske kostnadsreduksjoner i logistikkflyten.

AI-oppkjøp skal kutte tomkjøring for Ikea

Giganten bak Ikea skal spare over 100 millioner euro årlig på nye digitale grep i "last mile".

Publisert
Tolga Öncü, Head of Ikea Retail (Ingka Group).

Ikea-eier Ingka Group kjøper den amerikanske teknologibedriften Locus, et selskap som siden 2016 har utviklet programvareverktøy for planlegging, ruteoptimalisering og sanntidssporing i transportnettverk basert på kunstig intelligens.

Av pressemeldingen fremgår det at oppkjøpet markerer et tydelig skifte i hvordan den svenske detaljhandelsgiganten ønsker å håndtere «last mile» i sin globale logistikk i fremtiden.

– Dette kjøpet gir oss større kontroll over et avgjørende ledd i kundeopplevelsen, formidler Tolga Öncü, leder for Ikea Retail i Ingka Group, i pressemeldingen. 

Ifølge nyhetsbyrået Reuters vil oppkjøpet gjøre det mulig for Ikea å kutte leveringskostnader med rundt 100 millioner euro årlig globalt. Locus’ AI-teknologi samler og grupperer ordre, forutsier optimale ruter og reduserer køkjøring – prosesser som i dag gjøres enten manuelt av Ikea-ansatte eller med forskjellige typer IT-løsninger. Locus-systemet åpner også for flere leveringsvinduer og sanntidsoppdateringer til kundene, med raskere levering som resultat. Teknologien skal først prøves ut i USA og Storbritannia før den rulles ut på global skala.

Digitalisering i kjernen

Ikea har lenge støttet seg på flere tredjepartsleverandører for sine leveringssystemer. Nå flytter selskapet altså kompetansen inn i egne rekker. Locus’ plattform benytter AI for å koordinere kjøretøy, kapasitet og ruter i sanntid – med mål om færre tomkilometer og bedre ressursutnyttelse.

I fjor kom 28 prosent av Ikea globale omsetning fra netthandel – opp fra 11 prosent i 2019. Økningen setter et betydelig press på både lagerstyring og transportnettverk. 

– Oppkjøpet styrker våre digitale evner til å møte kundenes økende forventninger, forklarer Parag Parekh, global CDO for Ikea Retail.

Selvstendig, men strategisk

Locus skal fortsette å operere som et selvstendig selskap, med egne kunder og ledelse, men får nå tilgang til Ikeas globale skala og kapital. 

– Å bli en del av Ikea-familien markerer et historisk vendepunkt for oss, forteller Nishith Rastogi, gründer og toppsjef i Locus. Han lover fortsatt uavhengighet, men varsler samtidig en betydelig vekst i produkt- og ingeniørteamene.

Brikke i et større puslespill

Oppkjøpet føyer seg inn i en rekke digitale investeringer fra Ingka Group de siste årene – blant annet Made4net for lagerstyring og TaskRabbit for monterings- og hjemmetjenester. Denne gangen handler det ikke om nye markeder, men om å stramme inn på de logistiske skruene bak Ikeas leveringsløfte.

Goldman Sachs var finansiell rådgiver for Ingka Investments i transaksjonen. Verken kjøpesum eller eierandeler er offentliggjort. 

Powered by Labrador CMS