Arne Fosen er havnedirektør i Drammen Havn.
Fullere skip - Drammen havn mot importrekord
Havnedirektør Arne Fosen bekrefter at bilskipene som nå ankommer havnen har vesentlig flere biler om bord enn for bare kort tid siden.
- Slik det
ser ut nå vil vi passere 130.000 nye biler importert over Drammen havn i år,
sier Arne Fosen til Bilbransje24.
Så lang i år
er mer enn 100.000 nye biler tatt inn via havnen.
- Fasit
for fjoråret ble 116.000 biler, og det passerer vi med god margin i år, legger
han til.
To
årsaker
Fosen sier
at det er to grunner til at det blir «all time high» for bilimportvolumene over havnen
i år.
- Fra juni i år har Harald A. Møller importert Skoda og Cupra via Drammen havn og
sitt nye importanlegg som åpner neste uke. I tillegg kommer selvsagt betydelig
økte volumer som følge av regjeringens endrede momsregler for elbiler.
Det eneste som er sikkert er at det blir veldig høy aktivitet fra og med nå og ut året
Arne Fosen
- Hvor
store ekstra volumer tror du det blir som følge av momsendringen?
- Hva
marginaleffekten av statsbudsjettet vil være, er det vanskelig for meg å mene
noe om. Det eneste som er sikkert er at det blir veldig høy aktivitet fra og
med nå og ut året, sier han.
Havnedirektøren mener 2026 kan bli et nytt rekordår for havnen.
- Våre
prognoser tilsier at 2026 kommer til å bli minst like godt som inneværende år.
- Det kan tenkes at det blir et nytt rekordår for Drammen havn i 2026, hvis momsfritaket
på elbiler forsvinner helt fra årsskiftet 2026/27.
God
kapasitet
Våre prognoser tilsier at 2026 kommer til å bli minst like godt som inneværende år
Arne Fosen
Fosen frykter ikke for kapasiteten på Drammen havn, selv om det går mot ny rekord i
år.
- Torsdag
og fredag i forrige uke hadde vi knappe 2.000 biler inn på havnen. De var forsvunnet
når den neste båten kom inn mandag kveld med 2.100 biler. Denne båten var tømt
og ute igjen klokken 7.30 i morges (tirsdag).
- Logistikken fungerer bra, og det jobbes
veldig godt fra de som skal kjøre bilene videre ut til importører og
forhandlere rundt om i landet, sier Fosen.
Han kjenner ikke til hvem av bilbransjeaktørene som har giret opp mest.
- Det eneste jeg vet så langt er at det ikke kommer flere bilskip enn før, men hvert skip har med seg flere biler enn tidligere, sier Arne Fosen.