ALT I ÉN PAKKE: Jungheinrich ERD 220i (til venstre) og Jungheinrich ERE 225i kombinerer sikkerhet, størrelse og ergonomi på en helt ny måte.

Kompromissløst

THEO TESTER: Jungheinrich setter med ERE 225i og ERD 220i en ny standard for kompakte, men sikre palletrucker. Ytelsen er helt på topp.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ved valg av palletrucker, må man alltid gjøre et valg: går du for en kompakt modell, går du for en sikker modell eller går du for en ergonomisk god modell? Med nye ERD 220i og ERE 225i hiver Jungheinrich kompromissene og dilemmaene på dør.

KOMPAKT OG EKSTRA-KOMPAKT: Truckene er tilgjengelige i en standard-versjon (til venstre) eller med superkompakt ståplass. I begge tilfeller er føreren godt beskyttet.

Integrerte litiumbatterier, én eller to enheter på 130 Ah hver, eliminerer behovet for et eget batterirom. Dette utgjør en innsparing på 30 centimeter, som gjør både kompakt størrelse, god sikkerhet og god ergonomi for føreren mulig.

KORTERE: Her er den nye ERD (foran) sammen med den tidligere modellen. Lengdebesparelsen er på 300 mm.

I denne testen ser vi på to modeller som er bygget på det samme prinsippet. ERE 225i er en kraftig truck for tunge enkelaster på opptil 2,5 tonn. ERD 220i er nesten identisk, men er utstyrt med en mast, som gjør det mulig å ha med seg to paller i slengen, med en maks totalvekt på to tonn. Masthøyde opptil 3760 mm er tilgjengelig, mens vår testtruck kunne løfte til 2010 mm.

To varianter

Begge truckene finnes i to chassisvarianter: 1) standardmodell med beskyttelse på tre sider og en stor plattform og 2) en superompakt modell med noe redusert beskyttelse og en mindre plattform. For å oppleve begge variantene testet vi ERD i standardmodell og ERE i kompakt utførelse.

HER KOMMER JEG!: Floor-spot LED-lys er blant det integrerte sikkerhetsutstyret på truckene.

Etter mange løft og kjøreturer, er konklusjonen vår at ingen av modellene på noe vis er underlegne den andre. Arbeidsplassen på den kompakte modellen er fortsatt komfortabel, tross mindre plass. Og man føler seg bedre beskyttet enn på en modell med nedfellbar plattform. Komforten er ypperlig med mulighet til å lene seg mot veggen på begge sider. Håndtakene sikrer godt grep og kontroll i enhver posisjon. Begge plattformene er kan fås med et fjæringssystem som kan stilles inn etter førerens vekt. Vi merker at denne løsningen som svært behagelig på den store plattformen, sammenlignet med standardplattformen på den lille.

EKSTRA BESKYTTELSE: Den superkompakte varianten kan leveres med enstøtfanger av stål.

Lasting og lossing av lastebiler over en lasterampe er blant de oppgavene til en truckfører med størst påkjenninger. Jungheinrich har derfor flere tilvalg som kan bedre ergonomien. For eksempel kan trucken automatisk merke når den kjører inn i en lastebil via en ultrasonisk sensor. Da slås et lys på automatisk og trucken reduserer hastigheten. Dette reduserer påkjenninger for ryggen. Det er også mulig å få truckene med Floor-Spot LED-lys integrert i sideveggen.

PRAKTISK: I tillegg til hurtigladeren, er det mulig å få truckene utstyrt med en innebygget 230V-lader.

En annen innovasjon som finnes på begge modeller er smartPILOT på styret, som vi tidligere har sett på Jungheinrich ERC 2i. Den elektriske styringen er intuitiv og har en behagelig automatisert senterposisjon for rette strekninger. Høyden på styret kan justeres i fire posisjoner og både mast og gaffelløft styres enkelt og komfortabelt med én hånd.

Lading av litiumbatteriene er svært enkelt. Et nytt ladegrensesnitt gjør at det er svært raskt å koble til en ekstern lader (opptil 300 A). Innebygget lader (25A) er ekstrautstyr og gjør det mulig å lade trucken i vanlig støpsel.

ERD 220i med én pall

MIDSTILLER SEG SELV: SmartPILOT-styret er elektrisk sentrert, for å lett kjøre rett frem, og kan justeres i høyden.

Så til selve testen. Vi har ikke testet trucker med dobbeltgafler tidligere. Det betyr at vi ikke har noe sammenligningsgrunnlag, men ERD 220i flytter enkelt og smidig alle fire lassene som vi benytter i vår vanlige truck test. Vi kjører trucken både med to lass og som en «vanlig» palletruck for enkeltpaller. Testtrucken er en ERD 220i med drivePLUS. I den kraftigste innstillingen P3 ligger produktiviteten 11,3 prosent høyere enn gjennomsnittet for klassen, og er den nest høyeste noensinne i vår test. Takket være litiumteknologi, er energiforbruket 35 prosent lavere enn gjennomsnittet med blybatterier. Med den største batterikapasiteten på 260 Ah oppnår vi en reell driftstid på over åtte timer. Lengre driftstid oppnås enkelt med klattlading.

RASKERE: Ved bruk av begge gaflene, er trucken 30 prosent mer effektiv enn om man kjører én pall om gangen.

Med innstillingene P1 og P2 er produktiviteten fortsatt høy, og energiforbruket faller ytterligere. Reell driftstid kan gå helt opp til drøyt 14 og en halv time.

En svakhet vi finner er at de grå gaflene er litt vriene å se gjennom den beskyttende og grå skjermen i masten. En kontrastfarge er kanskje mindre stilig, men er langt mer praktisk. Som standard kommer ERD 220i med en normalt, transparent skjerm.

ERD220i med to paller

SIKKERHET: Beskyttelsesgitteret er ekstrautstyr, men vi ville foretrukket om den hadde en kontrastfarge til gaflene, for bedre sikt.

Når vi kjører ERD 220i i med to gafler, er det ekstra funksjonalitet som bør nevnes. Dette er digitale systemer som hjelper å overvåke kombinasjoner av vekt, løftehøyde ved valgbare lastsentre på 500, 600 eller 700 mm (operationCONTROL), og forhåndsinnstillinger av løftehøyder (positionCONTROL). I dobbeltdekkertesten plukket vi opp den første pallen, løftet den til 1500 mm før vi plukket opp palle nummer to med støttebena og kjørte til leveringspunktet. Vi løfter totalt to tonn, og holder gaflene på 1500 mm under transporten. Dette gjør at vi må kjøre ekstra varsomt i kurver. Denne metoden gjør at vi kan teste andre topalls-trucker i fremtiden og sammenligne. Men dette er som nevnt første gang vi tester en dobbeltdekker.

VALGFRITT: Både ERD og ERE kan utstyrets med ett eller to 130 Ah-batterier.

Til tross for lav fart i svingene, er effektivitetsgevinsten på 31 prosent sammenlignet med å bare kjøre én pall av gangen. Det gir også lavere energiforbruk per 100 paller flyttet. Reell driftstid for batteriet i den kraftigste kjøreinnstillingen lander på 8:36 timer.

ERE 225i setter standarden

FREMSKRITT: Nye ERD 220i (nederst) er betydelig mer kompakt enn ERE med nedfellbar plattform, og gir føreren langt bedre beskyttelse.

Jungheinrich ERE 225i som setter toppscore både når det gjelder akselerasjon og kjørehastighet for truck-klassen. Den kompakte utførelsen gjør at trucken er lett å styre, og svært håndterbar. Det er ikke overraskede at 225i setter en ny standard når det gjelder effektivitet i klassen på P3-innstillingen. Den flytter 20 prosent flere paller i timen enn gjennomsnittet, og halverer samtidig energibruken. Selv i den mer økonomiske kjøremodusen P2, holder ytelsen seg på toppnivå. Og som nevnt oppleves ikke den kompakte størrelsen som trang, men som praktisk, behagelig og nyttig.

Konklusjon

Å jobbe med palletrucker trenger ikke lenger være et kompromiss mellom sikkerhet, størrelse og ergonomi. Takket være de integrerte litiumbatteriene, har Jungheinrich rom til å gi mye mer beskyttelse på disse truckene enn det vi finner på trucker med nedfellbar ståplattform. For vår del kan den type palletrucker godt pensjoneres for godt. Ytelsen til både ERD 220i og ERE 225i er i toppklasse og truckene er en solid utfordring for konkurrentene. Hvem tar opp kampen?

Powered by Labrador CMS