RIMELIGERE STILL: Still har i vår lansert de første tre modellene i den enklere og rimeligere RCE-serien, med kapasitet på 2,5 til 3,5 tonn.

Still med solid, men rimelig arbeidshest

Med sin RCE-serie utvider Still sin produktportefølje med trucker tiltenkt moderat og lavintensiv bruk. Vi har testet den, og med unntak av to forbedringspunkter, finner vi den behagelig forutsigbar.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

LYSER OPP: Trucken er godt utstyrt med standard-lys, strobe-lys og vidvinkel-speil. På den serieproduserte varianten vil lysene sitte noe tetter til stolpene enn på denne demonstrasjonsmodellen.

RCE-serien er fire hjuls motvektstrucker med kapasiteter fra 2,5 til 3,5 tonn, som er enklere enn Stills standardtrucker, men det er langt mer enn noen innstegsmodell det er snakk om.

Som andre premium-merker, har Hamburg-produsenten Still valgt å utvide produktsortimentet sitt med enklere og rimeligere varianter. Det er et stort marked for trucker som gjør nøyaktig det de er ment å gjøre, og ikke så mye annet. De er ikke tiltenkt bruk 24 timer i døgnet sju dager i uken, men drift noen timer daglig og forhåpentligvis uten altfor mye fordyrende dilldall.

NØYAKTIG: Mast-kontrollene er konvensjonelle, men moderne. Spakene gir svært presis kontroll av gaflene.

For å gjør trucken rimelig, produseres den ved KION (konsernet som eier både Linde og Still) sin fabrikk i Kina. Med tre modeller fra 2,5 til 3,5 tonn er de første RCE-modellenen nå levert i Europa, og hadde sin offisielle premiere under LogiMAT i Stuttgart i april. Modeller med lavere løftekapasitet skal etter planen lanseres i løpet av året.

God arbeidsplass

Vår testtruck er den letteste varianten (2,5 tonn). Førsteinntrykket er positivt. Vi møter en forseggjort truck med klart gjenkjennelig Still-utseende og detaljer. Trucken er slank, elegant og solid skrudd sammen. Den er også greit utstyrt med alt som trengs av lys og en panorama-speil.

VIKTIG: Håndtak med lydhorn på bakstolpen setter vi alltid pris på. Det gir god kontroll under rygging.

Vi stiger inn i trucken via det profilerte stigtrinnet med godt grep. Håndtaket på venstreside er riktig montert for os når vi stiger inn, men for høyre hånd finner vi ingent støtte, så vi må støtte oss på batteridekselet. Den flate fotbrønnen er romslig og fri for hindringer.

Å snike seg ned i Grammer MSG65-setet, et standard sete med praktisk vektjustering, er uproblematisk. Sittestillingen bak den justerbare rattstammen er god, og låsen til batteridekselet plager ikke beinet vårt når vi kjører, slik det ofte gjør på asiatiskproduserte trucker.

GOD KVALITET: Fra god finish til stram montering av slanger og ventiler; det er så godt som umulig å se at denne trucken er bygget i Kina og ikke i Europa.

Pedal-parkbrems

Både bremse- og gasspedal er godt plassert foran høyre foten. Til venstre har vi en pedal for parkeringsbremsen, noe som var vanligere på litt eldre truckmodeller. Pedalen virker som den skal og låser trucken skikkelig samtidig som den føles robust. Du vil heller ikke glemme å sette på parkbremsen, siden trucken signaliserer det til deg både med et varsel-lyd og lys i displayet. Dessuten er pedalen litt i veien når du går ut av trucken.

Still RCE 25

Lengde: 2420 mm
Bredde: 1265 mm
Masthøyde: 2186 mm
Maks last: 2500 kg
Maks løftehøyde: 4700 mm
Batteri: 80V/450Ah

+
Stille og smidig
Enkel i bruk
Økonomisk

-

Håndgrep for høyre hånd Svingkontroll-innstillinger
Dekkstabilitet

Det er veldig gledelig at Still har monterte et håndtak med lydhorn på innsiden av den bakre takstolpen, så du har et trygt og godt grep ved rygging. Ved siden av setet finner vi en klype for å feste papirer, og i dashbordet finner vi to oppbevaringsrom – et lite til høyre og et stort og dypt på venstre siden. Et opplyst strømuttak tilbyr to 5V/2,1A USB-porter. Dashbordet er i solid og støtsikker plast, og har en stor og tydelig skjerm. Skjermen viser all vanlig informasjon, men speedometeret er litt enerverende med nøyaktighet på desimal-nivå.

LITT TRANGT: Stigtrinnet kunne vært noe større, men er utstyrt med antiskli-belegg.
DANSEGULVET: Plassen i fotbrønnen er god, og parkbrems-pedalen er tilbake og fungerer utmerket.

Å kjøre Still RCE 25 oppleves bemerkelsesverdig still og svært forutsigbart. Servostyringen er nøyaktig kalibrert, men det finnes to forbedringspunkter. Det første har med programvaren å gjøre, og her kommer det en oppdatering; svingkontroll-systemet er ikke helt etter vår smak. Systemet griper inn litt for sent, men for kraftig og bremser farten i for lang tid. Først når hjulene peker nesten rett frem etter en sving, vil trucken igjen akselerere. Resultatet er at vi taper litt tid i hver eneste litt krappe sving og det går utover følelsen av en smidig lettkjørt truck. Det gjør en eller smidig truck mindre smidig. Smidigheten kommer fra god vektdistribusjon og de kinesiskproduserte superelastiske hjulene.

Men her kommer også det andre litt svake punktet. Hjulene er litt for myke. Uten last går det fint, men med noe tungt på gaflene gynger trucken litt for mye.

Mastkontroll gjøres ved mekaniske spaker til høyre for setet. De er i en moderne utførelse, har godt grep og tillater svært nøyaktig gaffeljustering. Sikten gjennom triplex-masten med friløft og sideshift er bedre enn gjennomsnittet for denne masttypen. Det gjelder også den generelle sikten fra førerplassen.

INFO: Displayet gir all nødvendig informasjon, men speedometer med desimal-nøyaktighet er litt stressende.

Tre innstillinger 

Trucken kan kjøres i tre ulike innstillinger; «performance», «efficiancy» og «economy». Har man først valgt ønsket innstilling, er det meningen den skal bli der. Kun om du har servicekoden til trucken kan den justeres. Men justeringene påvirker kun toppfarten og effekten av de ulike innstillingene er derfor marginal. Produktiviteten til RCE 25 er lavere enn gjennomsnittet for truckklassen, og det er takket være dens noe bedagelige løfte- og kjørehastigheter, samt forsinkelsen som svingkontroll-systemet gir. Du vil likevel ikke oppleve trucken som treg, fordi topphastigheten er bedre enn gjennomsnittet.

ROBUST: Dashbordet er i solid plast, og har to oppbevaringsrom.

Energiforbruket derimot er langt bere enn gjennomsnittet. Med et blysyrebatteri på 80V/450Ah oppnår vi en driftstid på sju og en halv time i «performance»-innstillingen og åtte timer i «økonomi».

Konklusjon

Det er tvilsomt om lang driftstid egentlig er en faktor for Still RCE all den tid den er tiltenkt kunder som ikke har intensiv drift. For de som trenger en gaffeltruck noen timer daglig, og ønsker en solid og forutsigbar truck, har en ideelle truck i RCE-serien. Trucken er svært stillegående og enkel å kjøre. Forbedringspunktene er som nevnt det litt overivrige svinkontroll-systemet og de noe ustabile dekkene.

Under batteridekselet finner vi et blysyre-batteri på 80V/450Ah. Fra høsten skal trucken kunne leveres med litium-batteri.

 

Powered by Labrador CMS