STERK: Mitsubishis nye tungvekter imponerer og er både smidig og har høy ytelse.

Smidig tungvekter

THEO TESTER: Med Mitsubishi EDiA XL introduserer Mitsubishi Logisnext Europe (MLE) en solid serie motvektstrucker med kapasitet fra fire til 5,5 tonn. 5-tonneren vi har testet får toppscore for produktivitet med bemerkelsesverdig smidighet.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mitsubishi EDiA XL

Lengde: 2970 mm
Bredde: 1450 mm
Masthøyde: 2340 mm
Maks last: 4900 kg
Løftehøyde: 4515 mm
Batteri testtruck: 850/80 Ah/V
Største tilgjengelige batteri: 930/80 Ah/V

ENERGIKILDE: Testtrucken var utstyrt med et batteri på 850ah/80V som enkelt kan skiftes ut. Litium-batteri er også tilgjengelig.

Med navnet Logisnext, prøver Mitsubishi å gjøre ting litt enklere for organisasjonen som tidligere het UniCarriers and MCFE, Mitsubishi Caterpillar Forklift Europe. Logisnext er et overbygg med ulike merker, der Mitsubishi er navnet som blir å finne på siden av løfte- og lagertrucker. Så ikke noe mer Atlet, Nissan, Rocla, TCM, Cat eller Unicarriers globalt – kun for spesifikke lokale markeder.

Produktlinjen teller mer enn 150 ulike modeller, og alle utstyres med den juvelgrønne fargen og logoen med tre diamanter vi kjenner fra Mitsubishi.

LITEN MEN STOR: Med sitt kompakte ytre er det nesten vanskelig å tro at denne trucken er en femtonner, men det er den altså.

Siste skudd på det voksne produkt-treet, er en serie elektriske gaffeltrucker med kapasitet fra 4 til 5,5 tonn, nytegnet fra selskapets designsenter i Finland. Den nye serien er nå et 100 prosent Mitsubishi-produkt, og ikke lenger en modell med en lang rekke komponenter fra tredjepartsleverandører. På tide å sette den på prøve.

Se video fra testen nederst i saken.

KOMFORT: Den flate fotplattformen er romslig og pedalene er behagelig plassert.

Til testen vår har vi to trucker tilgjengelig. En 5-tonns truck vi kan jobbe med og en 5,5-tonner der vi kan prøve ut noen nyvinninger, som blant annet et nytt kamerasystem for ekstra god sikt. Begge modellene utmerker seg med et moderne utseende og en elegant finish. Truckene utstråler en blanding av robusthet og tilgjengelighet uten å bli klumpete.

At trucken er lett tilgjengelig merker man så snart man setter seg inn. Innsteget er romslig og trygt å bruke, og det store håndtaket på pilaren gjør det enkelt å ta seg inn på førerplass. Det store flate gulvet gir god plass, og pedalene er i rett høyde for en behagelig arbeidsposisjon. Etter vår mening kunne den svarte plasten i innsteget vært gitt en kontrastfarge, for eksempel en rist i børstet stål. Det ville gjort det enklere å se hvor man tråkker når man går ut av trucken og gitt maskinen en enda mer robust fremtoning.

Romslig arbeidsplass

BEHAGELIG: Et kompakt ratt og en rattstamme med uendelige justeringsmuligheter, gjør at de fleste skal finne en god arbeidsposisjon.
FINGERSPITZENGEFÜHL: Masten styres enkelt fra fingertupp-bryterne, men vi kunne ønske oss litt mer presise kontroller - som visstnok kan ordnes av en servicetekniker.

Arbeidsplassen i den gummidempede kabinen er elegant satt opp med avrundede hjørner over alt. Fra det luftdempede setet har du god oversikt. A-stolpene er bemerkelsesverdig smale for en 5-tonner og dashbordet er behagelig lavt og passe skråstilt. På høyre side av trucken er det mange oppbevaringsrom for alle tenkelige gjenstander. Her finner vi til og med plass til vernebriller, noe vi ikke har sett i en gaffeltruck tidligere. Om den plassen blir å finne på alle trucker gjenstår å se, ettersom den plassen vanligvis brukes til varmeanlegget på trucker med helt lukket førerhytte. Vår testtruck har grep med lydhorn på den bakre pilaren til bruk ved rygging. Den skrånende motvekten gir også god sikt bakover, men noe sikt forsvinner på grunn av en ekstra oppbevaringsboks montert på motvekten. En boks på venstre side av motvekten ville vært et bedre valg, synes vi.

Mast og styring

Den tredelte 4,5 meter høye masten med friløft og sideshift fra Bolzoni gir god sikt, takket være optimal plassering av slanger og kjeder. Den målte dødvinkelen (sikttap i centimeter fra bakken til to meters løft) er ganske stor høy med 80 cm. Halvparten av dette skyldes kombinasjonen av sideshift og et solid gaffelbord, og et ikke siktoptimalisert bakbrett.

IKKE HELT GJENNOMTENKT: Det lille håndtaket ved setet er praktisk når du skal inn og ut av trucken, men gjør det litt klønete å få av og på setebeltet.

Masten kontrolleres med fingerspaker fra det justerbare armlenet. Funksjonaliteten er elektrisk og kunne vært noe mer presis. Vi kommenterte det samme da vi testet EDiA EM 1,4-tonner i 2019. Ifølge leverandøren er det en innstilling som det er lett å justere.

Løftehastigheten på 42 cm/sekunder både med og uten last, er den høyeste vi har målt i dette segmentet. Dempingen mellom mastseksjonene og ved maks høyde er gode.

Myk kjøretur

SER ALT: Dette kamerasystemet er tilgjengelig som ekstrautstyr, og gir deg full oversikt over omgivelsene.

Midt i dashbordet finner vi en fargeskjerm som vi har sett på tidligere Mitsubishi-trucker. Den er informativ, blant annet med informasjon om vekten som ligger på gaflene. Som fører har du to innstillinger å velge mellom Eco og Pro. Dette velges med tenningsnøkkelen. I tillegg er det tre innstillinger som en servicetekniker kan velge for deg: soft, medium og hard. På testtrucken er Eco stilt inn på soft og Pro på medium. Dette påvirker direkte akselerasjonen og hvor mye trucken bremser når du slipper gasspedalen.

GOD PLASS: Ved førerplassen er det plenty av oppbevaringsmuligheter, til og med en egen plassering til vernebriller - eller lesebriller - avhengig av førerens behov.

Uansett valgt innstilling, opplever vi at Mitsubishien er svært stillegående og både selve kjøringen og svinging er ekstremt mykt. Til å begynne med opplevelsen den nesten for kvikk, men man blir snart vant til det. Selv om styringen er lett som en fjær, har dekkene fra Trelleborg utmerket retningsstabilitet. Atferden i svingene er også veldig forutsigbar. Den automatiske fartsbegrensningen i svingene, ICS (Intelligent Cornering System), lever opp til navnet. Og takket være uavhengige forhjul, svinger den store EDiA XL rundt sin egen akse uten problemer.

Produktivitet og forbruk

Vi har naturligvis gjort forbruks- og ytelsesmålinger i begge kjøreinnstillinger. Vi opplever at Eco-innstillingen er veldig kontrollert og beskjeden. Akselerasjonen er snill og topphastigheten er rett under 12 km/t. Når vi slipper gasspedalen triller vi lett videre og må bremse selv. her hadde mellominnstillingen trolig passet bedre.

PLASS VS SIKT: Oppbevaringsboksen på motvekten er praktisk, men plasseringen går på bekostning av sikten bakover.

Til tross for de ganske trege følelsen og innstillingen, får vi omtrent samme produktivitet som andre trucker med økonomi-innstilling i denne klassen. Men EDiA XLs forbruk er 15 prosent lavere enn snittet, noe som gjør at den praktiske arbeidstiden mellom lading er på 11 timer og 22 minutter med det største batteriet på 930 Ah/80V.

I Pro-innstillingen kvikner EDiA XL skikkelig til. Vi fyker gjennom testbanen vår på rekordtid. Ingen truck i denne klassen har vært raskere i våre målinger. Maks kjørehastighet med last er over 15,5 km/t – og det er fort nok. Den automatiske bremsingen fra motoren er akkurat sterk nok. Den forutsigbare kjøreopplevelsen hjelper oss å oppnå den høyeste produktiviteten i denne truck-klassen. Energiforbruket er åtte prosent lavere enn gjennomsnittet og gjør det mulig med en arbeidstid på sju timer og 45 minutter med det største batteriet.

Konklusjon

Med EDiA XL kommer Mitsubishi med en moderne smidig og veldig behagelig gaffeltruck. Den er stille, lettkjørt og forutsigbar. Produktiviteten er på topp og energiforbruket er lavt. Enkelte av svakhetene vi har funnet kan lett gjøres noe med: en liten justering av mastkontrollen, en forlengelse av setebeltefestet, litt mer kontraster i innsteget. Litt vanskeligere å gjøre noe med er den litt svake sikten gjennom gaffelbordet. Totalt sett tenker vi at dette er en svært sterk nykommer.

Powered by Labrador CMS